Σκιώδη Παραλειπόμενα

του
Κώστα Βουλαζέρη

Αρχείο | RSS Feed

Αναζήτηση Μυστηριακές ΟντότητεςΠαλιά Ελληνικά Εξώφυλλα

Τυχαία

Μια στιγμή...
7 / 2020

Κορονοβλαβείς μασκοταλιμπάν

Τυπική αντίδραση της κυβέρνησής μας:

Μερικά κρούσματα κορονοϊού παραπάνω;

ΠΑΝΙΚΟΣ!

Φοράτε μάσκες παντού – ναι, και στον καμπινέ!

Χωθείτε στις τρύπες σας!

Τώρα! Τώρα! ΤΩΡΑ!

*

Το θέμα έχει φτάσει πια, όχι στα όρια της γελοιότητας (εκεί ήταν εξαρχής), αλλά στα όρια του επικίνδυνου (και όχι εξαιτίας του Covid-19).

Είδαν μερικά νέα κρούσματα, αμέσως έβαλαν τους πάντες να φοράνε μάσκες στα σουπερμάρκετ υπό την απειλή προστίμου. (Εγώ δεν το ήξερα την πρώτη ημέρα και παραλίγο να σκοτώσω έναν ορεσίβιο που είχε κατεβεί να πάρει προμήθειες.)

Είδαν μετά κι άλλα κρούσματα, πράγμα που θα έπρεπε να τους υποψιάσει ότι αυτό που έκαναν με τη μασκοφορία είναι μάλλον άχρηστο· αλλά εκείνοι τον χαβά τους! Και χειρότερα ακόμα: έβαλαν τους πάντες, σε όλα τα καταστήματα, να φοράνε μάσκες.

Και αυτές [...]

Μυστηριακές Οντότητες

Μυστηριακές Οντότητες (49)

Κι άλλα μυστήρια σημάδια στους δρόμους...

Ξέρεις τι μαρτυρά αυτό; Τίποτα καλό για τον τουρισμό, σίγουρα.

Μπορείς να σπάσεις αυτό τον κώδικα;

Έγραψα ένα πρόγραμμα που κωδικοποιεί απλό κείμενο ώστε να μοιάζει με ασυναρτησίες εκτός αν το αποκωδικοποιήσεις με το ίδιο πρόγραμμα (και, προαιρετικά, με το σωστό password). Κοίταζα, λοιπόν, τον κώδικα και προσπαθούσα να τον σπάσω σαν να μην είχα γράψει εγώ τον αλγόριθμο, και είχαν αρχίσει να μου έρχονται κάποιες ιδέες. Οπότε έκανα τον αλγόριθμο ακόμα πιο στρυφνό, και μετά κοίταζα πάλι τον κώδικα ως εξωτερικός παρατηρητής και δεν μου κατέβαινε καμιά ιδέα για το πώς να τον σπάσω, υποθέτοντας πάντα ότι δεν ήξερα πώς είχε φτιαχτεί.

Αλλά δεν υπάρχει, φυσικά, καμία απόλυτα ασφαλής κωδικοποίηση. Το θέμα είναι πόσο δύσκολο είναι να σπάσει.

Και ποιον καλύτερο να ρωτήσω από τυχαία άτομα στο ελληνικό Διαδίκτυο;

Το κρυπτογραφημένο μήνυμα είναι αυτό:

 

