Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Ηλεκτρονικά Βιβλία, ή Χάρτινα; (Μέρος Πρώτο) Μετά από την πρώτη εμφάνιση των ebooks, τι συμβαίνει σήμερα;
Έχουν περάσει πια αρκετά χρόνια ύστερα από εκείνο το πρώτο μπαμ της εμφάνισης των ηλεκτρονικών βιβλίων, και νομίζω ότι μπορούμε να κοιτάξουμε το όλο θέμα με άλλο μάτι και πιο νηφάλια από τότε. Ήταν το ηλεκτρονικό βιβλίο μια μόδα που πέρασε; Για κάποιους, ίσως ναι. Για άλλους – και για εμένα προσωπικά – σίγουρα όχι.
Είναι η αγορά του (χάρτινου) βιβλίου καλύτερη σήμερα που η μόδα του ηλεκτρονικού βιβλίου έχει (σε κάποιο βαθμό) περάσει; Μάλλον όχι. Ίσως, μάλιστα, να είναι και χειρότερη. Ορισμένοι είχαν ισχυριστεί ότι το ηλεκτρονικό βιβλίο έκανε ζημιά στο χάρτινο. Αυτό ίσως να ίσχυε εν μέρει, αλλά όχι απόλυτα. Υπήρχε μια γενική πτώση της αγοράς του βιβλίου από χρόνια, παγκοσμίως. Και στην Ελλάδα, ακόμα χειρότερα. Στην Ελλάδα, συγκεκριμένα, μάλιστα, θα ήταν νομίζω ανόητο να κατηγορούμε το ηλεκτρονικό βιβλίο για το χάλι της αγοράς του βιβλίου, διότι ο Έλληνας αμφιβάλλω ότι διαβάζει και τόσα πολλά ηλεκτρονικά βιβλία. Το πρόβλημα είναι ότι ο Έλληνας δεν διαβάζει γενικά – ούτε ηλεκτρονικά, ούτε χάρτινα, ούτε γραμμένα επάνω σε περγαμηνή ή πάπυρο. Οι αναγνώστες είναι πολύ λίγοι, και με τη διάλυση της οικονομίας, με τα πάντα να ακριβαίνουν γύρω μας, θα έχουν γίνει πια ακόμα λιγότεροι. Σοβαρά τώρα: ποιος μπορεί να δώσει 15 και 20 ευρώ για να αγοράσει βιβλίο όταν πρέπει να πληρώσει 500 ευρώ στον τελευταίο λογαριασμό της ΔΕΗ; Τουλάχιστον, στη διεθνή αγορά τα βιβλία ανέκαθεν μπορούσαν να έχουν πιο λογικές τιμές, όπως 8 και 10 ευρώ. Εδώ, 8 και 10 ευρώ μπορεί να τα πάρεις σε μπαζάρ ή στο Μοναστηράκι, μεταχειρισμένα ή από διάλυση.
Αυτό, όμως, δεν δικαιολογεί τη γενική έλλειψη αναγνωστών, γιατί υπάρχουν και τα ηλεκτρονικά βιβλία, που, παρότι ορισμένα από αυτά έχουν ομολογουμένως εξωφρενικές τιμές (10 και 15 ευρώ είναι τρελό για ebook, αν σκεφτείς πως ούτε τυπογραφικά έξοδα έχει ούτε μεταφορικά), υπάρχουν και πολλά άλλα που μπορείς να τα βρεις τελείως δωρεάν (όπως, αχέμ, τα βιβλία του γράφοντα και άλλων), νόμιμα ή, εεε, όχι και τόσο νόμιμα (αλλά δεν είναι και φόνος). Ο Έλληνας, όμως, δεν διαβάζει ούτε αυτά. Ούτε τα ηλεκτρονικά βιβλία που μπορεί να βρει δωρεάν.
