Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Αν σας αρέσουν τα μυθιστορήματα και διηγήματα που βρίσκετε εδώ
τελείως δωρεάν, μπορείτε να το δείξετε κάνοντας μια δωρεά με τον πιο ασφαλή
τρόπο στο διαδίκτυο.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Παλιοί Χάρτες Πώς φτιάχνουμε τους χάρτες αρχαϊκών κόσμων με σύγχρονη λογική
Ανέκαθεν οι χάρτες με μάγευαν. Έχω γράψει και παλιότερα ένα άρθρο για τη σχέση των χαρτών με τη λογοτεχνία – και όχι μόνο τη φανταστική. Οι χάρτες έχουν μια ιδιαίτερη, σχεδόν μαγική, σχέση με τη λογοτεχνία είτε το πιστεύετε είτε όχι. Πολλές φορές, ο χάρτης είναι απαραίτητος για να γράψεις κάτι – έστω κι ένας απλός, βασικός χάρτης, ο οποίος μπορεί να είναι ο χάρτης ενός δωματίου σε ένα μυστήριο φόνου. Σε άλλες περιπτώσεις, πάλι, ο ίδιος ο χάρτης μπορεί να σε εμπνεύσει για να γράψεις μια ιστορία, ή για να την προχωρήσεις προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση που, χωρίς τον χάρτη, δεν θα φανταζόσουν. Τα ξέρω καλά αυτά: μου έχουν συμβεί και τα δύο. Μου συμβαίνουν πολύ συχνά όταν γράφω.
Δεν με πείθουν αυτοί που λένε ότι οι χάρτες στα βιβλία – ειδικά στα βιβλία φαντασίας – είναι άχρηστοι· γιατί, ακόμα κι αν είναι άχρηστοι για να διαβάσεις την ιστορία, έχουν μια δική τους φετιχιστική σημασία. Έχουν μια δική τους μαγεία. Από μικρός, μου άρεσε απλά να παρατηρώ τους χάρτες και να «χάνομαι» μέσα τους.
Δεν μου αρέσουν και τόσο ορισμένοι από τους σύγχρονους χάρτες φανταστικών κόσμων. Είναι φτιαγμένοι με πολύ βαριά χρήση γραφικών υπολογιστή. Προσπαθούν να τους κάνουν να μοιάζουν με αεροφωτογραφίες – αλλά ούτε και αεροφωτογραφίες είναι, ουσιαστικά. Πού είναι η μαγεία σ’αυτό; Όχι πως είναι άσχημοι στην εμφάνιση. Είναι όμορφοι, είναι φανταχτεροί, είναι πιο εντυπωσιακοί. Αλλά κάτι τούς λείπει. Εγώ προτιμώ τους πιο απλούς χάρτες: τους ασπρόμαυρους, με τα βουνά που είναι σαν τρίγωνα, τα ποτάμια που είναι καμπύλες γραμμές, και τα δάση που είναι μερικά δεντράκια το ένα δίπλα στο άλλο ή ένα πράγμα σχεδόν σαν μουντζούρα πάνω στον χάρτη.
Αλλά, όπως και νάχει, οι χάρτες που κάνουμε για διάφορους φανταστικούς κόσμους, ειδικά για αρχαϊκούς φανταστικούς κόσμους, δεν είναι ρεαλιστικοί για την «εποχή» που προσπαθούν να απεικονίσουν. Και αυτή η εποχή είναι μέσα σε εισαγωγικά όχι τυχαία αλλά επειδή ένας φανταστικός κόσμος ποτέ δεν μπορεί να ενταχθεί σε κάποια συγκεκριμένη εποχή του δικού μας κόσμου. Όταν όμως διαβάζεις ότι εκεί μάχονται με σπαθιά και ταξιδεύουν με άλογα, μπορείς να κάνεις κάποια σχετική αντιστοίχηση με τις εποχές στον δικό μας κόσμο.