45654575s!687554745v1854765eu~80104725iy-8923160ebz95884815y3624795gd443444825#=~1988165.@p639965v49950a8414565*ab43264785s>82210160o9814780e2654800.-584824795js<78594805na999224745rnc36194715r~692974810lu<9653160~#m91454785+#275614725+469160od#29704820c1574795@210160i%$52524740$<302374765nd@97984725y$f28724730s#960514700-z181954815yav21274745%1594765>ip30164810!c-4979160vm158184725*>829144825wva49394820@h875374860x491220e726160pa753804815$s840364755ec214064780~xa46474725-fs67544715bqi69754785u+.83104745<e863964765rd90129160=7744860d#r21234820l*%24304765%!w4960160fl208664745~!132354715avn91204815+b827444725a3374765s=@4613160!2894735=o545704725.5084780>~691394700y3364820ce228844795s~d68444810y!k9338235sr345294755n401160u+51609500-757505y361495pu=5321570x372605v355560!p25790580>436505ms62885570>%c6253230j>h833065#~4949450wrf2862355@vi2356555-n51361555#919500zn47079160n!j7502510x%22523555aj98259570%<23515160-x76719605ax20857555m528585dg@1788230-19465k~$594350*6554655~-!33704820ll278594745kad46974715w@d50614775-b695434745ij76793160#8414780y2614795c>138144825$420160by590394780e%q27194710w+j87584785#w516304825s%w67914780i8484725+>83481160s!910074815%v353144820q7964795iiw3083160fs83873520z753580%=61098580e677560%235575dm29142290c774235e680235azi8313530fz12207555oq84410525#~x2084550j~e8258500i616525<293485j502575z#49578560+492555@*69858570va=4915485ynk7123230lsh7381495!lr5965555*564545v#n7050235dg.4714560=@z8935505ddj8954555n501560uv-9602540ecf9402505k+35580235sh68511495j416490wx80582270y458260cmf4561265ol52533245f!l6634285<r99656240+-r7535500>236255-825285xle9381240l=%5926240ki18829245+vs3233255qi32055260auh9788250hdh7098500b311265hov5715500ors5632240>915250#665260ase7950250!=16971485xt-8704495ls30829245~678245-691240pa48508240%-q8987240c-52501275=792160yr727504710$f15337160bb@57364815z3024820za#94704795!lv9965160-%l4858520%-46047580c781580$186560hy59072575!277290k<t8160235~y=1779235y345580br@4911595uam8988525p164580b440580>575505e!38763570xo-5408230j146495!261-a1g7g7j10*495n!98374555u-20191545=sx9495235<579360c320485j@o2236590+jj4942555b492495+k#1451585e279575-ci2047160cpp37244710xxt9466160nh218354815$y459894820#h858964795r938160vr46453535c315555w677575m*i2877580rw+4586485!pv9352575ra%5695590>k14242555~cj8630585ag60413540jr58732485+556610n595505@i83705570ikw2441525.%85101575#345320a959605tu96301485x550520nzh3154555wl%8453555n#70086230g@26109515i~f5640570z743160=<r43804735+=518004765y$776014725vf92656160$l352674785*2504725fv33213160o6034780t%400314795ami74914825=q$2554160t5394800y*l28134745*9204765ar956424810fs20550160q4294800nk984604870=e922554810ki32234160u@g81394705%b446844770w#<35134725*3774785hr995964745fz553404810pi56671230ubl1371

 

Μπορείς [...]

Hard Reset στη Χώρα των Γιγάντιων Θεών του Όρους

Από το 2007 μέχρι το 2012 περίπου είχαμε παγκοσμίως ένα διαφορετικό Διαδίκτυο. Τότε, όλα στο Διαδίκτυο ήταν free, ήταν δωρεάν. Εννοείτο· δεν χρειαζόταν εξήγηση. Διαδίκτυο = δωρεάν. Οι συγγραφείς έδιναν τα βιβλία τους δωρεάν σε μορφή pdf και άλλες μορφές. Πολλοί εκδότες έκαναν το ίδιο. Είχα μαζέψει πολλά ηλεκτρονικά βιβλία από τότε.

Μετά, το Διαδίκτυο έφτασε μια «κρίσιμη μάζα», ένα critical mass· δηλαδή, άρχισε να έχει αρκετό κόσμο για να μπορεί να θεωρηθεί αγορά. Τουτέστιν, τους καρφώθηκε ότι τώρα μπορούσαν να πουλάνε μέσα από το Διαδίκτυο πράγματα χωρίς υλική μορφή – ηλεκτρονικά αρχεία: βιβλία, μουσική, βίντεο, εικόνα, οτιδήποτε. Σε αυτό συνέβαλε και η άνοδος των φορητών συσκευών: τώρα ο καθείς μπορούσε να έχει μία και ν’αγοράζει μόνο μ’ένα κλικ. Ο παράδεισος της ηλεκτρονικής αγοράς! Το Internet of Things, που λέγανε – μια ορολογία [...]

Μυστηριακές Οντότητες

Μυστηριακές Οντότητες (48)

Τι κάνουν αυτοί οι ανώμαλοι εκεί πέρα;

Φαντάσματα των τοίχων. Τοιχοφάσματα.