Γιατί; Έλλειψη παιδείας; Έλλειψη εκπαίδευσης (δεν ξέρει να χρησιμοποιεί την τεχνολογία); Θέμα κουλτούρας;
Δε θα λύσουμε τώρα τα μυστήρια του κόσμου και της πραγματικότητας. Είναι αυτό που είναι. Και βάλε και το ότι υπάρχει μια γενική παραπληροφόρηση – ή, μάλλον, έλλειψη σωστής πληροφόρησης – για το ηλεκτρονικό βιβλίο, και έχεις συμπληρώσει το άλμπουμ.
Το ερώτημα που συνήθως τίθεται είναι αν τα ηλεκτρονικά βιβλία αποτελούν εχθρό των χάρτινων βιβλίων. Αν μπορούν να τα αντικαταστήσουν ή και να τα εξαφανίσουν, όπως το χάρτινο βιβλίο εξαφάνισε την περγαμηνή και τον πάπυρο. Δεν ξέρω τι θα γίνει στο μέλλον, αλλά εγώ, για την ώρα, και χάρτινα βιβλία αγοράζω – όταν τα βρίσκω σε λογικές τιμές (και, το ομολογώ, συνήθως από παλαιοβιβλιοπωλεία πλέον, όποτε μου τα φέρνει η περιπλάνηση). Δε νομίζω ότι μπορούν να εξαφανιστούν τόσο εύκολα τα χάρτινα βιβλία, αν και κυρίως ηλεκτρονικά βιβλία διαβάζω. Κι αυτό το κάνω για έναν πολύ απλό λόγο: με βολεύουν. Με βολεύουν αφάνταστα. Και δεν μπορώ να καταλάβω όσους λένε ότι δεν τους βολεύουν. Δεν χρειάζεται να είσαι καμιά ιδιοφυΐα της τεχνολογίας για να σε βολεύει το ηλεκτρονικό βιβλίο.
Η μόδα του πέρασε, ίσως. Αλλά εμένα δεν με ενδιέφερε ποτέ η μόδα. Με ενδιαφέρει μόνο η ουσία. Και το ηλεκτρονικό βιβλίο είναι ουσία. Είναι βιβλίο.
Όμως, για να μη θεωρηθεί ότι κάνω προπαγάνδα, ας πούμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ηλεκτρονικών και των χάρτινων βιβλίων, όπως τουλάχιστον τα βλέπω τώρα, αρκετά χρόνια μετά από το αρχικό μπαμ και, συγκεκριμένα, στην Ελλάδα.
Πλεονεκτήματα ηλεκτρονικών βιβλίων
1) Μέσα σε μία συσκευή μπορείς να κουβαλάς εκατοντάδες βιβλία. Για εμένα αυτό είναι το πιο ανούσιο πλεονέκτημα, γιατί, ας είμαστε σοβαροί τώρα, πόσα πια βιβλία έχεις ανάγκη να κουβαλάς μαζί σου; Θα μου έφταναν και πέντε, δέκα βιβλία να χωρούσε η συσκευή. Αλλά όχι: χωρά εκατοντάδες. Οπότε, άμα θέλεις, έχεις.
2) Η συσκευή (είτε ηλεκτρονικός αναγνώστης είτε κινητό τηλέφωνο) είναι πολύ ελαφριά στο χέρι και άνετη. Δε χρειάζεται ούτε να πιέζεις τις σελίδες για να τις κρατάς ανοιχτές, ούτε σε βαραίνει το ογκώδες βιβλίο, ούτε τίποτα.
3) Η συσκευή ρυθμίζει συνήθως το μέγεθος της γραμματοσειράς, αλλά και το είδος της. Αυτό προφανώς εξυπηρετεί όσους έχουν πρόβλημα με την όραση, αλλά και όσους θέλουν να διαβάζουν πιο άνετα, σύμφωνα με τα δικά τους κριτήρια, όχι του εκδότη. Από τη μεριά του συγγραφέα, ίσως και να μπορεί να θεωρηθεί μειονέκτημα εν μέρει και γι’αυτό γράφω παρακάτω.
