Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Αν σας αρέσουν τα μυθιστορήματα και διηγήματα που βρίσκετε εδώ
τελείως δωρεάν, μπορείτε να το δείξετε κάνοντας μια δωρεά με τον πιο ασφαλή
τρόπο στο διαδίκτυο.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Ένας Νέος Ορισμός για τον Φανταστικό Ρεαλισμό Υπάρχει καμιά ουσιώδη διαφορά ανάμεσα στον μαγικό ρεαλισμό και τον φανταστικό ρεαλισμό;
Συνήθως, ο μαγικός ρεαλισμός στη λογοτεχνία ορίζεται ως εξής: Είναι όταν το φανταστικό στοιχείο εισβάλλει στο καθημερινό. Ή, αλλιώς, όταν η φαντασία εισβάλλει στην πραγματικότητα.
Δύο παραδείγματα είναι η τριλογία The Illuminatus! και το Schrodinger's Cat του Robert Anton Wilson. Και στις δύο περιπτώσεις παρουσιάζεται ο κόσμος μας αλλά με διάφορα μαγικά ή φανταστικά στοιχεία.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι το The Master and Margarita του Mikhail Bulgakov, όπου πάλι μέσα στον κόσμο μας παρουσιάζονται διάφορα μαγικά ή φανταστικά στοιχεία.
Και μπορεί εύλογα να αναρωτηθεί κανείς: Ποια είναι η διαφορά σε σχέση με τη φανταστική λογοτεχνία που έχει τον κόσμο μας ως υπόβαθρο, όπως πολλές ιστορίες με βαμπίρ και λυκανθρώπους;
Η διαφορά έγκειται στο ότι ο μαγικός ρεαλισμός παρουσιάζει το φανταστικό στοιχείο ως εμβόλιμο ή παράδοξο. Η φανταστική λογοτεχνία που έχει τον κόσμο μας ως υπόβαθρο παρουσιάζει το φανταστικό στοιχείο ως δεδομένο. Για παράδειγμα, σου λέει ότι υπάρχουν βαμπίρ και λυκάνθρωποι και αυτό είναι «κανονικό», ή ότι έχουν κατεβεί εξωγήινοι από τον πλανήτη Χ και αυτό είναι επίσης «κανονικό»: είναι μια δεδομένη πραγματικότητα, δεν είναι μια παραδοξότητα μέσα στην ίδια την ιστορία, παρότι στον κόσμο μας, αντικειμενικά, θα ήταν κάτι παράδοξο ή εξωφρενικό.
Στον μαγικό ρεαλισμό το φανταστικό στοιχείο είναι παράδοξο ή εξωφρενικό για τα δεδομένα της ίδιας της ιστορίας και του υπόβαθρου της ιστορίας όπου το φανταστικό στοιχείο παρουσιάζεται.
Ακόμα και μια ιστορία με λυκανθρώπους στον σύγχρονο κόσμο θα μπορούσε να ήταν γραμμένη ως μαγικός ρεαλισμός αντί ως φανταστική λογοτεχνία (ή τρόμου – που είναι, κατά βάση, το ίδιο πράγμα αλλά με μια διαφορά στην αισθητική)· όμως θα έπρεπε οι λυκάνθρωποι να παρουσιάζονται ως κάτι το εμβόλιμο, όχι ως κάτι το δεδομένο.
Για παράδειγμα, Η Μεταμόρφωση του Κάφκα είναι μαγικός ρεαλισμός, γιατί η μεταμόρφωση του πρωταγωνιστή σε κατσαρίδα είναι μια παραδοξότητα για τα δεδομένα του υπόβαθρου της ιστορίας, που είναι η καθημερινή πραγματικότητα.
Ίσως κάποιοι να ορίζουν κάπως αλλιώς τον μαγικό ρεαλισμό – υπάρχουν και εναλλακτικές απόψεις – όμως νομίζω πως αυτά που αναφέρω ώς τώρα είναι αρκετά αποδεκτά για τους περισσότερους. Για το αν ο μαγικός ρεαλισμός είναι μια άλλη ονομασία για τον σουρεαλισμό/υπερρεαλισμό, αυτό είναι ένα θέμα το οποίο δεν σκοπεύω να θίξω εδώ.