Το Υπουργείο Υγείας δεν ενδιαφέρεται για τις μάσκες;

Σκέφτομαι ότι αυτή τη στιγμή χιλιάδες άνθρωποι υποχρεώνονται να φοράνε μάσκα στη δουλειά τους – οι οδηγοί μέσων μαζικής μεταφοράς, οι υπάλληλοι σε σουπερμάρκετ, τα πληρώματα πλοίων... Και έχει γίνει πλέον γνωστό ότι οι υφασμάτινες μάσκες είναι επικίνδυνες. Πιο πολύ σε βάζουν σε κίνδυνο παρά σε προστατεύουν, ειδικά αν τις φοράς ώρες ατελείωτες. Κι εγώ αρχικά πίστευα ότι η μάσκα είναι άκακη, και ίσως μπορεί να βοηθήσει, αλλά τελικά φαίνεται πως δεν είναι έτσι.

Δεν υπάρχει κανένας στο Υπουργείο Υγείας που να το ξέρει αυτό; Είναι πραγματικά ανάγκη να βάζουν σε κίνδυνο την υγεία τόσων εργαζομένων; Σε τελική ανάλυση, θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν εκείνη τη σαχλαμάρα που είναι σαν πλαστική προσωπίδα, αντί για μάσκα. Πρέπει να είναι οριακά πιο υγιεινή, μην μαζεύοντας τόσα μικρόβια όσα το ύφασμα.

Άνθρωποι στα παράθυρα

Όχι, αυτή η εικόνα δεν είναι ψεύτικη. Είναι πρόσφατη φωτογραφία από το κέντρο της Αθήνας. Ένας άστεγος που κοιμάται μέσα σ’ένα κλειστό παράθυρο...

...ενώ παραδίπλα υπάρχουν τόσα εγκαταλειμμένα οικοδομήματα. Και αναρωτιέμαι γιατί κανείς δεν ανοίγει ένα από αυτά τα οικοδομήματα ώστε οι άστεγοι να κοιμούνται εκεί αντί να κοιμούνται μέσα σε παράθυρα;

Είναι πιο εύκολο να φτιάχνεις νόμους που προσπαθούν να σταματήσουν τις διαδηλώσεις, ή να στήνεις άκομψες γλάστρες μες στους δρόμους, από το να δώσεις σε μερικούς ανθρώπους ένα μέρος για να μείνουν;

Η μάσκα σου σε σκοτώνει

Αν δεν κάνω λάθος, χτες, Σάββατο, ήταν η πρώτη μέρα που άρχισαν να είναι οι μάσκες υποχρεωτικές μέσα στα σουπερμάρκετ. Δεν το ήξερα, και έτυχε να μπω σε σουπερμάρκετ. Χωρίς μάσκα, φυσικά. Πήρα αριθμό και κανείς δεν μου είπε τίποτα. Βαδίζοντας έβλεπα τους πάντες με μάσκες, αλλά αυτό δεν με παραξένεψε γιατί κατά καιρούς επικρατεί ένας κάποιος πανικός μ’αυτά τα φετιχιστικά θέματα.

Με σταματά, λοιπόν, ένας τύπος – πελάτης, όχι υπάλληλος – κι αρχίζει να μου λέει Γιατί δεν φοράτε μάσκα; και Θα έπρεπε τώρα να καλέσω την αστυνομία!

Του λέω Είναι υποχρεωτικές οι μάσκες μες στο σουπερμάρκετ;

Μου λέει Φυσικά και είναι! Δεν ξέρετε τον νόμο;

Του λέω Όχι, δεν το είχα ακούσει και κανείς δεν μου είπε τίποτα στην είσοδο.

Κι άρχισε να φωνάζει ότι κανονικά θα έπρεπε να καλέσει την αστυνομία και να πληρώσω πρόστιμο, [...]

