Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Λόγος και Εικόνα Η σχέση της φανταστικής λογοτεχνίας με τη φανταστική ζωγραφική
Από μικρός (και μάλλον αυτό συνέβαινε περισσότερο όταν ήμουν μικρός παρά τώρα που έχω γεράσει) όταν έβλεπα εικόνες – πίνακες φαντασίας, κυρίως, αλλά οτιδήποτε ουσιαστικά – άρχιζα να φαντάζομαι ιστορίες για να γράψω. Το ίδιο μού συνέβαινε, αρκετές φορές, και όταν έβλεπα ταινίες – το οποίο σήμερα πλέον μου συμβαίνει πολύ σπάνια. Το ίδιο έχει τύχει να μου συμβεί, ακόμα πιο σπάνια, και όταν διαβάζω τις επικεφαλίδες των εφημερίδων στα περίπτερα. Δεν αστειεύομαι. Μου συνέβη πρόπερσι, μάλιστα, και από εκεί ξεκίνησε μια σειρά που γράφω τώρα. Είναι, όμως, πολύ σπάνιο, όπως είπα.
Εδώ θέλω να μιλήσω μόνο για τις εικόνες, και κυρίως για τους πίνακες και τις εικονογραφήσεις φαντασίας. Η σχέση της φανταστικής λογοτεχνίας με τη ζωγραφική ήταν ανέκαθεν πολύ στενή, νομίζω. Δεν χρειάζεται καν να το παρατηρήσεις, αν είσαι κι ο ίδιος συγγραφέας. Το αισθάνεσαι, συνήθως, όπως εγώ το αισθανόμουν από μικρός. Όταν έβλεπα έναν πίνακα με έναν δράκο κι έναν ιππότη το μυαλό μου άρχιζε αμέσως να κάνει ιστορίες. Ήταν σαν να έχω πάρει ψυχοτρόπα.
Ένα από τα πρώτα πράγματα που έκανα στο διαδίκτυο – το παλιό διαδίκτυο, λίγο πριν από το 2000 – ήταν να μαζεύω όσες περισσότερες εικόνες φαντασίας μπορούσα να βρω. Καθόμουν και τις κατέβαζα μία-μία, αργά-αργά – γιατί τότε το διαδίκτυο ήταν αργό, όχι όπως σήμερα. Δεν το θεωρούσα, όμως, χάσιμο χρόνου. Η κάθε εικόνα ήταν σαν μια μαγική πύλη για να οδηγηθείς στους δικούς σου κόσμους, για να σου δώσει ανεξάντλητη έμπνευση.
Ακόμα τις έχω αυτές τις εικόνες που είχα κατεβάσει τότε, μεταφέροντάς τις από δίσκο σε δίσκο, εδώ και τόσα χρόνια. Ήταν ένα website, εκείνη την εποχή, που έβαζε έργα από Luis Royo, Frank Frazetta, Clyde Caldwell, και παρόμοιους ζωγράφους. Ήταν σαν ένα σεντούκι γεμάτο θησαυρούς για εμένα.
Αλλά και πιο μικρός ακόμα όταν ήμουν, έψαχνα να βρω εικόνες και πίνακες φαντασίας. Ανέκαθεν μου φαίνονταν σαν μια αστείρευτη πηγή έμπνευσης για τις ιστορίες που έγραφα. Δεν έκανα «μεταφορά» του πίνακα στη λογοτεχνία μου. Δεν έγραφα ό,τι έβλεπα. Αν έβλεπα έναν μάγο να πολεμά έναν δράκο με φωτιές, αυτό δεν σήμαινε ότι κι εγώ θα έγραφα μια ιστορία μ’έναν δράκο κι έναν μάγο. Η ιστορία που θα έγραφα μπορεί να ήταν οτιδήποτε· μπορεί να μην είχε καν μάγους ή δράκους. Σημασία έχει ότι η εικόνα, ο πίνακας, το ζωγραφικό έργο, δρούσε έτσι ώστε να παρακινήσει τη δική μου φαντασία να λειτουργήσει.
Και νομίζω πως αυτό συμβαίνει σε πάρα πολλούς συγγραφείς φαντασίας, αν όχι σε όλους. Η ζωγραφική φαντασίας ήταν, και είναι, πολύ στενά συνδεδεμένη με τη φανταστική λογοτεχνία.