4) Η συσκευή, πολλές φορές, συνοδεύεται και από λεξικό (δυστυχώς όχι ελληνικό), οπότε μπορείς να βρεις κατευθείαν μια λέξη που δεν ξέρεις απλώς πιέζοντας επάνω στην οθόνη.
5) Μπορείς να βρεις οποιοδήποτε ηλεκτρονικό βιβλίο θέλεις πολύ πιο εύκολα απ’ό,τι ένα χάρτινο βιβλίο. Απλώς μπαίνεις στο διαδίκτυο κι αρχίζεις να ψάχνεις. Ε, κάπου εκεί μέσα, αν υπάρχει και είσαι επίμονος, θα το βρεις και θα το κατεβάσεις, είτε πληρώνοντας κάποιο μικρό πόσο είτε δωρεάν.
6) Το ηλεκτρονικό βιβλίο είναι, συνήθως, πιο φτηνό από το χάρτινο, εκ των πραγμάτων. Έχει πολύ μικρότερο κόστος παραγωγής. Γι’αυτό μην αγοράζετε ηλεκτρονικά βιβλία που τα πουλάνε πάνω από 10 ευρώ· είναι απάτη. Δεν έχουν ούτε τυπογραφικά έξοδα ούτε μεταφορά – που είναι και τα πιο βαριά έξοδα των χάρτινων βιβλίων.
7) Μπορείς να κάνεις όσα αντίγραφα θέλεις ενός ηλεκτρονικού βιβλίου. Copy/paste, you know? Τελείως δωρεάν και αστραπιαίο.
8) Μπορείς να κάνεις copy/paste ένα τμήμα ενός ηλεκτρονικού βιβλίου και να το συμπεριλάβεις σε ένα άρθρο που γράφεις, χωρίς να κάθεσαι να το πληκτρολογείς. Μπορείς, επίσης, να αλλάξεις μορφή στο ηλεκτρονικό βιβλίο με προγράμματα όπως Calibre (δωρεάν – και πολύ καλό: λειτουργεί και με UI και από command line). Από epub μπορείς να το κάνεις pdf, ή κάτι άλλο.
9) Το ηλεκτρονικό βιβλίο δεν είναι εύκολο να το χάσεις. Ακόμα κι αν χάσεις τη συσκευή ανάγνωσης, δεν έχεις πρόβλημα αν έχεις κρατήσει αντίγραφα ασφαλείας σε άλλες συσκευές ή δίσκους.
10) Το ηλεκτρονικό βιβλίο δεν τσακίζεται, δεν λερώνεται, δεν σκίζεται – και άλλα τέτοια δεν.
11) Το ηλεκτρονικό βιβλίο είναι οικολογικό, αν είσαι από τους φανατικούς οικολόγους, ή ακόμα κι αν δεν είσαι.
12) Αν χρησιμοποιείς κανονικό ηλεκτρονικό αναγνώστη – δηλαδή, όχι το κινητό σου αλλά συσκευή με ηλεκτρονικό μελάνι – το ηλεκτρονικό βιβλίο είναι πολύ φιλικό στο μάτι. Δεν έχει φως από πίσω της αυτή η οθόνη (παρά μόνο αν εσύ θέλεις να το ανάψεις – πλεονέκτημα ορισμένων συσκευών – κι αυτό το φως έρχεται από το πλάι και είναι πολύ ήπιο: το ανάβω ακόμα κι εγώ που κανονικά με ενοχλεί το φως όταν διαβάζω), δεν της χρειάζεται το φως για να λειτουργήσει. Δεν είναι σαν την οθόνη του κινητού σου ή του υπολογιστή σου. Λειτουργεί βάσει τελείως διαφορετικής τεχνολογίας (e-ink).
