Σκιώδη Παραλειπόμενα

του
Κώστα Βουλαζέρη

Αρχείο | RSS Feed

Αναζήτηση Μυστηριακές ΟντότητεςΠαλιά Ελληνικά Εξώφυλλα

Τυχαία

Μια στιγμή...
5 / 2023

Μυστηριακές Οντότητες

Μυστηριακές Οντότητες (181)

Ρόδα-πάνθηρας. Άγρια πράγματα.

Η κουλτούρα των δημιουργών

(Μια επανάληψη από το παλιό blog.)

 

Η πραγματική κουλτούρα αποτελείται από δύο βασικά στοιχεία: δημιουργούς που κάνουν εκείνο που κάνουν επειδή αληθινά τους εκφράζει, γουστάρουν, και θα το έκαναν ούτως ή άλλως· και αποδέκτες που παρακολουθούν επειδή αληθινά τους εκφράζει, τους εξιτάρει, τους μιλάει, και τους οδηγεί. Οτιδήποτε άλλο είναι μια προσποιητή μπαρούφα.

Σήμερα, με το διαδίκτυο, έχουμε σε πολλούς τομείς τη δυνατότητα να το κάνουμε αυτό πραγματικότητα, χωρίς περιοριστικά φίλτρα όπως είναι η “αγορά”, διαφόρων ειδών μάντρες, κλίκες, ή οποιαδήποτε άλλη φαντασιακή ανοησία.

Το γεγονός ότι κάποιοι επιμένουν να προσκολλούνται ακόμα σε παρωχημένες αντιλήψεις είναι απλά θλιβερό, και δεν αφήνουν και την υπόλοιπη ανθρωπότητα να προχωρήσει.

Βρες το προσωπικό σου όραμα.

Μυστηριακές Οντότητες

Μυστηριακές Οντότητες (180)

Άνω-κάτω...

Νοθεία στην MitsotakisLand

Και όταν λέω νοθεία δεν εννοώ απαραίτητα νοθεία στις κάλπες. Αν και μπορεί να έχει γίνει και εκεί ώς ένα βαθμό, δεν νομίζω ότι αυτό ήταν το βασικό πρόβλημα για τα τραγικά για τη χώρα αποτελέσματα των εκλογών (διότι μιλάμε για θλιβερή τραγωδία αυτή τη στιγμή).

Σκεφτείτε μόνο το εξής για να δείτε τον παραλογισμό του θέματος. Περάσαμε από το «Μητσοτάκη γαμιέσαι», να το τραγουδάνε απ’τη μια άκρη της χώρας ώς την άλλη. Περάσαμε από μια κατάσταση υγειονομικής δικτατορίας, που ακόμα κόσμος χρωστά πρόστιμα επειδή αρνήθηκε να του βάλουν με το έτσι θέλω μες στο σώμα του ένα φάρμακο – και αυτά τα πρόστιμα δεν έχουν ανακληθεί! Βρισκόμαστε σε μια κατάσταση που τα πάντα γίνονται ολοένα και πιο ακριβά, με κάθε μέρα που περνά, και καμία ουσιαστική υποστήριξη από την κυβέρνηση της Νέας Δικτατορίας – συγνώμη, «Δημοκρατίας» [...]

Είπαμε, εκλογές του Χάους, και το εννοούμε

Ναι, δεν είπα μόνο για πλάκα εκλογές του Χάους. Μέχρι που έφτασα στην κάλπη δεν ήμουν σίγουρος τι θα ψηφίσω. Και όταν ήμουν εκεί, είπα: Θα το κάνω με τη μέθοδο της τράπουλας!

Πήρα μερικά ψηφοδέλτια από κόμματα που σκεφτόμουν να ψηφίσω, και μερικά ψηφοδέλτια από κόμματα που δεν ήμουν και τόσο σίγουρος ότι ήθελα να ψηφίσω αλλά τα έβαλα κι αυτά για πλάκα.

Τα ανακάτεψα όλα, με κλειστά τα μάτια...

...και τράβηξα το πρώτο φύλλο.

