Σκιώδη Παραλειπόμενα

του
Κώστα Βουλαζέρη

Αρχείο | RSS Feed

Αναζήτηση Μυστηριακές ΟντότητεςΠαλιά Ελληνικά Εξώφυλλα

Τυχαία

Μια στιγμή...
10 / 2020

Μάσκες και Μαγεία

Τις προάλλες, έκανα μια από τις συνηθισμένες αστικές περιπλανήσεις μου, όπου βαδίζω πάνω από 10 χιλιόμετρα, με αρκετά τυχαίο τρόπο, μέσα στην Αθήνα. Και παρατήρησα δύο αξιοσημείωτα πράγματα: πρώτον, είχε σχετικά λίγο κόσμο στους δρόμους· δεύτερον, σχετικά όλοι οι τυχαίοι διαβάτες φορούσαν μάσκες. Ο κόσμος, από τη μια άκρη της Αθήνας ώς την άλλη, φαίνεται να έχει τρομοκρατηθεί αρκετά από την κορονοκατάσταση. Προσέχουν – κάνουν ό,τι τους λένε, τουλάχιστον – είναι προφανές.

Ωστόσο, για κάποιο μυστηριώδη λόγο, τα κρούσματα ολοένα και αυξάνονται... μέχρι που έχουμε φτάσει στους αριθμούς που έχουμε φτάσει σήμερα. Και τώρα μας λένε ότι πρέπει, υποχρεωτικά, να φοράμε μάσκες μες στη μέση του δρόμου σαν καραγκιόζηδες.

Νόμιζες ότι ώς τώρα θα είχαν μάθει κάτι, αλλά δεν έχουν μάθει τίποτα...

Αν η άσκοπη χρήση άχρηστης [...]

Μυστηριακές Οντότητες

Μυστηριακές Οντότητες (64)

Τι συμβαίνει εδώ; Μπορείς να καταλάβεις;

Ούτε εγώ. Αλλά φαίνεται να είναι περίεργο.

Τρία από τα παλιά

Τρεις επαναλήψεις από το παλιό blog.

 

Πρώτα: παρατήρηση του εχθρού

Θες να ελευθερώσεις τον εαυτό σου; Άρχισε να τον παρατηρείς, εικοσιτέσσερις ώρες την ημέρα, κάθε ημέρα, σαν να ήταν κάποιος άλλος – τις σκέψεις του, τις αντιδράσεις του, τις κινήσεις του, τις αισθήσεις του.

Δυσκολότερο απ’ό,τι ακούγεται.

Μην αποδέχεσαι τίποτα επειδή σου έχουν πει ότι έτσι πρέπει να είναι.

*

ΨΧ

Μην έχεις ψυχικές εξαρτήσεις που δεν μπορείς μόνος σου να ικανοποιήσεις. Είναι ανθυγιεινό.

*

Κάνεις εκείνο που θέλεις;

Μη ζεις τη ζωή που κάποιος άλλος θέλει να ζήσεις· δεν θα σε ικανοποιήσει. Ζήσε τη ζωή που θέλεις ΕΣΥ να ζήσεις, με τα μέσα που έχεις στη διάθεσή σου.

Παρομοίως:

Μη γράφεις τη λογοτεχνία που θέλει κάποιος άλλος να γράφεις. Γράψε τη λογοτεχνία [...]

Μυστηριακές Οντότητες

Μυστηριακές Οντότητες (63)

Κρανία χωρίς σχόλια...

Κανονιές θα πέσουν

Και τώρα που βαρέθηκαν τον λοιμό, είπαν να πιάσουν τον πόλεμο. (Λιμός, λοιμός, πόλεμος. Ούτε οι τρεις Καβαλάρηδες της Αποκαλύψεως να ήταν εδώ. Και αρρώστια, και πείνα, και... πόλεμος;)

Ακούμε για γενική επιστράτευση, για στράτευση αμούστακων από τα 18 τους χρόνια, για αύξηση της θητείας. Πάω στοίχημα πως όλοι οι πολεμοχαρείς και οι πολεμοκάπηλοι θα έχουν πετάξει το καπέλο τους από τη χαρά τους. Επιτέλους, βρε αδελφέ, ήρθε ώρα να παίξουν κάνα παιχνίδι στρατηγικής – live!

