Σκιώδη Παραλειπόμενα

του
Κώστα Βουλαζέρη

Αρχείο | RSS Feed

Αναζήτηση Μυστηριακές ΟντότητεςΠαλιά Ελληνικά Εξώφυλλα

Τυχαία

Μια στιγμή...
28 / 1 / 2024

Τελευταία διαβάζω το Jurgen του Cabell, για το οποίο είχα ακούσει διάφορα, και δεν απογοητεύει. Είναι, ουσιαστικά, ένα ιπποτικό παραμύθι. Στην αρχή, δεν μου άρεσε και τόσο αλλά, προχωρώντας, έχει αρχίσει να μου αρέσει περισσότερο.

Παρότι παραμυθένιο κατά βάση, και παρότι ακολουθεί πολλά από τα «κλισέ» των παραμυθιών, δεν είναι παραμύθι όπως εκείνα του Lang που είχα διαβάσει πέρσι. Κατά πρώτον, δεν είναι μικρό· είναι ένα αρκετά μεγάλο βιβλίο (αν και όχι πολύ μεγάλο). Τα παραμύθια του Lang με είχαν εμπνεύσει να γράψω κι εγώ δύο παραμυθοειδή ιστορήματα – τα Κρυσταλλένια Φτερά και Το Είδωλο. Το Jurgen είναι τελείως άλλο πράγμα. Προσωπικά, δεν θα μπορούσα να γράψω τόσο μεγάλο παραμύθι.

Επιπλέον, νομίζω πως τα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιεί ο Cabell, αλλά ακόμα και οι κινήσεις της πλοκής του, είναι λιγάκι (ή πολύ) απαρχαιωμένα για την εποχή μας.

Παραδόξως, ίσως, μου θύμισε, όμως, έναν αρκετά σύγχρονο συγγραφέα (αν και αρκετά μεγάλης ηλικίας επίσης): τον Michael Moorcock. Σε κάποια φάση, διαβάζοντας το Jurgen νόμιζα ότι διάβαζα Moorcock. Και λέω: Τι συμβαίνει τώρα εδώ; Έχω παραισθήσεις; Μετά, όμως, θυμήθηκα ότι, σε πολλές περιπτώσεις, ο Moorcock χρησιμοποιεί αυτό το μοτίβο του παραμυθιού και του ιπποτικού. Στο μυαλό μου ήρθαν τα πρώτα βιβλία του Corum αλλά και αρκετά επεισόδιο με τον Elric, καθώς και το War Ηound and the World’s Pain. Ακόμα και η τετραλογία Runestaff, ίσως, αυτή με τον Hawkmoon. Ακόμα και το τελευταίο του βιβλίο, αυτό που έγραψε πρόσφατα, το The Citadel of Forgotten Myths (για το οποίο έχω γράψει και βιβλιοκριτική).

Σχεδόν όλα τα βιβλία του Moorcock έχουν στιγμές παραμυθένιου ιπποτισμού. Σε ορισμένες, δε, από αυτές τις περιπτώσεις σού δίνεται η αίσθηση του παρωχημένου – κάτι που, για τα σημερινά δεδομένα, δεν ταιριάζει. Αναρωτιέμαι αν ο Moorcock γούσταρε το Jurgen. Θα μπορούσες να υποθέσεις ακόμα κι ότι ήταν επηρεασμένος.

 

 

Επίσης . . .

Αναζητώντας τον Οφιομαχητή, Μέρος 2


(Αυτό το άρθρο αποτελεί συνέχεια του προηγούμενου.)

Στη φανταστική λογοτεχνία – ειδικά στην ηρωική φαντασία – συνήθως τα ερπετά είναι εχθρικά, είναι κάτι το κακό, αν όχι το ίδιο το Κακό. Αυτή είναι μια πολύ «κολλημένη» λογική, κατά τη γνώμη μου, η οποία, εκτός των άλλων, δεν βγάζει κανένα νόημα, και κυρίως υπάρχει στον δυτικό κόσμο. Στην πραγματικότητα, τα φίδια είναι απλώς ζώα κι αυτά.

Μα, θα μου πεις, το φίδι τσιμπά και σε δηλητηριάζει! Ε, και τι σημαίνει αυτό; Έτσι είναι από τη φύση του· αυτός είναι ο τρόπος άμυνας/επίθεσής του. Κατηγόρησε ποτέ κανείς το λιοντάρι επειδή έχει μεγάλα δόντια και ευέλικτο σώμα; Το λιοντάρι σκοτώνει με τα δόντια του, το φίδι με το δηλητήριό του.

Επιπλέον, όλα τα φίδια δεν είναι δηλητηριώδη. Και όλα τα ερπετά δεν είναι φίδια. Η χελώνα – που νομίζω πως όλοι τη συμπαθούν – κι αυτή ερπετό είναι.