Παρατηρώντας και περιαυτολογώντας

Γενικά, όπως έχω ξαναγράψει και παλιότερα στα Σκιώδη Παραλειπόμενα, δεν εμπιστεύομαι και τόσο τα στατιστικά του Διαδικτύου. Ωστόσο, κάπου-κάπου κοιτάζω τα στατιστικά για το site μου, και ορισμένες φορές παρατηρώ κάποια αξιοσημείωτα πράγματα (αν υποθέσεις πως οτιδήποτε μπορεί να θεωρηθεί αληθινό). Συνήθως, τα περισσότερα downloads τα έχουν τα τελευταία βιβλία του Θρυμματισμένου Σύμπαντος· αλλά υπάρχουν και μήνες – όπως αυτός, μέχρι στιγμής – που παρατηρώ πολύ μεγάλο αριθμό downloads στα βιβλία του Άρμπεναρκ.

Είναι αξιοσημείωτο. Αυτή η ιστορία ακόμα φαίνεται να αρέσει σε αρκετούς, παρότι την έχω γράψει παλιά. Ήμουν αρκετά μικρός όταν την ξεκίνησα – 17 χρονών αν δεν κάνω λάθος. Δεν είναι ό,τι καλύτερο έχω γράψει. Και, πραγματικά, αν θέλετε να διαβάσετε πιο καλές ιστορίες, διαβάστε αυτές του Θρυμματισμένου Σύμπαντος ή το [...]

Μυστηριακές Οντότητες

Μυστηριακές Οντότητες (47)

Αυτή η φάτσα παρουσιάζεται πάνω σε αρκετές γκαραζόπορτες της Αθήνας. Σύμπτωση; Δεν το νομίζω. Ξεκάθαρη περίπτωση προσπάθειας επίκλησης υπερδιαστασιακής οντότητας από άλλη πραγματικότητα. Όσες περισσότερες φορές εμφανίζεται αυτή η φάτσα επάνω σε γκαραζόπορτες τόσο ισχυρότερη γίνεται η Επίκληση. Και, κρίνοντας από το πόσες φορές εμφανίζεται ώς τώρα, ο καιρός δεν είναι μακριά.

Επαγρυπνείτε!

Κορονοβιβλία

Το πόσα μυθιστορήματα και άλλα μη-λογοτεχνικά βιβλία σχετικά με επιδημίες παρουσιάστηκαν μέσα στους τελευταίους μήνες εκπλήσσει ακόμα και εμένα που, σύμφωνα με τις φήμες, γράφω γρήγορα και πολύ. Αρκετά από αυτά τα βιβλία πρόλαβαν, μάλιστα, και να τα μεταφράσουν. Στη βράση κολλάει το σίδερο!

Αχ, είδες τι πολιτισμό δημιουργεί ο καπιταλισμός;

Είδες σε τι υψηλά επίπεδα νόησης μάς έχει οδηγήσει ο κορονοϊός; Μας έχει κάνει καλύτερους ανθρώπους, πιο υπεύθυνους και πιο εμπορικούς (όπως λένε, «πενία τέχνας κατεργάζεται»).

Αυτά είναι. Κορονοβιβλία, ή, γενικά, επιδημιοβιβλία, μάσκα, γάντια, και μουχλιασμένο ψωμί.

Φανταστικές επιδημίες της φαντασίας

Πρόσφατα άκουσα το τελευταίο τραγελαφικό που ξεστόμισε ο ηγέτης μας: Το ελληνικό καλοκαίρι είναι «state of mind», κατάσταση του μυαλού. Δεν χρειάζεται να έρχεστε στα ελληνικά νησιά, όχι, αρκεί να κάθεστε και να τα οραματίζεστε και να φέρνετε τον εαυτό σας σε μια κατάσταση σαν να ήσασταν εκεί.

Και γαμώ! Κι εγώ γουστάρω τέτοιες ψυχεδελικές φάσεις. Αλλά, μετά, πώς αυτοί οι άνθρωποι που ζουν από τον τουρισμό – και είναι πολλοί οι άνθρωποι που ζουν από τον τουρισμό στην Ελλάδα – θα συνεχίσουν να... ζουν; Θα οραματίζονται κι αυτοί τα ευρώ και όταν ξυπνάνε θα τα βρίσκουν επάνω στο κομοδίνο τους;

Μπορεί και να πιάσει!

Ο Robert Anton Wilson είχε κάνει ένα πείραμα. Βόλταρε ενώ είχε στο μυαλό του ένα δολάριο – ενώ είχε φανατικά στο μυαλό του ένα δολάριο. Και όντως βρήκε ένα δολάριο πεταμένο κάπου στον δρόμο.