Εκείνο που με ενδιαφέρει να θίξω είναι το αν μαγικός ρεαλισμός και φανταστικός ρεαλισμός ταυτίζονται. Σε πολλές περιπτώσεις, βλέπουμε αυτούς τους δύο όρους να χρησιμοποιούνται εναλλάξ, σαν να είναι το ίδιο πράγμα. Νομίζω, όμως, ότι θα μπορούσε να υπάρξει μια ουσιώδης διαφορά ανάμεσά τους. Και η διαφορά αυτή είναι η φανταστική λογοτεχνία.
Αλλά τι είναι η φανταστική λογοτεχνία; Αυτό είναι άλλο ένα μεγάλο θέμα όπου οι απόψεις διίστανται (ορισμένοι θα ονόμαζαν ακόμα και τα βιβλία του Robert Anton Wilson «φανταστική λογοτεχνία»), όμως, σε γενικές γραμμές, φανταστική λογοτεχνία είναι οι ιστορίες όπου το φανταστικό στοιχείο παρουσιάζεται ως δεδομένο, είτε αυτές οι ιστορίες εκτυλίσσονται στον δικό μας κόσμο (ο οποίος, αναπόφευκτα, θα είναι αλλαγμένος από το φανταστικό στοιχείο, άρα όχι πραγματικά «δικός μας») είτε σε κάποια εναλλακτική πραγματικότητα.
Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών, του Τόλκιν, είναι προφανώς φανταστική λογοτεχνία που εκτυλίσσεται σε έναν άλλο κόσμο, σε μια εναλλακτική πραγματικότητα. Τα φανταστικά στοιχεία παρουσιάζονται ως δεδομένα: το ξέρουμε ότι υπάρχουν χόμπιτ, ξωτικά, μάγοι, ορκ, διάφορα τέρατα, και τα λοιπά. Δεν είναι εμβόλιμα όλα αυτά· δεν είναι παραδοξότητες για τα δεδομένα της ιστορίας. Ακόμα και η Σέλομπ (αν θυμάμαι σωστά το όνομα), εκείνη η γιγάντια αράχνη, δεν είναι εμβόλιμη παραδοξότητα· απλά είναι ακόμα ένα τρομαχτικό τέρας.
Φανταστική λογοτεχνία (έστω και τρόμου – θέμα αισθητικής, κυρίως) είναι, επίσης, οι διάφορες ιστορίες με βαμπίρ και λυκανθρώπους, όπως ήδη ανέφερα. Το ίδιο ισχύει και για τις περισσότερες ιστορίες όπου ο ήρωας μεταφέρεται σε κάποιον άλλο, παράλληλο κόσμο, όπως συμβαίνει στη Νάρνια ή στον Χάρι Πότερ.
Και αναρωτιόμουν, τώρα, τι θα μπορούσε να σημαίνει ο όρος φανταστικός ρεαλισμός. Θα μπορούσε, άραγε, να σημαίνει έναν συνδυασμό φανταστικής λογοτεχνίας με μαγικό ρεαλισμό; Δηλαδή, όταν ο μαγικός ρεαλισμός εισβάλλει στη φανταστική λογοτεχνία. Όταν το εξωφρενικό στοιχείο εισβάλλει σε έναν κόσμο φανταστικό.
Στον μαγικό ρεαλισμό το φανταστικό/εξωφρενικό στοιχείο εισβάλλει στη δεδομένη, καθημερινή πραγματικότητα. Ο φανταστικός ρεαλισμός πηγαίνει ένα βήμα πιο μακριά: εκεί όπου το εξωφρενικό στοιχείο εισβάλλει στη φανταστική πραγματικότητα.
Και εδώ υποχρεωτικά θα πρέπει να φέρω ως παραδείγματα κάποια βιβλία μου, αν και, γενικά, αποφεύγω να μιλάω για τον εαυτό μου όταν προσπαθώ να γράψω ένα αντικειμενικό άρθρο. Στην προκειμένη περίπτωση, όμως, για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, σκέφτηκα τον διαχωρισμό μαγικού ρεαλισμού από τον φανταστικό ρεαλισμό για να ορίσω κάποια πράγματα που εμφανίζονται μέσα στις ιστορίες που γράφω.
Κατά κανόνα, οι ιστορίες μου είναι φανταστική λογοτεχνία, αλλά πολλές από αυτές περιλαμβάνουν και στοιχεία που είναι εμβόλιμα για τα δεδομένα της φανταστικής πραγματικότητας όπου εμφανίζονται.