13) Κερδίζεις χώρο στο σπίτι σου. Τα ηλεκτρονικά βιβλία τρώνε χώρο (ελάχιστο συνήθως) μόνο μέσα σε σκληρούς δίσκους, όχι στα ράφια της βιβλιοθήκης σου.
Μειονεκτήματα ηλεκτρονικού βιβλίου
Ναι, φυσικά και θα αναφέρω και τα μειονεκτήματα. Είπα εξαρχής: παρότι προτιμώ το ηλεκτρονικό βιβλίο, δεν κάνω προπαγάνδα, και θα το δείτε αυτό. Τα πάντα έχουν τα υπέρ και τα κατά τους.
1) Για να διαβάσεις ηλεκτρονικό βιβλίο χρειάζεσαι ενέργεια. Ναι μεν σήμερα όπου κι αν πας έχει ρεύμα· ναι μεν οι μπαταρίες όλων των συσκευών (ειδικά αυτών με e-ink) κρατάνε πολύ μεγάλα χρονικά διαστήματα· αλλά θέλεις ενέργεια. Αυτό σημαίνει ότι χωρίς ενέργεια δεν μπορείς να διαβάσεις. Κακό.
2) Ο ηλεκτρονικός αναγνώστης, ή το κινητό σου, μπορεί να χαλάσει ή να σπάσει· κι αν συμβεί αυτό, δεν θα μπορείς να διαβάσεις ούτε ένα από τα εκατοντάδες βιβλία που κρύβονταν εκεί μέσα. Πολύ πιθανόν, μάλιστα, να τα χάσεις όλα. (Εντάξει, αν είσαι τόσο ανόητος ώστε να μην κρατάς αντίγραφα ασφαλείας.)
3) Δεν είναι και τόσο καλό να κρατάς μια τέτοια ηλεκτρονική συσκευή κοντά σε νερό, όπου μπορεί να σου πέσει και να έχεις βραχυκύκλωμα.
4) Δεν έχεις το βιβλίο – ναι, το ίδιο το γαμημένο το βιβλίο – μπροστά σου για να το κοιτάζεις και να το χαϊδεύεις και να το μυρίζεις, ή να το βάζεις στο ράφι σου και να βλέπεις τι ωραίο που είναι! Μη γελάτε, δεν κάνω πλάκα. Έχω κι εγώ πολλά χάρτινα βιβλία που είναι εκεί καθαρά για φετιχιστικούς λόγους. Έχει σημασία. Το ηλεκτρονικό βιβλίο δεν μπορεί να σου προσφέρει αυτή την πρέζα.
5) Δεν μπορείς να κάνεις σημειώσεις ή υπογραμμίσεις επάνω στο ηλεκτρονικό βιβλίο– Τι; Μπορείς; Ναι, εντάξει, οι περισσότεροι e-ink αναγνώστες (αλλά και κάποια apps κινητών) σου δίνουν τη δυνατότητα να κάνεις σημειώσεις και υπογραμμίσεις. Αλλά όλοι ξέρουμε ότι δεν είναι το ίδιο πράγμα. Και εμένα προσωπικά δεν με ενδιαφέρει γενικά. Ποτέ δεν υπογραμμίζω τα βιβλία μου, ηλεκτρονικά ή μη. Όμως νομίζω ότι η αναλογική υπογράμμιση είναι ανώτερη της ηλεκτρονικής σε αυτές τις περιπτώσεις, γιατί παίζει ρόλο το ίδιο το βιβλίο ως φυσικό αντικείμενο.