Το δοκίμασα [...]

Νησιά της Πανούκλας 2020

Μόλις επέστρεψα από διακοπές δύο εβδομάδων χωρίς άμεση πρόσβαση στο Διαδίκτυο, όχι επειδή δεν μπορούσα να έχω αλλά επειδή δεν ήθελα. Στις διακοπές κάνω διακοπή.

Ήμουν σ’ένα νησί που θεωρείται πολύ τουριστικό (και δεν λέω ποιο είναι, για να μη θεωρηθεί ότι προσπαθώ να διαφημίσω ή να δυσφημίσω) αλλά τώρα έμοιαζε σαν να είχε επιστρέψει 20 χρόνια προς το παρελθόν, από άποψη κίνησης τουλάχιστον. Δε θυμάμαι ποτέ ξανά να έχω δει τέτοια ερημιά σ’αυτό το μέρος.

Ο κορονοϊός έκανε κι εδώ τη δουλειά του.

Ο εσωτερικός τουρισμός που μας έλεγαν ότι θα κινηθεί έχει κινηθεί ελάχιστα – ίσως επειδή ο κόσμος ακόμα φοβάται πολύ, ή δεν έχει λεφτά – αλλά, ούτως ή άλλως, δεν φαίνεται να μπορεί να αναπληρώσει το κενό του διεθνή τουρισμού.

Τέλη Ιουνίου μπήκα μερικές φορές σε ΚΤΕΛ αυτού του νησιού και ήμουν ο μοναδικός επιβάτης [...]

 

Επίσης . . .

Το Δυναμικό Φανταστικό Σκηνικό


Αρκετοί φανταστικοί κόσμοι δεν αλλάζουν, ή αλλάζουν λίγο. Είναι αρκετά φιξαρισμένοι, θα έλεγες. Γνωρίζουμε τι υπάρχει εκεί και τι δεν υπάρχει, και αποκεί και πέρα οι μόνες αλλαγές είναι, ίσως, στην πολιτική σκηνή του κόσμου, ή στο πώς εξελίσσονται κάποιες καταστάσεις. Αλλά ο κόσμος ο ίδιος, κατά βάση, δεν αλλάζει. Ξέρουμε, για παράδειγμα, ότι υπάρχουν αυτές οι φανταστικές φυλές, αυτά τα φανταστικά όντα, αυτά τα είδη μαγείας ή τεχνολογίας, και τέλος. Μεταβάλλονται μόνο οι σχέσεις μεταξύ αυτών – όπως αν ένα βασίλειο γκρεμιστεί ή αν μια καινούργια πόλη ιδρυθεί. Σε πολλές περιπτώσεις, δε, ακόμα κι αυτό δεν συμβαίνει, ή συμβαίνει πολύ διστακτικά, πολύ επιφυλακτικά. Κάποιες αυτοκρατορίες είναι πάντα εκεί, κάποια βασιλεία υπήρχαν και θα υπάρχουν. Μερικές φορές αυτό ισχύει και για κάποιους χαρακτήρες μέσα στις φανταστικές ιστορίες· μοιάζουν κι αυτοί φιξαρισμένοι στο φανταστικό σκηνικό, σαν να είναι μέρος του.

Το πιο συνηθισμένο, πάντως, σε αυτές τις περιπτώσεις είναι το πολιτικό σκηνικό να αλλάζει αλλά τίποτα σχετικά με τη φύση του κόσμου. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό – έχει μια συγκεκριμένη αισθητική – και θα μπορούσες να πεις και ότι είναι, κατά κάποιο τρόπο, ρεαλιστικό – δηλαδή, ότι κάτι παρόμοιο συμβαίνει και στον κόσμο μας, στη δική μας πραγματικότητα.