Και το ξέρω πως το βλέπω αντίστροφα. Το «σωστό» θα ήταν, ίσως, να πω ότι οι ζωγράφοι εμπνέονται από τους συγγραφείς για να φτιάξουν έναν πίνακα. Και αυτό όντως ισχύει, φυσικά. Όλα αυτά τα ζωγραφικά έργα φαντασίας που βλέπουμε από τον Luis Royo, τον Frank Frazetta, τον Stephen Fabian, και άλλους έγιναν ως εξώφυλλα για βιβλία φαντασίας. Κι αν όχι όλα, τότε πολλά από αυτά. Οι πίνακες φτιάχτηκαν για να μπουν σε εξώφυλλα ή στο εσωτερικό βιβλίων, ή απλά ως έμπνευση από φανταστικές ιστορίες ή μύθους.
Αυτό αποδεικνύει ακόμα περισσότερο τη σύνδεση της φανταστικής λογοτεχνίας (και ίσως όχι μόνο της φανταστικής) με τη ζωγραφική, με την εικόνα.
Πολλές φορές λένε: Μια εικόνα είναι χίλιες λέξεις. Ή εγώ μπορεί να πω: Μια λέξη είναι χίλιες εικόνες.
Αυτά είναι ανοησίες (ίσως)· δεν έχουν καμία σημασία. Δεν υπάρχει ανταγωνισμός εικόνας και γραπτού λόγου. Υπάρχει μια διαρκή αλληλεπίδραση, σαν ένας δράκους που τρώει την ουρά του. Συνεχώς τρώγεται αλλά και αναγεννιέται. Ένα αυθύπαρκτο σύστημα.
Οι συγγραφείς θα έγραφαν χωρίς να βλέπουν πίνακες που τους εμπνέουν; Ίσως ναι. Μάλλον ναι. Αλλά κάτι θα έχαναν αν δεν τους έβλεπαν. Το λέω και το εννοώ. Το καταλαβαίνω από τον εαυτό μου.
Παρομοίως, οι ζωγράφοι θα ζωγράφιζαν φανταστικούς πίνακες αν δεν διάβαζαν φανταστικές ιστορίες; Ίσως ναι. Μάλλον ναι, αν είχαν αυτή την τάση. Αλλά κι εκείνοι κάτι θα έχαναν, νομίζω. Γιατί ο ζωγράφος απλώς απεικονίζει ένα στιγμιότυπο, δεν φτιάχνει μια ολόκληρη ιστορία. Την ιστορία – μέσα στην οποία υπάρχουν πάρα πολλά στιγμιότυπα – πρέπει να τη βρει από κάπου αλλού. Και το βιβλίο είναι καλύτερο από τον κινηματογράφο γι’αυτή τη δουλειά, διότι με το βιβλίο ο ζωγράφος μπορεί να απεικονίσει εκείνος όπως θέλει τα πράγματα, ενώ σε μια ταινία είναι ήδη απεικονισμένα. Το βιβλίο γαργαλά τη φαντασία μας και τη βάζει να λειτουργήσει. Ωθεί τον ζωγράφο να φτιάξει κάτι που το «βλέπει» μόνο με το μυαλό του, κάτι που δεν υπάρχει στην «πραγματικότητα».
Ναι, η σχέση φανταστικής λογοτεχνίας και φανταστικής ζωγραφικής είναι, αναμφίβολα, πολύ στενή. Από παλιά. Από την εποχή των μύθων και των επικών ασμάτων, ίσως. Απεικονίσεις γίνονταν και τότε· και παραμυθάδες αφηγούνταν ιστορίες, ακόμα κι αν δεν τις έγραφαν επάνω σε περγαμηνή ή πέτρα. Λόγος και εικόνα. Όχι δύο αντίθετα πράγματα. Δύο πράγματα που αλληλοσυμπληρώνονται.
