Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Το Μεγάλο Μυστήριο στη Φανταστική Λογοτεχνία Προσεγγίσεις για τη μαγεία, και πέρα από αυτήν
Σε παλιότερες ιστορίες η μαγεία ήταν πάντοτε μυστηριώδης. Δεν ήταν ούτε κάτι το εξηγήσιμο ούτε κάτι το συγκεκριμένο. Ήταν συνεχώς κάτι το θαυμαστό. Πολύ σπάνια ήταν κάτι το επαναλαμβανόμενο.
Αυτό το βλέπουμε ξεκάθαρα στα διηγήματα του Λόρδου Dunsany, που θυμίζουν μύθους, αλλά και στα διηγήματα του R. E. Howard (δημιουργού του Conan), που δεν θυμίζουν και τόσο πολύ μύθους. Στις ιστορίες με τον Conan ή τον Kull η μαγεία είναι πάντα κάτι το μυστηριώδες, το ίδιο και οι μάγοι, είτε είναι εχθροί του ήρωα είτε φιλικοί προς αυτόν. Δεν ξέρουμε ποτέ τι ακριβώς συμβαίνει με τη μαγεία, και ούτε δίνονται τίποτα εξηγήσεις. Το ίδιο ισχύει και στις ιστορίες του Clark Ashton Smith ή του Lovecraft, καθώς και στη μυθολογία και στα παραμύθια. Κι αν θέλετε κι ένα πιο πρόσφατο, και πολύ δημοφιλές, παράδειγμα θα έλεγα το A Song of Ice and Fire του GRR Martin. Αν και εκεί η μαγεία δεν είναι ακριβώς αυτό που είναι στον Clark Ashton Smith ή στον Dunsany, μοιάζει αρκετά με αυτό που είναι στον R. E. Howard, υπό την έννοια ότι ποτέ δεν δίνονται εξηγήσεις και σχεδόν ποτέ δεν είναι επαναλαμβανόμενη.
Δεν αναφέρω τα παραπάνω για να πω ότι ο εν λόγω τρόπος παρουσίασης της μαγείας είναι καλύτερος από οποιονδήποτε άλλο, αλλά για να φτάσω σε κάποιο συμπέρασμα.
Το αντίθετο αυτής της χρήσης της μαγείας μέσα σε μια ιστορία είναι το να είναι η μαγεία εξηγήσιμη και επαναλαμβανόμενη. Πράγμα που έχει γίνει σε πάρα πολλά βιβλία φαντασίας, ξεκινώντας από τα βιβλία του Dungeons & Dragons και προχωρώντας στα βιβλία του Robert Jordan και άλλων ακόμα πιο σύγχρονων. Βέβαια, η μαγεία δεν είναι ποτέ πραγματικά «εξηγήσιμη» ακριβώς. Είναι μαγεία. Δεν είναι τίποτα το λογικό που εξηγείται με τα μαθηματικά ή τη φυσική επιστήμη. Εννοείται αυτό. Σε τέτοιες ιστορίες, όμως, η μαγεία έχει τη δική της επιστήμη. Πράγμα που δεν διαφέρει πολύ από διάφορες μαγικές παραδώσεις, αν το καλοσκεφτείς, όπου υποτίθεται πως αν κάνεις κάποια συγκεκριμένα πράγματα με συγκεκριμένους τρόπους θα έχεις και συγκεκριμένα αποτελέσματα (βλέπε ένα προηγούμενο άρθρο μου σχετικά με τη λέξη ξόρκι).
Σήμερα, αυτού του είδους η μαγεία στη φανταστική λογοτεχνία θεωρείται πολύ περισσότερο «κανόνας» από την άλλη, την πιο μυστηριώδη μαγεία. Τους μάγους, επίσης, συνηθίζεται να μην τους λένε «μάγους» αλλά να τους λένε κάπως αλλιώς, χρησιμοποιώντας κάποια άλλη, πιο... περίεργη ονομασία. Όμως είναι μάγοι, ουσιαστικά· απλά ο συγγραφέας κρύβεται πίσω από το δάχτυλό του. Και οι μάγοι κάνουν συγκεκριμένα επαναλαμβανόμενα πράγματα. Μπορεί να μη φαίνεται βαρετό αυτό μέσα στην ιστορία – μπορεί, μάλιστα, να είναι πολύ εμπνευσμένο, έξυπνο, και συναρπαστικό – όμως δείχνει μια κατάσταση συστηματικής χρήσης της μαγείας σαν να ήταν κάποιου είδους επιστήμη. Ο μάγος ξέρει τι κάνει και το κάνει κάθε φορά σαν να φούσκωνε ένα μπαλόνι. Ακόμα κι αν υπάρχουν φυσικοί κίνδυνοι της μαγείας, αυτοί οι κίνδυνοι είναι γνωστοί και πρέπει κανείς να τους προσέχει.