Ένα παράδειγμα όπου δεν συμβαίνει αυτό είναι Το Αίμα των Κατοίκων της. Εκεί, απλά έχεις μια πλοκή που εκτυλίσσεται μέσα σε έναν φανταστικό κόσμο, λογικά για τα δεδομένα του φανταστικού κόσμου αυτού. Δεν υπάρχουν εμβόλιμα στοιχεία, πράγματα που δεν θα ταίριαζαν στα δεδομένα του φανταστικού κόσμου.
Αντιθέτως, στηνΑίσθηση της Ταχύτητας συμβαίνει ακριβώς αυτό. Για τα δεδομένα της φανταστικού κόσμου, εμφανίζεται ένα στοιχείο που είναι εμβόλιμο, που σπάει την κανονικότητα της εναλλακτικής πραγματικότητας. Και το συγκεκριμένο στοιχείο είναι, βέβαια, τα παράξενα πράγματα που αρχίζει να αντιλαμβάνεται και να μπορεί να κάνει η Ελοντί.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι ολόκληρη η σειρά Θυγατέρες της Πόλης, συμπεριλαμβάνοντας και ταΚρυφά Όπλα της Πόλης. Εκεί, το εμβόλιο/εξωφρενικό στοιχείο είναι οι ίδιες οι Θυγατέρες της Πόλης: είναι κάτι που θεωρείται παράδοξο για την ίδια την πραγματικότητα στην οποία βρίσκεται.
Και αυτό έχω παρατηρήσει να παρουσιάζεται αρκετά συχνά στις ιστορίες που γράφω, γι’αυτό κιόλας αναρωτήθηκα πώς θα μπορούσα να το ορίσω και κατέληξα στον φανταστικό ρεαλισμό. Λέω «έχω παρατηρήσει να παρουσιάζεται αρκετά συχνά» σαν να είμαι εξωτερικός παρατηρητής του εαυτού μου, επειδή δεν κάθομαι ποτέ να σκεφτώ διαδικαστικά και συγκεκριμένα τι θα ήθελα να γράψω από άποψη μορφής ή θεματολογίας. Ή ίσως και να το έχω κάνει ορισμένες φορές (όπως, πχ, στο Αίμα των Κατοίκων της, που είχα αποφασίσει να γράψω μια ιστορία με πολύ έντονο πολιτικό υπόβαθρο), αλλά είναι σπάνιο. Κατά κανόνα, απλά γράφω ό,τι αισθάνομαι πως θα ήθελα να γράψω εκείνη τη στιγμή και αφήνω την ίδια την ιστορία να με παρασύρει. Έτσι, μπορώ μετά να παρατηρήσω κάποια πράγματα που εκπλήσσουν ακόμα κι εμένα!
Πρόσεξα, λοιπόν, ότι αρκετά συχνά συμβαίνει αυτό το πράγμα στις ιστορίες μου: Μέσα σε μια δεδομένη φανταστική πραγματικότητα (φανταστική λογοτεχνία) παρουσιάζεται ένα εμβόλιμο ή εξωφρενικό στοιχείο που παίζει βασικό ρόλο στην πλοκή (μαγικός ρεαλισμός).
Και αναρωτήθηκα τι ορισμό θα μπορούσες να δώσεις σε κάτι τέτοιο. Μια λύση θα ήταν να το πεις, απλά, «μαγικό ρεαλισμό». Αλλά συνήθως ο μαγικός ρεαλισμός περιλαμβάνει ιστορίες που έχουν υπόβαθρο τη συμβατική, καθημερινή πραγματικότητα, όχι φανταστικούς κόσμους. Οπότε δεν μου φαινόταν να ταιριάζει και τόσο.
Μια άλλη λύση θα ήταν να το πεις «φανταστική λογοτεχνία με σουρεαλιστικά στοιχεία»· αλλά αυτό μού φάνηκε σαν κάτι που το λες όταν δεν ξέρεις πώς να το πεις με καλύτερο τρόπο.
Και μετά θυμήθηκα ότι η ορολογία «φανταστικός ρεαλισμός» χρησιμοποιείται εναλλακτικά της ορολογίας «μαγικός ρεαλισμός». Και αναρωτήθηκα γιατί. Δε θα μπορούσε να υπάρξει μια διαφοροποίηση εδώ;
Έτσι, κατέληξα στον ορισμό που δίνω παραπάνω για τον φανταστικό ρεαλισμό. Ουσιαστικά, είναι μαγικός ρεαλισμός με υπόβαθρο φανταστικής λογοτεχνίας.