Γι’αυτό κιόλας δίνω ιδιαίτερη σημασία στους πίνακες φαντασίας, και ακόμα συγκεντρώνω πολλούς. Παρότι όταν ήμουν μικρός με ταξίδευαν πολύ πιο εύκολα, εξακολουθούν και σήμερα να το κάνουν. Ορισμένες φορές μπορεί να μου δώσουν και «λύση» για κάποιο σημείο της πλοκής που με έχει προβληματίσει.
Δυστυχώς – και αυτό είναι καθαρά προσωπική εκτίμηση – εκείνο που έχω παρατηρήσει είναι ότι οι πίνακες φαντασίας που είχαν φτιαχτεί παλιότερα με εμπνέουν περισσότερο. Εικόνες από Clyde Caldwell, Stephen Fabian, Julie Bell, Brom… Δε βλέπω πολλά αντίστοιχα πράγματα σήμερα. Ακόμα και οι παλιές εικόνες που ήταν επάνω σε βιβλία παιχνιδιών ρόλων όπως το Dungeons & Dragon μού αρέσουν περισσότερο από τις σημερινές. Παρότι οι σημερινές φαντάζουν πιο «τέλειες», εκείνες είναι πιο ατμοσφαιρικές, έχουν περισσότερο δυναμισμό, περισσότερη μαγεία. Στις μέρες μας, το πρόβλημα ίσως να είναι ότι πολλά πράγματα γίνονται με επεξεργασία σε υπολογιστή, ενώ τότε δεν γίνονταν έτσι. Αλλά δε νομίζω πως αυτό είναι ολόκληρο το πρόβλημα. Είναι απλώς μέρος του προβλήματος. Και δεν μπορώ να καταλάβω τι ακριβώς φταίει. Ίσως να έχει «μουδιάσει» η φαντασία μας και η δημιουργικότητά μας από το πολύ θέαμα. Ίσως. Ή ίσως να ευθύνεται γι’αυτό ο τρόπος ζωής μας, που μοιάζει να είναι πιο αγχωτικός απ’ό,τι παλιά, παρότι τώρα έχουμε, θεωρητικά, τα μέσα να ζήσουμε πιο άνετα.
Το ίδιο νομίζω πως ισχύει και για τη λογοτεχνία. Δεν το εντοπίζω αυτό το πρόβλημα μόνο στη ζωγραφική. Ψάχνω να βρω ιστορίες φαντασίας από σύγχρονους συγγραφείς που πραγματικά θα με γοητεύσουν, και δυσκολεύομαι, ειλικρινά. Αυτό δεν σημαίνει πως όλες οι παλιότερες ιστορίες είναι πιο καλές. Δεν είναι. Αλλά νομίζω πως, κατά κανόνα, έχουν περισσότερο δυναμισμό, περισσότερη μαγεία. Σήμερα διαβάζεις φανταστικές ιστορίες κι έχεις την αίσθηση ότι κάτι λείπει, κάτι το πιο ατίθασο, το πιο άγριο, το πιο γοητευτικό, το πιο ιδιοσυγκρασιακό.
Από τα παραπάνω, θεωρώ πως, γι’ακόμα μια φορά, φαίνεται και η αλληλεπίδραση φανταστικής λογοτεχνίας και φανταστικής ζωγραφικής. Οι δύο μορφές τέχνης είναι αναπόσπαστα δεμένες σε έναν κύκλο ανατροφοδότησης.
Αναρωτιέσαι τι ξεκίνησε τι: η αφήγηση την εικόνα, ή η εικόνα την αφήγηση; Και δεν μπορείς να απαντήσεις. Δεν γίνεται να απαντήσεις. Για να απαντήσεις, θα έπρεπε να ξέρεις αν ο πρώτος συγγραφέας έγραψε χωρίς να δει εικόνα, ή αν ο πρώτος ζωγράφος ζωγράφισε χωρίς να έχει έρθει σε επαφή με αφήγηση.
Εκείνο που ξέρω εγώ είναι ότι δεν θα ήμουν ο ίδιος συγγραφέας αν δεν είχα δει τόσες, μα τόσες, υπέροχες εικόνες φαντασίας στη ζωή μου. Και πιστεύω πως και όλοι αυτοί οι ζωγράφοι δεν θα μπορούσαν να κάνουν τα υπέροχα έργα που έκαναν αν δεν είχαν διαβάσει ιστορίες φαντασίας.