Δεν θέλω να εννοήσω ότι αυτό το μοντέλο είναι κακό. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί πολύ έξυπνα και να έχει ενδιαφέρον. Μπορεί, επίσης, να χρησιμοποιηθεί τελείως χαζά και να είναι βαρετό και μπανάλ. Αλλά το ίδιο ισχύει και για τη μυστηριώδη μαγεία: μπορεί να χρησιμοποιηθεί χαζά και να μοιάζει πάντα με από μηχανής θεό που απλά εμφανίζεται όποτε ο συγγραφέας δεν ξέρει τι καλύτερο να κάνει με την πλοκή του.
Αναφέρω αυτές τις δύο χρήσεις της μαγείας όχι για να συμπεράνω ποια είναι η «καλύτερη» – δεν υπάρχει καλύτερη – αλλά για να δείξω, κατά πρώτον, πώς έχει αλλάξει η νοοτροπία μας για τη μαγεία στη φανταστική λογοτεχνία και, κατά δεύτερον, πόσο διαφορετικοί είναι αυτοί οι δύο τρόποι χρήσης.
Το πόσο έχει αλλάξει η νοοτροπία μας για τη μαγεία είναι καταφανές. Από εκεί που τη βλέπαμε πάντα ως ένα «μεγάλο μυστήριο», τώρα τη βλέπουμε πάντα ως μια «μυστηριακή επιστήμη». Αυτές είναι δύο τελείως διαφορετικές νοοτροπίες και προσεγγίσεις του θέματος. Όταν παρουσιάζεις τη μαγεία ως μια μυστηριακή επιστήμη, ο μάγος είναι κάποιος που ξέρει τι κάνει και το εφαρμόζει κάθε φορά σαν να έγραφε έναν αλγόριθμο σε ένα υπολογιστικό σύστημα. Σαν να είναι προγραμματιστής της μαγείας. Η μαγεία δεν αποτελεί μυστήριο γι’αυτόν παρά μόνο υπό την πολύ γενική έννοια ότι τα πάντα στον κόσμο είναι μυστήριο, όπως θα τα θεωρούσε κι ένας επιστήμονας.
Αντιθέτως, στις παλιότερες ιστορίες φαντασίας (ή και στις νεότερες όταν η μαγεία χρησιμοποιείται ως «μεγάλο μυστήριο») δίνεται η εντύπωση πως η μαγεία αποτελεί μεγάλο μυστήριο ακόμα και για τον μάγο. Ή, ποτέ δεν μαθαίνουμε εμείς, οι αναγνώστες, και πολλά για τη μαγεία. Ή, οι ίδιοι οι μάγοι αποτελούν μεγάλο μυστήριο. Δες, για παράδειγμα, τους μάγους στον Τόλκιν – τον Γκάνταλφ, τον Σάρουμαν, αυτούς τους μάγους – είναι σαν υπερβατικές οντότητες· δεν είναι σαν άνθρωποι που εφαρμόζουν μια επιστήμη της μαγείας. Κι αυτό δεν συμβαίνει τυχαία. Ο Τόλκιν ήταν βαθιά επηρεασμένος από μύθους και παραμύθια, όχι από παιχνίδια (ηλεκτρονικά και μη), από άλλα βιβλία φαντασίας, ή από συγκεκριμένες μαγικές παραδόσεις.
Την αλλαγή στη νοοτροπία για τη μαγεία μπορούμε να τη δούμε, μάλιστα, και στο Amber του Zelazny (και έχω γράψει γι’αυτό), όπου, στην πρώτη πενταλογία, δεν υπάρχουν πράγματα όπως «ξόρκια»· δεν νομίζω ότι κανείς αναφέρει καν τη λέξη ξόρκι (spell) ούτε μία φορά. Η μαγεία είναι, πραγματικά, ένα μεγάλο μυστήριο, όπως όταν οι ήρωες βαδίζουν επάνω στο Πρότυπο (Pattern). Στη δεύτερη πενταλογία, όμως, υπάρχουν ξόρκια, και μπορούν να γίνουν επαναλαμβανόμενα. Κάτι μού λέει ότι ο Zelazny επηρεάστηκε από την αλλαγή της νοοτροπίας για τη μαγεία και πρόσθεσε καινούργια στοιχεία στο φανταστικό σκηνικό του.