Οι χάρτες που φτιάχνονται με γραφικά υπολογιστή, φυσικά, δεν είναι καθόλου ρεαλιστικοί για τέτοιους αρχαϊκούς κόσμους. Δεν φτιάχνονταν έτσι οι χάρτες τότε, προφανώς. Αλλά ακόμα και οι ασπρόμαυροι χάρτες που φτιάχνουμε δεν είναι ρεαλιστικοί ακριβώς. Συνήθως έχουν κλίμακα, και η κλίμακα είναι πολύ συγκεκριμένη. Μπορείς να βάλεις έναν χάρακα επάνω στον χάρτη και να δεις ότι από την τάδε πόλη ώς τη δείνα πόλη η απόσταση είναι τόση, άρα κάποιοι που ταξιδεύουν με άλογα θα κάνουν τόσες μέρες να φτάσουν εκεί.
Αυτή δεν είναι ακριβώς ρεαλιστική λογική για έναν αρχαϊκό κόσμο. Οι αποστάσεις δεν ήταν τόσο συγκεκριμένες σε παλιές εποχές. Κανείς δεν ήξερε πόσο μεγάλες είναι οι μεγάλες αποστάσεις. Γνώριζε μόνο στο περίπου. Γνώριζε, ας πούμε, ότι ο ξάδελφός του που είναι έμπορος κάνει πέντε μέρες μέχρι να φτάσει σε μια πόλη και πέντε να γυρίσει. Γνώριζε ότι ταξίδευε ένα μήνα στη θάλασσα προτού φτάσει στις αντικρινές ακτές.
Θέλω να πω ότι δεν υπήρχαν μονάδες μέτρησης; Φυσικά και όχι. Υπήρχαν μονάδες μέτρησης, όπως τα στάδια που είχαν στην αρχαία Ελλάδα. Στο Μείζον Ελληνικό Λεξικό Τεγόπουλου-Φυτράκη γράφει για το στάδιο: αρχαία ελληνική μονάδα μήκους ίση με 100 οργιές και 6 πλέθρα, περίπου σημερινά 180 μέτρα. Τρέχα-γύρευε, δηλαδή. Σήμερα δεν μπορούμε να ξέρουμε πόσο ακριβώς ήταν ένα στάδιο, όπως κι αυτοί τότε δεν θα φαντάζονταν να μετρήσουν τις αποστάσεις με χιλιόμετρα.
Οι πολύ παλιοί χάρτες δεν έχουν κλίμακα, ή η κλίμακά τους είναι σχετική. Όταν δεν μπορείς να πετάξεις, είναι πολύ δύσκολο να υπολογίσεις πόσο μεγάλη είναι μια περιοχή. Μπορείς να το ξέρεις μόνο σχετικά. Ή αν πιάσεις να μετρήσεις όλο τον δρόμο από τη μια άκρη ώς την άλλη. Και, υποθέτω, αυτό θα είχε γίνει μερικές φορές, για ορισμένες αποστάσεις που θεωρούνταν σημαντικές και έπρεπε να ξέρεις περίπου πόσα στάδια (ή οποιαδήποτε άλλη μονάδα μέτρησης) ήταν. Για παράδειγμα, από μια μεγάλη πόλη σε μια άλλη μεγάλη πόλη. Μπορώ να φανταστώ έναν γραμματιζούμενο μιας τέτοιας παλιάς εποχής να πηγαίνει με μια ομάδα μισθοφόρων και υπηρετών και να μετρά, βάσει ενός ξύλου, λίγο-λίγο έναν λιθόστρωτο δρόμο από μια μεγάλη πόλη ώς μια άλλη. Μέρες ολόκληρες δουλειάς ώσπου να μετρηθεί – και οι πιθανότητες λάθους αρκετά μεγάλες. Στο τέλος, όμως, θα κατέληγε με ένα νούμερο, έναν αριθμό που θα φανέρωνε την αντικειμενική απόσταση αυτών των δύο πόλεων, όχι πια «ο ξάδελφός μου κάνει πέντε μέρες μέχρι να φτάσει», «εγώ έκανα τέσσερις μέρες να φτάσω».