Όπως και τα περισσότερα που έχει κάνει αυτή η κυβέρνηση-τσίρκο, έτσι κι αυτό είναι τελείως λάθος. Είναι σχεδόν σαν να προσπαθεί με το ζόρι να καταστρέψει ό,τι έχει απομείνει από τούτη τη χώρα.

Ναι, εδώ υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα με την Τουρκία– Ή, μάλλον, συγνώμη· όχι με την Τουρκία. Με τον ανώμαλο που τη διοικεί αυτή τη στιγμή. Και ο Ερντογκάν [...]

Μυστηριακές Οντότητες

Μυστηριακές Οντότητες (62)

Πολεμιστές μέσα από τα αστικά δάση... Πειρατές με κράνη;

Μάσκες με δόντια

Επιτέλους βρήκα μάσκα με δόντια. Δεν είναι ακριβώς αυτό που ήθελα – δεν ήθελα να έχει και παράξενα πράσινα μάτια – αλλά από το τίποτα...

Δεν είναι υπέροχη;

Έκανα, επίσης, κάτι που δεν κάνουμε συνήθως με πολλά προϊόντα: κοίταξα τις οδηγίες στην πίσω μεριά της συσκευασίας της μάσκας. Και – για φαντάσου – δες τι γράφει:

Η κόκκινη υπογράμμιση είναι δική μου, φυσικά.

Πρόσεξες τι λέει ότι είναι; Dust mask και non-medical. Τουτέστιν: μάσκα για τη σκόνη, που δεν είναι για να χρησιμοποιείται για ιατρικά προβλήματα. Δηλαδή, δεν σταματά μικρόβια που κυκλοφορούν στον αέρα.

Και δεν είναι καμιά μάσκα της πλάκας. Αν μη τι άλλο, είναι πιο χοντρή από άλλες που κυκλοφορούν στο εμπόριο οι οποίες είναι απλά ένα κομμάτι πανί.

Και μετά σου λέει ότι αυτές οι μάσκες είναι για να σταματάνε τον κορονοϊό... όταν [...]

Χυμικές αντιδράσεις

Στα τελευταία βιβλία μου – τουλάχιστον από τα μέσα του πρώτου κύκλου του Θρυμματισμένου Σύμπαντος και μετά, αν δεν κάνω λάθος – γράφω συστηματικά τη λέξη χυμεία με ύψιλον αντί για το συνηθισμένο χημεία. Το ίδιο και όλα τα σχετικά παράγωγα, όπως το χυμικός και τα λοιπά.

Δεν είναι τυπογραφικό λάθος, και ούτε είναι τυχαίο. Η λέξη χημεία είναι παραφθορά. Η αρχική, σωστότερη λέξη είναι η χυμεία. (Υπάρχει μια αναφορά για αυτό και στο λεξικό του Μπαμπινιώτη. Σε άλλο λεξικό δεν το έχω συναντήσει, αλλά ίσως να υπάρχει και αλλού.) Η λέξη χυμεία προέρχεται από τη λέξη χέω, χύνω, δηλαδή την ανάμιξη υγρών ή την τήξη σωμάτων από στέρεα μορφή σε υγρή. Αυτό ακριβώς που είναι η χυμεία, γι’αυτό και νομίζω πως πρέπει να γράφεται με ύψιλον.

Η λέξη χημεία είναι παραφθορά προερχόμενη από τη λέξη αλχημεία. [...]

Ό,τι δέχεσαι παίρνεις

(Μια επανάληψη από το παλιό blog.)

 

Κατά πάσα πιθανότητα, θα έχεις ακούσει το ρητό Ό,τι πληρώνεις παίρνεις – που σημαίνει, συνήθως, πως αν πληρώσεις κάτι ακριβά θα είναι καλό· αν δεν το πληρώσεις ακριβά δεν θα είναι καλό.