Σήμερα μπορεί να νομίσει κανείς ότι δεν υπάρχει χώρος για το μεγάλο μυστήριο αλλά μόνο για μια μαγική επιστήμη στα βιβλία φαντασίας. Κατά πολλούς, μάλιστα, θεωρείται «επικίνδυνο» (μήπως χαλάσεις την ιστορία) το να χρησιμοποιείς τη μαγεία ως από μηχανής θεό ή χωρίς καμιά εξήγηση ή αιτιολογία (και έχω διαβάσει και αρκετές αρνητικές κριτικές βιβλίων σχετικά με αυτό). Δεν πιστεύω, όμως, ότι αληθεύει απόλυτα. Ούτε καν κατά προσέγγιση. Τα πάντα εξαρτώνται, ως συνήθως, από τη χρήση.
Υπάρχει χώρος και για τα δύο είδη μαγείας και, μάλιστα, ταυτόχρονα μέσα σε μια ιστορία. Το έχω κάνει ο ίδιος αρκετές φορές. Απλώς, προσωπικά, το μεγάλο μυστήριο σχεδόν ποτέ δεν το ονομάζω «μαγεία». Μαγεία είναι αυτή η... επιστημονική μαγεία, όπου συγκεκριμένα πράγματα επιτυγχάνονται με συγκεκριμένους τρόπους, παρότι μπορεί να είναι θαυμαστά ή τελείως παράξενα. Αλλά το μεγάλο μυστήριο είναι κάτι πέρα από αυτό, και δεν χρειάζεται να είσαι «μάγος» για να έρθεις σε επαφή μαζί του ή και να το χρησιμοποιήσεις προς όφελός σου. Το μεγάλο μυστήριο μπορεί να εμφανιστεί κοντά σε οποιονδήποτε χαρακτήρα μέσα σε μια φανταστική ιστορία. Είναι ένα αρκετά σουρεαλιστικό στοιχείο, θα μπορούσες να πεις. (Βλέπε επίσης το άρθρο μου για τον φανταστικό ρεαλισμό.) Ο χαρακτήρας έρχεται σε επαφή με το μεγάλο μυστήριο και ίσως ακόμα και να το συνηθίζει, να το μαθαίνει, να το παρατηρεί, όμως ποτέ δεν το γνωρίζει απόλυτα και ποτέ δεν μπορεί να το συστηματοποιήσει. Πολύ απλά, τέτοιο πράγμα είναι ανέφικτο.
Αυτού του είδους το μεγάλο μυστήριο νομίζω πως υπερβαίνει τη μυστηριώδη μαγεία όπως χρησιμοποιείται, για παράδειγμα, στο A Song of Ice and Fire. Δεν είναι ότι ο συγγραφέας μάς κρύβει το πώς χρησιμοποιείται η μαγεία· είναι ότι εκείνο το οποίο συμβαίνει ξεπερνά την οποιαδήποτε λογική εξήγηση. Υπό αυτή την έννοια, μοιάζει με τα «απερίγραπτα» του Lovecraft, τα όσα είναι «αδύνατον να περιγραφούν». Αλλά ούτε και ακριβώς έτσι είναι. Είναι κάτι που απλά υπάρχει – μέσα στη φυσιολογική ροή της φανταστικής πραγματικότητας – και μοιάζει και με ζωντανή οντότητα, ίσως· όμως ποτέ δεν μπορείς να το κατανοήσεις απόλυτα.
Στον δεύτερο κύκλο του Θρυμματισμένου Σύμπαντος το χρησιμοποιώ πολύ συχνά αυτό, αν και αρχικά νομίζω πως το έκανα ασυνείδητα. Μετά το παρατήρησα, και μου φάνηκε εξαιρετικά ενδιαφέρον.
Πάρε για παράδειγμα τον Ζαώρδιλ τον Σκοτωμένο από την τριλογία Απομεινάρηδες και Ζωντανοί Νεκροί. Είναι ένας απλός αρχηγός μισθοφορικής ομάδας (αν ο οποιοσδήποτε μπορεί να θεωρηθεί «απλός»), αλλά υποτίθεται πως, για κάποιο λόγο, δεν γίνεται να πεθάνει. Συνεχώς γλιτώνει από «του Χάρου τα δόντια», όπως θα λέγαμε στη δική μας πραγματικότητα, σε τέτοιο βαθμό που τελικά νομίζεις ότι ο «Χάρος» τον συμπαθεί. Συμβαίνουν γύρω του πράγματα, ορισμένες φορές, που δεν εξηγούνται με κανέναν τρόπο και το ξέρεις ότι δεν πρόκειται ποτέ να εξηγηθούν. Είναι απλώς αυτό που είναι. Είναι ένα μαγικορεαλιστικό στοιχείο. Είναι ένα μεγάλο μυστήριο.