Ήταν ένα από τα κόμματα της πλάκας που δεν ήμουν σίγουρος ότι ήθελα να ψηφίσω (γιατί δεν το ξέρω και τόσο καλά, εκτός των άλλων). Οπότε είπα: Εντάξει, εκλογές του Χάους, αλλά όχι και τελείως του Χάους. Παιχνίδι της τράπουλας αλλά ελεγχόμενο παιχνίδι.

Έτσι, τράβηξα άλλο ένα ψηφοδέλτιο τυχαία, κι αν κι αυτό ήταν τίποτα της πλάκας μπορεί και να ψήφιζα το πρώτο. Αλλά δεν ήταν της πλάκας· [...]

Μυστηριακές Οντότητες

Μυστηριακές Οντότητες (179)

Ξιφομάχοι των τοίχων.

Εκλογές του Χάους

Πλησιάζει η μέρα των εκλογών και, ειλικρινά, ακόμα δεν ξέρω τι διάολο θα ψηφίσω (όπως, νομίζω, και πολύς άλλος κόσμος). Αισθάνομαι ότι όλοι μάς έχουν απογοητεύσει οικτρά – ειδικά τα δύο μεγάλα κόμματα. Πριν από αυτούς εδώ τους ΝεοΔουλευτές, είχαμε τους τΣυριζαίους από τους οποίους, αρχικά, άλλα περιμέναμε και, τελικά, άλλα λάβαμε. Έκαναν την κατάσταση χάλια, κόσμος έχασε τις συντάξεις του και άλλα τέτοια ωραία – και ίσως όλα αυτά να προέκυψαν από τραγικά λάθη, ή ίσως να οφείλονταν στην τραγικότητα της κατάστασης που κανείς δεν μπορούσε να αντιστρέψει – δεν ξέρω, και δεν σκοπεύω να κάνω υποθέσεις.

Μετά, ήρθαν οι ΝεοΔουλευτές και, όχι μόνο δεν έφτιαξαν αυτά που οι άλλοι είχαν χαλάσει, αλλά απλά τα έκαναν όλα χειρότερα! Η κυβέρνηση της υγειονομικής χούντας, η κυβέρνησης της διάλυσης, η κυβέρνηση των προστίμων, η κυβέρνηση [...]

Μυστηριακές Οντότητες

Μυστηριακές Οντότητες (178)

Πολύχρωμα πράγματα.

Τα μεγάλα βιβλία

Τις προάλλες διάβαζα κάτι που έγραφε κάποιος σε ένα blog. Έλεγε για έναν γνωστό συγγραφέα (χωρίς να αναφέρει το όνομά του) ο οποίος διαμαρτυρόταν – κακώς – επειδή ένας αναγνώστης έγραψε (στο Amazon, νομίζω) ότι «Ωχ, πάλι ένα βιβλίο που τελειώνει σε To be continued, και δεν είναι ολοκληρωμένο». Και αυτός που είχε το blog έλεγε ότι, ορίστε, οι αναγνώστες σήμερα έχουν πλέον βαρεθεί τα μεγάλα βιβλία, τις μεγάλες σειρές από μεγάλα βιβλία, και θέλουν κάτι μικρό και αυτοτελές.

Αλλά εγώ αναρωτιέμαι σε ποιους αναγνώστες αναφέρεται. Κι εγώ αναγνώστης είμαι και μου αρέσουν τα μεγάλα και πολύπλοκα βιβλία, και οι μεγάλες σειρές. Εκτός των άλλων, έχω παρατηρήσει και από το site μου ότι ο κόσμος κατεβάζει περισσότερο τα μεγάλα βιβλία μου παρά τα διηγήματα και τα μικρότερα βιβλία. (Ναι, κι εμένα μ’έχει παραξενέψει. Στην Ελλάδα είμαστε, άλλωστε. [...]

Μυστηριακές Οντότητες

Μυστηριακές Οντότητες (177)

Crazy stuff.