Αυτό ισχύει όντως σε κάποιες περιπτώσεις· αλλά σε πολλές άλλες περιπτώσεις, πάλι, δεν ισχύει. Μπορεί να αγοράσεις κάτι πιο φτηνά και να είναι καλύτερο, ενώ να δώσεις περισσότερα λεφτά για κάτι που αποδεικνύεται χάλια – με αποτέλεσμα να κλαις τα λεφτά σου.

Το Ό,τι πληρώνεις παίρνεις σίγουρα δεν είναι κάτι που ισχύει σε οτιδήποτε καλλιτεχνικό, και συνήθως δεν ισχύει για οτιδήποτε μπορεί να βρεις στο διαδίκτυο.

Αλλά φαίνεται, δυστυχώς, να έχουμε μια καχυποψία για όλα τα πράγματα που είναι δωρεάν, ενώ το ακριβώς αντίθετο θα έπρεπε να ισχύει.

Βλέπεις τον κόσμο να [...]

Μυστηριακές Οντότητες

Μυστηριακές Οντότητες (61)

Βόδια στους τοίχους.

Μαύρα ιστία στον ορίζοντα

Μέχρι στιγμής δεν είχα ακούσει για το Black Sails, και απορώ γιατί. Δεν είχε προωθηθεί αρκετά, ή απλά έτυχε να μην υποπέσει στην αντίληψή μου; Όπως και νάχει, χαίρομαι πολύ που το ανακάλυψα τώρα. Καταρρίπτει, μάλιστα, αυτό που συνήθως λέω, ότι σήμερα δεν φτιάχνουν πια καλές ταινίες με πειρατές, ότι είναι όλες χαζές κωμωδίες κατά βάθος χωρίς την παραμικρή σοβαρότητα.

Το Black Sails δεν έχει καμία σχέση με αυτά που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια στις οθόνες. Είναι μια γαμάτη σειρά γεμάτη πειρατές. Για χαρακτήρες έχει κάποιες κλασικές πειρατικές φιγούρες που ή είναι ιστορικές ή μυθιστορηματικές, όπως Captain Flint, Mr. Silver, Jack Rackham, Ann Bonnie. Δε νομίζω, βέβαια, ότι κάνουν τα ίδια πράγματα που έκαναν στην πραγματική Ιστορία ή στα μυθιστορήματα, όμως αυτό δεν έχει καμία απολύτως σημασία. Το Black Sails έχει μια πλοκή που δεν σε αφήνει [...]

Μυστηριακές Οντότητες

Μυστηριακές Οντότητες (60)

Μάσκες και πιστόλια. Άγρια πράγματα.

Επίσκεψη σε νοσοκομείο, και άλλες κορόνες

Δεν παρακολουθώ και τόσο τις τελευταίες κορονομπουρμπουλήθρες γιατί έχω κάποια αρκετά σοβαρά προσωπικά προβλήματα τα οποία με απασχολούν πολύ περισσότερο από τον κορονοϊό. Όμως, απ’ό,τι καταλαβαίνω, τα κρούσματα αυξάνονται με ταχύ ρυθμό. Και το χαίρομαι—

Μα, δεν είναι αυτό τελείως απάνθρωπο; Πράγματι, είναι. Όμως, όπως και για τους περισσότερους ανθρώπους, έτσι και για εμένα, τα κρούσματα του κορονοϊού δεν είναι προσωπική υπόθεση. Είναι απλά αριθμοί. Φυσικά καταλαβαίνω ότι, αναλόγως και την περίπτωση πάντα, είναι πολύ οδυνηρό κάποιος να κολλήσει τον κορονοϊό. Καταλαβαίνω, επίσης, ότι ορισμένοι υγειονομικοί κουράζονται και διακινδυνεύουν προσπαθώντας να αντιμετωπίσουν την κατάσταση με τα κρούσματα της πανδημίας. Δεν αισθάνομαι καλά που αυτοί οι άνθρωποι υποφέρουν. Το αντίθετο, μάλιστα. Το ίδιο ισχύει [...]