Από το να υπολογίσεις, όμως, την απόσταση ανάμεσα σε δύο (ή περισσότερες) πόλεις μέχρι να μπορείς να υπολογίσεις σωστά κάθε απόσταση υπάρχει μεγάλη διαφορά. Διαφορά δεκάδων χιλιομέτρων, για να κάνουμε κι ένα λογοπαίγνιο. Όταν όμως κάποιος είχε μετρήσει τις αποστάσεις μεταξύ μερικών πόλεων, μετά θα μπορούσε να τις χρησιμοποιήσει αυτές ως μέτρο για να μετρήσει και οποιεσδήποτε άλλες αποστάσεις, σωστά; Για παράδειγμα, αφού επάνω στον χάρτη, από εδώ ώς εδώ, είναι τόσο, άρα και από εδώ ώς εδώ θα είναι τόσο. Σωστά;
Όχι πάντα. Γιατί, για να ισχύει αυτό, προϋποθέτει ότι επάνω στον χάρτη θα είναι όλα αναλογικά σωστά. Πράγμα που, εκείνη την εποχή, δεν μπορούσε να είναι καθόλου βέβαιο.
Τι εννοώ; Θα το εξηγήσω με ένα απλό σύγχρονο παράδειγμα. Πολλές φορές, όταν γράφω λογοτεχνία, θέλω να πιάσω μια περιοχή ενός χάρτη μου και να τη μεγεθύνω για να κάνω σημειώσεις εκεί, σε πιο περιορισμένο χάρτη. Τι κάνω, λοιπόν; Χρησιμοποιώντας υπολογιστή (φυσικά), κόβω το τμήμα του χάρτη που θέλω και το μεγεθύνω. Μετά, το εκτυπώνω σε μεγάλο χαρτί. Πώς βρίσκω την κλίμακα; Μετράω την απόσταση δύο σημείων στον αρχικό χάρτη, βρίσκω πόση είναι βάσει της κλίμακάς του, και μετά μετράω την απόσταση των δύο ίδιων σημείων στον μεγεθυσμένο χάρτη. Διαιρώ την πραγματική απόσταση (αυτή που βγήκε βάσει κλίμακας) με την απόσταση των δύο σημείων στον μεγεθυσμένο χάρτη, και έτσι βρίσκω την κλίμακα στον μεγεθυσμένο χάρτη. Το κάνω, μάλιστα, δυο, τρεις φορές αυτό, με διαφορετικά σημεία, για να είμαι σίγουρος ότι είμαι σωστός, ή ότι το υπολογιστικό λάθος είναι όσο το δυνατόν μικρότερο.
Ένας χαρτογράφος σε μια αρχαϊκή εποχή δεν είχε τη δυνατότητα να κάνει αυτό το απλό πράγμα που κάνω εγώ σήμερα με τη βοήθεια του υπολογιστή μου. Γιατί εγώ θεωρώ πως όλα τα σημεία επάνω στον χάρτη (αφού τα έχω φτιάξει ο ίδιος και μεγεθύνει αναλογικά) είναι αναλογικά σωστά αναμεταξύ τους. Σε μια αρχαϊκή εποχή, όμως, αυτό δεν ήταν καθόλου βέβαιο. Ήταν πολύ δύσκολο να βάλεις τα πράγματα σωστά το ένα δίπλα στο άλλο επάνω σ’έναν χάρτη.