6) Στα βιβλία φαντασίας, όταν έχουν χάρτη, ο χάρτης συνήθως δεν φαίνεται και τόσο καλά στο ηλεκτρονικό βιβλίο, ενώ στο χάρτινο φαίνεται καλύτερα, και είναι και το φετιχιστικό θέμα που λέγαμε. Αλλά μπορείς να κατεβάσεις τον χάρτη από το διαδίκτυο (ή να τον εξάγεις από το ηλεκτρονικό βιβλίο αν ξέρεις πώς) και να τον δεις καλύτερα ή σε μεγαλύτερη οθόνη ή ζουμάροντας μέσα στην οθόνη μιας μικρής συσκευής. Ή μπορείς και να τον εκτυπώσεις άμα θέλεις. Όπως και νάχει, όμως, αυτό νομίζω πως μπορεί να θεωρηθεί μειονέκτημα του ηλεκτρονικού βιβλίου. Και όχι μόνο για χάρτες φαντασίας αλλά και για διαγράμματα κάθε είδους. Αυτά τα πράγματα, δυστυχώς, δεν φαίνονται και τόσο καλά συνήθως στα ηλεκτρονικά βιβλία, εκτός αν είναι pdf.
7) Για να λειτουργήσουν σωστά, τα ηλεκτρονικά βιβλία μορφών όπως epub δεν έχουν σταθερές γραμματοσειρές. Αυτό, από τη μεριά του συγγραφέα, μπορείς να πεις ότι είναι μειονέκτημα, γιατί ίσως ο συγγραφέας να θέλει σε ένα κομμάτι να χρησιμοποιήσει μια διαφορετική γραμματοσειρά για λόγους ύφους (κάτι σαν ειδικό εφέ). Δυστυχώς δεν μπορεί να το κάνει – οπότε ο αναγνώστης χάνει κάτι από τη σωστή εμπειρία του βιβλίου. Το ίδιο ισχύει και για πολύ ειδικές μορφοποιήσεις, όπως αν παίζει πραγματικά ρόλο πού επάνω στη σελίδα οφείλουν να εμφανίζονται οι λέξεις. Όλα αυτά τα προβλήματα μπορούν να λυθούν με το pdf· αλλά οι άλλες μορφές ηλεκτρονικού βιβλίου δεν τα λύνουν. Και το pdf έχει το μειονέκτημα ότι είναι άκαμπτο, σαν εικόνα περίπου. Ίσως να μην έχεις τη δυνατότητα να το διαβάσεις από κάποιες πολύ μικρές οθόνες, αναλόγως την κατασκευή του.
8) Είναι αρκετά δύσκολο να βρεις συσκευή με ηλεκτρονικό μελάνι (e-ink ). Κι αυτές είναι οι συσκευές από τις οποίες πρέπει κανονικά να διαβάζεις ηλεκτρονικά βιβλία, όχι από το κινητό σου. Έχω μια υποψία ότι η έλλειψη αυτών των συσκευών ίσως να έχει υποκινηθεί από το όλο σύστημα της αγοράς που προσπαθεί να πουλήσει τα χάρτινα βιβλία ενώ προσπαθεί να εκτοπίσει τα ηλεκτρονικά. (Αν όντως ισχύει κάτι τέτοιο, φυσικά κάνουν λάθος. Και έχει αποδειχτεί. Δεν πουλάς το δικό σου προσπαθώντας να εκτοπίσεις κάτι άλλο. Το πουλάς προσπαθώντας να το πουλήσεις.) Ούτε σε βιβλιοπωλεία δεν βρίσκεις συσκευή e-ink, ούτε καν σε καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών. Ακόμα και τα μεγάλα καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών δεν τις έχουν. Ορισμένα, δε, δεν μπορούν ούτε να σ’την παραγγείλουν αν τη ζητήσεις. Την τελευταία μου συσκευή την παράγγειλα διαδικτυακά από μια αποθήκη μακριά από το Κέντρο της Αθήνας και πήγα να την παραλάβω ο ίδιος. Ετοιμοπαράδοτη συσκευή e-ink δεν υπάρχει πουθενά στα κεντρικά καταστήματα. Ε, πώς θα διαβάσεις ηλεκτρονικό βιβλίο με την άνεσή σου χωρίς καλή συσκευή που βοηθά το μάτι;
Στο επόμενο άρθρο θα γράψω για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των χάρτινων βιβλίων, καθώς και κάποια συμπεράσματα.