Η ψυχή δεν αρρωσταίνει

Κατά τύχη συνάντησα αυτό το άρθρο: https://www.klik.gr/gr/el/something-2-watch/duo-erotiseis-pou-mono-oi-schizofreneis-kai-oi-idiofuies-mporoun-na-tis-apantisoun/

Παρουσιάζει μια μάσκα που στριφογυρίζει, και σου κάνει δύο ερωτήσεις: αν η μάσκα είναι κυρτή από τη μια πλευρά, και αν τη βλέπεις να γυρίζει προς τα δεξιά. Αν απαντήσεις αρνητικά και στις δύο ερωτήσεις, είσαι απόλυτα υγιής. Αν απαντήσεις αρνητικά σε μία τουλάχιστον ερώτηση ίσως να είσαι σχιζοφρενής, ή ιδιοφυΐα.

Φυσικά, οι περισσότεροι άνθρωποι θα πουν ότι η μάσκα γυρίζει προς τα δεξιά αλλά δεν είναι κυρτή. Οπότε θα δημιουργηθεί η υποψία μες στο μυαλό τους ότι ίσως να μην πηγαίνει κάτι καλά μαζί τους και πρέπει να αναζητήσουν ψυχίατρο.

Τι έγινε, βρε παιδιά; Ακόμα ένα διαφημιστικό κόλπο της Ιεράς Ψυχιατρικής; Δε βγάζουν και πολλά αυτές τις μέρες οι άνθρωποι και είπαν ν’αυξήσουν τον τζίρο;

Αυτό είναι [...]

 

Επίσης . . .

Το Δυναμικό Φανταστικό Σκηνικό


Αρκετοί φανταστικοί κόσμοι δεν αλλάζουν, ή αλλάζουν λίγο. Είναι αρκετά φιξαρισμένοι, θα έλεγες. Γνωρίζουμε τι υπάρχει εκεί και τι δεν υπάρχει, και αποκεί και πέρα οι μόνες αλλαγές είναι, ίσως, στην πολιτική σκηνή του κόσμου, ή στο πώς εξελίσσονται κάποιες καταστάσεις. Αλλά ο κόσμος ο ίδιος, κατά βάση, δεν αλλάζει. Ξέρουμε, για παράδειγμα, ότι υπάρχουν αυτές οι φανταστικές φυλές, αυτά τα φανταστικά όντα, αυτά τα είδη μαγείας ή τεχνολογίας, και τέλος. Μεταβάλλονται μόνο οι σχέσεις μεταξύ αυτών – όπως αν ένα βασίλειο γκρεμιστεί ή αν μια καινούργια πόλη ιδρυθεί. Σε πολλές περιπτώσεις, δε, ακόμα κι αυτό δεν συμβαίνει, ή συμβαίνει πολύ διστακτικά, πολύ επιφυλακτικά. Κάποιες αυτοκρατορίες είναι πάντα εκεί, κάποια βασιλεία υπήρχαν και θα υπάρχουν. Μερικές φορές αυτό ισχύει και για κάποιους χαρακτήρες μέσα στις φανταστικές ιστορίες· μοιάζουν κι αυτοί φιξαρισμένοι στο φανταστικό σκηνικό, σαν να είναι μέρος του.

Το πιο συνηθισμένο, πάντως, σε αυτές τις περιπτώσεις είναι το πολιτικό σκηνικό να αλλάζει αλλά τίποτα σχετικά με τη φύση του κόσμου. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό – έχει μια συγκεκριμένη αισθητική – και θα μπορούσες να πεις και ότι είναι, κατά κάποιο τρόπο, ρεαλιστικό – δηλαδή, ότι κάτι παρόμοιο συμβαίνει και στον κόσμο μας, στη δική μας πραγματικότητα.

Ή, μήπως, όχι;

[Συνέχισε να διαβάζεις]

 

Επιλογές Νοεμβρίου (12/11)


Χάρτης με τους αρχαίους ρωμαϊκούς δρόμους, εικόνες από το Bummer California, LocalSend (ασφαλή αποστολή αρχείων τοπικά), Sean Andrew Murray. Η Ιρλανδία καθιερώνει τη χορήγηση μισθού σε δημιουργούς, το Beowulf του Lynd Ward, Greek TV Live, The White Company του Arthur Conan Doyle. «Η πόλη των μαγισσών», Space Type Generator, ερωτικές ταινίες τρόμου. Halloween με Ε.Φ. από το ’70· The Sword of Shannara και αντιγραφές του Τόλκιν· The Fall of Mercury της Leslie F. Stone· Sean Connery και Zardoz. Ο άνθρωπος είναι το ζώο που ονειρεύεται.