Γι’αυτό κιόλας οι περισσότεροι χάρτες που φτιάχνουμε για φανταστικούς κόσμους είναι... φανταστικοί. Όχι επειδή δείχνουν φανταστικά μέρη, αλλά επειδή η κλίμακά τους δεν θα μπορούσε ποτέ να ισχύει όπως την θέτουμε σήμερα. Σε τέτοιους χάρτες αρχαϊκών εποχών οι αποστάσεις δεν μπορεί να είναι όλες ίδιες προς όλες τις κατευθύνσεις. Μια κλίμακα μπορεί να βγαίνει σωστή όταν υπολογίζεις την απόσταση ανάμεσα σε δύο μεγάλες πόλεις που ενώνονται με δρόμους, αλλά μπορεί να βγαίνει λάθος όταν υπολογίζεις την απόσταση μέσα από δάση και βουνά, ή προς ένα νησί, ή σε μια παραμεθόριο ανάμεσα σε δύο βασίλεια. Οι δύσβατοι και οι άγριοι τόποι, ειδικά, δεν υπήρχε η δυνατότητα να χαρτογραφηθούν καθόλου καλά – γι’αυτό κιόλας κυκλοφορούσαν και τόσοι μύθοι και θρύλοι για διάφορα μέρη. Το κλασικό «Here There Be Dragons» και τα λοιπά.
Αν ήθελες ένας χάρτης τέτοιας εποχής να είναι πραγματικά αληθοφανείς θα έπρεπε τα περισσότερα πράγματα επάνω του να είναι υποκειμενικά και να υπήρχαν απλώς κάποιες σημειώσεις για το πόσο μακριά είναι η μια πόλη από την άλλη, ή κάποια άλλα μέρη που είναι γνωστή προορισμοί ταξιδιωτών.
Σε τέτοιους χάρτες, λογικά, θα υπάρχουν ανορθόδοξα πράγματα, όπως ένα δάσος που στον χάρτη είναι ζωγραφισμένο πολύ μεγάλο αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι και τόσο μεγάλο – ή αντιστρόφως.
Αυτό σπάνια συμβαίνει, δυστυχώς, στους φανταστικούς κόσμους μας. Συνήθως φτιάχνουμε χάρτες όπου όλα είναι αναλογικά σωστά αναμεταξύ τους. Και φυσικά, κι εγώ κάνω το ίδιο. Γιατί θέλω να ξέρω πόσο μεγάλο είναι αυτό το καταραμένο δάσος όταν οι χαρακτήρες σε μια ιστορία μου το διασχίζουν.
Εκείνο, όμως, που πρέπει πάντα να έχουμε υπόψη μας είναι, όχι μόνο ότι ο χάρτης δεν είναι ο τόπος, αλλά και ότι ο δικός μας χάρτης δεν μπορεί να είναι και ο χάρτης των ανθρώπων που ζουν στον φανταστικό κόσμο μας – ειδικά αν ο κόσμος είναι αρχαϊκός. Αυτοί δεν θα ξέρουν πόσο μεγάλο είναι το δάσος· μόνο υποθέσεις θα μπορούν να κάνουν, βάσει του τι έχουν ακούσει και βάσει χαρτών που έχουν γίνει, επίσης, από υποθέσεις και αναφορές ταξιδευτών.
Το ίδιο, φυσικά, μπορεί να ισχύει ακόμα και για τον χάρτη μιας πόλης. Νομίζεις ότι μια πόλη είναι εύκολο να χαρτογραφηθεί με συμβατικό τρόπο; Οι δρόμοι της, οι πλατείες της; Προσπάθησε να το κάνεις αυτό στην Αθήνα (ή σε άλλη μεγάλη πόλη) αν τολμάς (βλέπε και το άρθρο μου για Αστική Περιπλάνηση) και θα διαπιστώσεις ότι δεν είναι τόσο απλό να βάλεις τα πάντα σωστά αναμεταξύ τους έτσι ώστε να μπορείς να μετρήσεις τις αποστάσεις με ακρίβεια.
Αλλά με αυτό τον τρόπο έκαναν τους χάρτες τους σε αρχαϊκές εποχές. Και η φανταστική λογοτεχνία είναι γεμάτη αρχαϊκούς κόσμους.