Ή, μήπως, όχι;

[Συνέχισε να διαβάζεις]

 

Επιλογές Νοεμβρίου (12/11)


Χάρτης με τους αρχαίους ρωμαϊκούς δρόμους, εικόνες από το Bummer California, LocalSend (ασφαλή αποστολή αρχείων τοπικά), Sean Andrew Murray. Η Ιρλανδία καθιερώνει τη χορήγηση μισθού σε δημιουργούς, το Beowulf του Lynd Ward, Greek TV Live, The White Company του Arthur Conan Doyle. «Η πόλη των μαγισσών», Space Type Generator, ερωτικές ταινίες τρόμου. Halloween με Ε.Φ. από το ’70· The Sword of Shannara και αντιγραφές του Τόλκιν· The Fall of Mercury της Leslie F. Stone· Sean Connery και Zardoz. Ο άνθρωπος είναι το ζώο που ονειρεύεται.

 

Περί Γραφής: Νοοτροπίες Διορθώσεων


Πώς πρέπει να μάθεις να σκέφτεσαι προτού ξεκινήσεις να διορθώνεις τα κείμενά σου

Νομίζω πως έχω ήδη γράψει σε κάποιο άλλο άρθρο (δεν θυμάμαι ποιο, αυτή τη στιγμή) ότι η τακτική μου με τις διορθώσεις είναι η εξής: να γράφω ένα κομμάτι (κάποιες σελίδες, ίσως ένα κεφάλαιο) και μετά να το διορθώνω· και όταν έχω τελειώσει όλο το βιβλίο, να το διορθώνω πάλι από την αρχή. Αυτή η τελευταία διόρθωση – αν και, ίσως, η λιγότερο σημαντική – είναι και η πιο κουραστική για εμένα, γιατί (α) θέλω να τη βγάλω σε συγκεκριμένο χρόνο, δεν θέλω να αργήσω πολύ· (β) ασχολούμαι με λεπτομέρειες ουσιαστικά, τα βασικά τα έχω ήδη διορθώσει· και (γ) η συνεχόμενη εστίαση της προσοχής για πολλές ημέρες επάνω σε ένα κείμενο δημιουργεί μεγαλύτερη κόπωση από τη συνεχόμενη χειρονακτική εργασία.

Αλλά αυτή είναι απλώς η τακτική που ακολουθώ, και σ’αυτό το άρθρο την αναφέρω μόνο. Εκείνο για το οποίο θέλω να μιλήσω εδώ είναι η νοοτροπία με την οποία κάνει (πρέπει να κάνει;) κάποιος τις διορθώσεις σε ένα λογοτεχνικό κείμενο. Και αναφέρομαι, κυρίως, στον συγγραφέα τον ίδιο, όχι σε διορθωτή. Για τον διορθωτή τα πράγματα πιθανώς να είναι αλλιώς – πιο επαγγελματικά, πιο ουδέτερα. Για τον συγγραφέα, όμως, τα πράγματα δεν είναι τόσο ουδέτερα, και όταν ξαναβλέπει ένα κείμενο που έχει γράψει μπορεί – ανάλογα και με την ιδιοσυγκρασία του – να βλέπει πολλά. Μπορεί να βλέπει ακόμα και φαντάσματα – το οποίο είναι πολύ συνηθισμένο· δεν αστειεύομαι.

Γι’αυτό είναι πολύ σημαντική η νοοτροπία με την οποία κάνει κανείς διορθώσεις, ασχέτως τι τακτική ακολουθεί. Μπορεί κάποιος να μην ακολουθεί τη δική μου τακτική· μπορεί να το γράφει όλο μονοκοπανιά και μετά να το διορθώνει από την αρχή. Ή μπορεί να το γράφει λίγο-λίγο διορθώνοντάς το στην πορεία. Δεν έχει σημασία αυτό. Όλα είναι, κατά βάθος, σωστά. Μεγαλύτερη σημασία έχει η νοοτροπία για τις διορθώσεις.

Και δεν υπάρχει μόνο μία νοοτροπία· υπάρχουν πολλές. Θα αναφέρω μερικές που θεωρώ καλές, και μερικές που πιστεύω ότι έχουν ενδιαφέρον.

Δύο ακραίες καταστάσεις που πλήττουν τους συγγραφείς είναι οι εξής: Από τη μια, να βαριούνται να το διορθώσουν και να το αφήνουν όπως είναι· από την άλλη, να σκαλώνουν και να το κοιτάνε επ’άπειρον, αγωνιώντας ότι πάντα κάτι δεν πάει καλά, ποτέ δεν είναι αρκετά σωστό.

[Συνέχισε να διαβάζεις]