Ανέκαθεν κάτι με ενοχλούσε σε αυτή τη νοοτροπία εναντίον των ερπετών στην ηρωική φαντασία. Νομίζω πως, στον δυτικό κόσμο, προέρχεται από εκείνο το παραμύθι στη Βίβλο, ότι ο Διάβολος πήρε τη μορφή φιδιού για να εξαπατήσει τους Πρωτόπλαστους. Δηλαδή, αν είχε πάρει τη μορφή κοτσυφιού, θα μισούσαμε όλα τα κοτσύφια; Αν είναι δυνατόν... Είναι ανόητο, αλλά νομίζω ότι δυστυχώς έχει περάσει στο υποσυνείδητο του δυτικού κόσμου, και έχει φτάσει και στη φανταστική λογοτεχνία.

Ήθελα κάπου να το ανατρέψω, και στην Υπερυδάτια είχα την ευκαιρία· γιατί εκεί υπάρχει η θρησκεία της Έχιδνας, η οποία είναι, κατά βάση, οφιολατρία. Η Έχιδνα είναι κάτι ανάμεσα στη Μέδουσα και στη Γοργόνα. Είναι μια θεά που απεικονίζεται ως φίδι από τη μέση και κάτω, και ως γυναίκα από τη μέση κι επάνω, αλλά με μαλλιά που είναι επίσης φίδια. Είναι θεά των ακτών, κυρίως, και της θάλασσας – αν και όχι τόσο πολύ της ανοιχτής. Είναι η ισχυρότερη θρησκεία στην Υπερυδάτια. Η Έχιδνα είναι μια θεότητα που οι ντόπιοι τη φοβούνται και τη σέβονται συγχρόνως. Είναι ένα σύμβολο φόβου αλλά και σοφίας.

Αυτή είναι και η λογική που υπάρχει για τα ερπετά στην Υπερυδάτια. Σίγουρα δεν είναι κάτι το κακό, αλλά ούτε ακριβώς και κάτι το καλό. Θεωρούνται ιερά, αλλά πρέπει και να τα προσέχεις. Αν είσαι ανόητος μαζί τους, θα την πατήσεις. Μπορούν να σε καθοδηγήσουν, ή να σε καταστρέψουν.

[Συνέχισε να διαβάζεις]

 

Επιλογές Νοεμβρίου (26/11)


14 σουρεαλιστικά γκράφιτι (DavidL) | Χριστουγεννιάτικοι Ραδιοφωνικοί Σταθμοί | Οι άνθρωποι σε χειμερία νάρκη; | The Golden Hind, περιοδικό τέχνης και λογοτεχνίας από το 1920 | The Door in the Wall (1956), ταινία βασισμένη σε HG Wells | Aυτοκίνητα που θα κινούνταν με πυρηνική ενέργεια | Φανταστικά έργα τέχνης που σκίζουν την ανιαρή πραγματικότητα | Οι γυναίκες στον Μεσαίωνα μονομαχούσαν | Dungeons & Dragons 50 χρονών | The Last Sacrifice, ντοκιμαντέρ για τον φόνο που ανέπνευσε το Wicker Man | Doppelgänger, φωτογραφίες του François Brunelle | Οδηγός επιβίωσης για περιπτώσεις πολέμου και άλλες καταστροφές από τη (σύγχρονη) κυβέρνηση της Σουηδίας | A Shaman's Tale, ψυχεδελικό βίντεο μυστηριακού ταξιδιού | Krampus, το μυστικό όπλο του Santa Claus | Πώς οι αρχαίοι Ρωμαίοι ταξίδευαν χωρίς χάρτες | Το Simple Sabotage Field Manual (1944) της CIA | 356 δωρεάν τεύχη του περιοδικού επιστημονικής φαντασίας Galaxy

 

Χάρτες της Υπερυδάτιας, και μια μικρή διόρθωση


Επειδή, με το κλείσιμο των εκδόσεων Φανταστικός Ορίζοντας δημιουργήθηκε ένα πρόβλημα με τους αριθμούς ISBN που δίνει η ΕΒΕ, χρειάστηκε να αλλάξω ISBN για τον Ναυαγό της Φαρμακερής Θεάς. Όσοι έχετε κατεβάσει το προηγούμενο αρχείο pdf, καλό θα ήταν τώρα να κατεβάσετε το καινούργιο, που περιέχει και τον σωστό ISBN. (Ο προηγούμενος ISBN παραπέμπει στις εκδόσεις Φανταστικός Ορίζοντας, που όμως πλέον δεν λειτουργούν· θεωρείται άκυρος και δεν πρόκειται να ξαναεμφανιστεί.) Κατά τα άλλα, αλλαγές δεν έχουν γίνει στο αρχείο pdf πέρα από ένα ανανεωμένο link της άδειας Creative Commons.

Επίσης, έχω ανεβάσει νέους χάρτες της Υπερυδάτιας (όλων των ηπειρονήσων) για τον 3ο κύκλο του Θρυμματισμένου Σύμπαντος.