Το ίδιο μεγάλο μυστήριο υφίσταται και στις Θυγατέρες της Πόλης. Οι Θυγατέρες παρατηρούν την Πόλη – τη φύση, την πραγματικότητα, του κόσμου τους, της διάστασης της Ρελκάμνια που είναι οικοδομημένη απ’άκρη σ’άκρη – καθοδηγούνται με μυστηριακό τρόπο από αυτήν, προσπαθούν να την κατανοήσουν, αλλά ποτέ δεν τα καταφέρνουν. Δεν γίνεται να τα καταφέρουν. Δεν μοιάζουν με τον Ζαώρδιλ τον Σκοτωμένο οι Θυγατέρες της Πόλης· δεν είναι «απλοί άνθρωποι»· είναι, αναμφίβολα, κάτι το ιδιαίτερο, έχουν ξεφύγει από τα πλαίσια του απλού ανθρώπου. Όμως κι αυτές συναντούν το μεγάλο μυστήριο, αν και υπό διαφορετική μορφή. Θα μπορούσες να τις αποκαλέσεις «μάγισσες»; Ίσως. Αλλά οι ίδιες δεν θα χαρακτήριζαν ποτέ τον εαυτό τους έτσι. «Μάγισσες» μπορεί να τις έλεγε μόνο η Ιερά Εξέταση του Μεσαίωνα (αν υπήρχε τέτοιο πράγμα στη Ρελκάμνια).
Μέσα σε μια φανταστική ιστορία – σε μια ιστορία που θα ονόμαζα φανταστικό ρεαλισμό – ένας χαρακτήρας μπορεί να μην είναι τίποτα το πολύ ιδιαίτερο αλλά να έρχεται σε επαφή με κάποιο μεγάλο μυστήριο, ή μπορεί να είναι κάτι το τελείως ιδιαίτερο και πάλι να έρχεται σε επαφή με κάποιο μεγάλο μυστήριο.
Αυτή είναι και η τεράστια διαφορά ανάμεσα σε τέτοιους χαρακτήρες και σε μάγους που χρησιμοποιούν τη μαγεία τους ως επιστήμη. Ακόμα και σε μάγους που απλά η μαγεία τους δεν εξηγείται από τον συγγραφέα αλλά υπονοείται πως υπάρχει κάποια πιθανή εξήγηση. Στο μεγάλο μυστήριο, αντιθέτως, το καταλαβαίνεις ότι δεν υπάρχει πιθανή εξήγηση. Είναι αυτό που είναι. Χωρίς να είναι από μηχανής θεός. Δεν βοηθά, απαραίτητα, τους χαρακτήρες, ούτε απαραίτητα τους βάζει σε μπελάδες. Παρουσιάζεται ως μια φυσική δύναμη πέρα από κάθε άλλη φυσική δύναμη.
Στο Amber, όταν οι χαρακτήρες βαδίζουν επάνω στο Πρότυπο ή όταν ταξιδεύουν μέσα στις Σκιές, έρχονται σε επαφή με το μεγάλο μυστήριο. Μπορεί να συμβεί το οτιδήποτε, και κανείς δεν γνωρίζει απόλυτα τι ακριβώς γίνεται με τη φύση της πραγματικότητας. Αντιθέτως, όταν ένας μάγος από το Malazan Book of the Fallen κάνει μαγεία, όσο παράξενη και να είναι η περιγραφή, είναι ξεκάθαρο ότι χρησιμοποιεί μια συγκεκριμένη «επιστήμη της μαγείας», δεν έρχεται σε επαφή με κάποιο μεγάλο μυστήριο.
Μου αρέσει πολύ και η «επιστημονική μαγεία». Έχει μεγάλο ενδιαφέρον, και τη χρησιμοποιώ κι εγώ στις ιστορίες μου· είναι πρόκληση το να βρίσκεις παράξενα πράγματα να κάνεις μ’αυτήν, πράγματα που, παρότι συστηματικά και επαναλαμβανόμενα, δεν θα είναι βαρετά. Όμως το μεγάλο μυστήριο το θεωρώ κλειδί για πάρα πολλά πράγματα. Το θεωρώ ως ένα πολύ βασικό στοιχείο (αν και όχι απαραίτητο) για τις φανταστικές ιστορίες. Πολλές φορές, μάλιστα, δεν έχω υπόψη μου να το συμπεριλάβω αλλά, κάπως, καταφέρνει να συμπεριληφθεί από μόνο του, γλιστρώντας μέσα από τις χαραμάδες της έμπνευσής μου. Ένα παράξενο πράγμα. Ολόκληρες ιστορίες μπορείς να στήσεις επάνω σ’αυτό (όπως με τις Θυγατέρες της Πόλης), ή μπορεί να μην είναι παρά ένα παράπλευρο ατμοσφαιρικό στοιχείο (όπως με τον Ζαώρδιλ τον Σκοτωμένο).