Ευχαριστούμε όχι ηχητικά βιβλία

Έτυχε να δω στους cyberpunk διαδρόμους του Μετρό Αθηνών ένα διαφημιστικό τοίχου για ένα site που λέγεται bookvoice.gr και πουλάει ηχογραφημένα βιβλία. Του έριξα μια ματιά και διαπίστωσα ότι όντως αυτό κάνει και συμμετέχουν πολλοί εκδότες, από πολύ μεγάλους μέχρι όχι και τόσο μεγάλους (αλλά όχι και μικρούς ακριβώς). Αναρωτιέμαι τι κονδύλια να έπεσαν εδώ και από ποιον: γιατί αμφιβάλλω ότι όλοι αυτοί οι εκδότες είχαν ξαφνικά μια επιθυμία να πληρώσουν κόσμο να ηχογραφήσει βιβλία τους.

Και μη νομίζετε ότι τα γράφω τώρα αυτά θέλοντας να δυσφημήσω το site· νομίζω ότι καταφέρνουν μια χαρά να αυτοσαμποτάρονται όταν πουλάνε τα ηχητικά βιβλία περί τα 15 ευρώ, και ζητάνε επίσης να κατεβάσεις ένα συγκεκριμένο App προκειμένου να τα χρησιμοποιήσεις. Ποτέ δεν μου άρεσαν τα websites που σου ζητάνε να εγκαταστήσεις δικό τους πρόγραμμα (App, όπως [...]

 

Επίσης . . .

Το Δυναμικό Φανταστικό Σκηνικό


Αρκετοί φανταστικοί κόσμοι δεν αλλάζουν, ή αλλάζουν λίγο. Είναι αρκετά φιξαρισμένοι, θα έλεγες. Γνωρίζουμε τι υπάρχει εκεί και τι δεν υπάρχει, και αποκεί και πέρα οι μόνες αλλαγές είναι, ίσως, στην πολιτική σκηνή του κόσμου, ή στο πώς εξελίσσονται κάποιες καταστάσεις. Αλλά ο κόσμος ο ίδιος, κατά βάση, δεν αλλάζει. Ξέρουμε, για παράδειγμα, ότι υπάρχουν αυτές οι φανταστικές φυλές, αυτά τα φανταστικά όντα, αυτά τα είδη μαγείας ή τεχνολογίας, και τέλος. Μεταβάλλονται μόνο οι σχέσεις μεταξύ αυτών – όπως αν ένα βασίλειο γκρεμιστεί ή αν μια καινούργια πόλη ιδρυθεί. Σε πολλές περιπτώσεις, δε, ακόμα κι αυτό δεν συμβαίνει, ή συμβαίνει πολύ διστακτικά, πολύ επιφυλακτικά. Κάποιες αυτοκρατορίες είναι πάντα εκεί, κάποια βασιλεία υπήρχαν και θα υπάρχουν. Μερικές φορές αυτό ισχύει και για κάποιους χαρακτήρες μέσα στις φανταστικές ιστορίες· μοιάζουν κι αυτοί φιξαρισμένοι στο φανταστικό σκηνικό, σαν να είναι μέρος του.

Το πιο συνηθισμένο, πάντως, σε αυτές τις περιπτώσεις είναι το πολιτικό σκηνικό να αλλάζει αλλά τίποτα σχετικά με τη φύση του κόσμου. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό – έχει μια συγκεκριμένη αισθητική – και θα μπορούσες να πεις και ότι είναι, κατά κάποιο τρόπο, ρεαλιστικό – δηλαδή, ότι κάτι παρόμοιο συμβαίνει και στον κόσμο μας, στη δική μας πραγματικότητα.

Ή, μήπως, όχι;

[Συνέχισε να διαβάζεις]

 

Επιλογές Νοεμβρίου (12/11)


Χάρτης με τους αρχαίους ρωμαϊκούς δρόμους, εικόνες από το Bummer California, LocalSend (ασφαλή αποστολή αρχείων τοπικά), Sean Andrew Murray. Η Ιρλανδία καθιερώνει τη χορήγηση μισθού σε δημιουργούς, το Beowulf του Lynd Ward, Greek TV Live, The White Company του Arthur Conan Doyle. «Η πόλη των μαγισσών», Space Type Generator, ερωτικές ταινίες τρόμου. Halloween με Ε.Φ. από το ’70· The Sword of Shannara και αντιγραφές του Τόλκιν· The Fall of Mercury της Leslie F. Stone· Sean Connery και Zardoz. Ο άνθρωπος είναι το ζώο που ονειρεύεται.