 

Περί Γραφής: Νοοτροπίες Διορθώσεων


Πώς πρέπει να μάθεις να σκέφτεσαι προτού ξεκινήσεις να διορθώνεις τα κείμενά σου

Νομίζω πως έχω ήδη γράψει σε κάποιο άλλο άρθρο (δεν θυμάμαι ποιο, αυτή τη στιγμή) ότι η τακτική μου με τις διορθώσεις είναι η εξής: να γράφω ένα κομμάτι (κάποιες σελίδες, ίσως ένα κεφάλαιο) και μετά να το διορθώνω· και όταν έχω τελειώσει όλο το βιβλίο, να το διορθώνω πάλι από την αρχή. Αυτή η τελευταία διόρθωση – αν και, ίσως, η λιγότερο σημαντική – είναι και η πιο κουραστική για εμένα, γιατί (α) θέλω να τη βγάλω σε συγκεκριμένο χρόνο, δεν θέλω να αργήσω πολύ· (β) ασχολούμαι με λεπτομέρειες ουσιαστικά, τα βασικά τα έχω ήδη διορθώσει· και (γ) η συνεχόμενη εστίαση της προσοχής για πολλές ημέρες επάνω σε ένα κείμενο δημιουργεί μεγαλύτερη κόπωση από τη συνεχόμενη χειρονακτική εργασία.

Αλλά αυτή είναι απλώς η τακτική που ακολουθώ, και σ’αυτό το άρθρο την αναφέρω μόνο. Εκείνο για το οποίο θέλω να μιλήσω εδώ είναι η νοοτροπία με την οποία κάνει (πρέπει να κάνει;) κάποιος τις διορθώσεις σε ένα λογοτεχνικό κείμενο. Και αναφέρομαι, κυρίως, στον συγγραφέα τον ίδιο, όχι σε διορθωτή. Για τον διορθωτή τα πράγματα πιθανώς να είναι αλλιώς – πιο επαγγελματικά, πιο ουδέτερα. Για τον συγγραφέα, όμως, τα πράγματα δεν είναι τόσο ουδέτερα, και όταν ξαναβλέπει ένα κείμενο που έχει γράψει μπορεί – ανάλογα και με την ιδιοσυγκρασία του – να βλέπει πολλά. Μπορεί να βλέπει ακόμα και φαντάσματα – το οποίο είναι πολύ συνηθισμένο· δεν αστειεύομαι.

Γι’αυτό είναι πολύ σημαντική η νοοτροπία με την οποία κάνει κανείς διορθώσεις, ασχέτως τι τακτική ακολουθεί. Μπορεί κάποιος να μην ακολουθεί τη δική μου τακτική· μπορεί να το γράφει όλο μονοκοπανιά και μετά να το διορθώνει από την αρχή. Ή μπορεί να το γράφει λίγο-λίγο διορθώνοντάς το στην πορεία. Δεν έχει σημασία αυτό. Όλα είναι, κατά βάθος, σωστά. Μεγαλύτερη σημασία έχει η νοοτροπία για τις διορθώσεις.

Και δεν υπάρχει μόνο μία νοοτροπία· υπάρχουν πολλές. Θα αναφέρω μερικές που θεωρώ καλές, και μερικές που πιστεύω ότι έχουν ενδιαφέρον.

Δύο ακραίες καταστάσεις που πλήττουν τους συγγραφείς είναι οι εξής: Από τη μια, να βαριούνται να το διορθώσουν και να το αφήνουν όπως είναι· από την άλλη, να σκαλώνουν και να το κοιτάνε επ’άπειρον, αγωνιώντας ότι πάντα κάτι δεν πάει καλά, ποτέ δεν είναι αρκετά σωστό.

[Συνέχισε να διαβάζεις]