 

Περί Γραφής: Νοοτροπίες Διορθώσεων


Πώς πρέπει να μάθεις να σκέφτεσαι προτού ξεκινήσεις να διορθώνεις τα κείμενά σου

Νομίζω πως έχω ήδη γράψει σε κάποιο άλλο άρθρο (δεν θυμάμαι ποιο, αυτή τη στιγμή) ότι η τακτική μου με τις διορθώσεις είναι η εξής: να γράφω ένα κομμάτι (κάποιες σελίδες, ίσως ένα κεφάλαιο) και μετά να το διορθώνω· και όταν έχω τελειώσει όλο το βιβλίο, να το διορθώνω πάλι από την αρχή. Αυτή η τελευταία διόρθωση – αν και, ίσως, η λιγότερο σημαντική – είναι και η πιο κουραστική για εμένα, γιατί (α) θέλω να τη βγάλω σε συγκεκριμένο χρόνο, δεν θέλω να αργήσω πολύ· (β) ασχολούμαι με λεπτομέρειες ουσιαστικά, τα βασικά τα έχω ήδη διορθώσει· και (γ) η συνεχόμενη εστίαση της προσοχής για πολλές ημέρες επάνω σε ένα κείμενο δημιουργεί μεγαλύτερη κόπωση από τη συνεχόμενη χειρονακτική εργασία.

Αλλά αυτή είναι απλώς η τακτική που ακολουθώ, και σ’αυτό το άρθρο την αναφέρω μόνο. Εκείνο για το οποίο θέλω να μιλήσω εδώ είναι η νοοτροπία με την οποία κάνει (πρέπει να κάνει;) κάποιος τις διορθώσεις σε ένα λογοτεχνικό κείμενο. Και αναφέρομαι, κυρίως, στον συγγραφέα τον ίδιο, όχι σε διορθωτή. Για τον διορθωτή τα πράγματα πιθανώς να είναι αλλιώς – πιο επαγγελματικά, πιο ουδέτερα. Για τον συγγραφέα, όμως, τα πράγματα δεν είναι τόσο ουδέτερα, και όταν ξαναβλέπει ένα κείμενο που έχει γράψει μπορεί – ανάλογα και με την ιδιοσυγκρασία του – να βλέπει πολλά. Μπορεί να βλέπει ακόμα και φαντάσματα – το οποίο είναι πολύ συνηθισμένο· δεν αστειεύομαι.

Γι’αυτό είναι πολύ σημαντική η νοοτροπία με την οποία κάνει κανείς διορθώσεις, ασχέτως τι τακτική ακολουθεί. Μπορεί κάποιος να μην ακολουθεί τη δική μου τακτική· μπορεί να το γράφει όλο μονοκοπανιά και μετά να το διορθώνει από την αρχή. Ή μπορεί να το γράφει λίγο-λίγο διορθώνοντάς το στην πορεία. Δεν έχει σημασία αυτό. Όλα είναι, κατά βάθος, σωστά. Μεγαλύτερη σημασία έχει η νοοτροπία για τις διορθώσεις.

Και δεν υπάρχει μόνο μία νοοτροπία· υπάρχουν πολλές. Θα αναφέρω μερικές που θεωρώ καλές, και μερικές που πιστεύω ότι έχουν ενδιαφέρον.

Δύο ακραίες καταστάσεις που πλήττουν τους συγγραφείς είναι οι εξής: Από τη μια, να βαριούνται να το διορθώσουν και να το αφήνουν όπως είναι· από την άλλη, να σκαλώνουν και να το κοιτάνε επ’άπειρον, αγωνιώντας ότι πάντα κάτι δεν πάει καλά, ποτέ δεν είναι αρκετά σωστό.

[Συνέχισε να διαβάζεις]