Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Ηλεκτρονικά Βιβλία, ή Χάρτινα; (Μέρος Δεύτερο) Κι άλλες σκέψεις, συμπεράσματα, και ερωτηματικά
Στο προηγούμενο μέρος αυτού του άρθρου είχα υποσχεθεί ότι θα συνεχίσω γράφοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των χάρτινων βιβλίων όπως τα βλέπω μέχρι στιγμής· αλλά, πρώτα, θέλω να αναφερθώ σε κάτι που θεωρώ αρκετά σημαντικό. Υπάρχει μια σχετική προκατάληψη εναντίον των ηλεκτρονικών βιβλίων στην Ελλάδα και υπέρ των χάρτινων. Λέγεται ότι τα ηλεκτρονικά βιβλία δεν είναι «πραγματικά» βιβλία, ή ακόμα και ότι είναι για να μας κάνουν κάποια ζημιά, υποτίθεται, στην κουλτούρα του βιβλίου ή στον πολιτισμό ή σε οτιδήποτε άλλο. Αυτό με εκπλήσσει αν το πιστεύουν κάποιοι, γιατί δεν νομίζω ότι ισχύει λογικά όπως και να το σκεφτείς. Το μόνο που βγάζει νόημα είναι ότι ορισμένοι άνθρωποι μπορεί να έχουν συνηθίσει το χάρτινο βιβλίο, και το ηλεκτρονικό να τους φαίνεται «παράξενο». Το ίδιο, όμως, θα φαινόταν «παράξενο» το δικό μας βιβλίο σε όσους, παλιά, διάβαζαν επάνω σε περγαμηνή... Όταν εφευρέθηκε η τυπογραφία, πάω στοίχημα ότι κάποιοι θα έλεγαν και τότε ότι ήταν «του διαβόλου» και καλύτερα να γίνονται χειρόγραφα τα αντίγραφο των βιβλίων από μοναχούς που κάθονται και τα γράφουν ξανά και ξανά, τα ίδια και τα ίδια, ώρες ατελείωτες σε σκιερά μοναστήρια.
Όμως δεν έχουμε μείνει εκεί· έχουμε τυπογραφία και τυπογραφεία. Γιατί; Διότι είναι, πολύ απλά, καλύτερο. Πιο εύκολο, πιο εξυπηρετικό, πιο γρήγορο. Αυτό σημαίνει ότι σήμερα το χειρόγραφο βιβλίο δεν έχει αξία; Φυσικά και έχει. Καλλιτεχνική αξία. Αλλά κυρίως διαβάζουμε βιβλία που έχουν βγει από τυπογραφείο, όχι βιβλία γραμμένα στο χέρι. (Εγώ, προσωπικά, δεν έχει τύχει ποτέ να διαβάσω βιβλίο γραμμένο στο χέρι.)
Το ίδιο, ουσιαστικά, ισχύει και για τα ηλεκτρονικά βιβλία. Είναι μια εξέλιξη του βιβλίου. Απλώς το μέσο αλλάζει.
Παρ’όλ’ αυτά, υπάρχει η προκατάληψη που λέγαμε: ότι δεν είναι «πραγματικά» βιβλία. Και όχι μόνο αυτό αλλά φαίνεται ενεργά να προωθούνται περισσότερο τα χάρτινα βιβλία εις βάρος των ηλεκτρονικών. Τα ηλεκτρονικά βιβλία παραμερίζονται ως «μη πραγματικά», προκειμένου να προωθηθούν τα χάρτινα.
Αυτό είναι κακό, γιατί πολύ απλά δεν είναι δίκαιο, και μπορεί να εξηγηθεί λογικά μόνο από τη σκοπιά του εκδότη χάρτινων βιβλίων που δεν θέλει να χάσει το όποιο κέρδος του. Υπάρχει ο φόβος ότι, αν κυριαρχήσουν τα ηλεκτρονικά βιβλία, αν ο κόσμος πιστέψει (ή καταλάβει;) ότι το ηλεκτρονικό βιβλίο βολεύει περισσότερο, οι σημερινοί εκδότες θα διαλυθούν. Οπότε γίνεται το παν, από όσους έχουν κάποιο όφελος από τα χάρτινα βιβλία, να παραμερίζουν τα ηλεκτρονικά, να προσπαθούν να τα αγνοούν, να τα περνάνε σαν να μην υπάρχουν, εκτός από κάποιες εξαιρέσεις, δήθεν ως έπαινος προς την τεχνολογία και λοιπές φανφάρες.
Αν έχουν δύο βιβλία μπροστά τους, και το ένα είναι χάρτινο ενώ το άλλο ηλεκτρονικό, δεν υπάρχει αμφιβολία ποιο θα προσπαθήσουν να προωθήσουν. Το χάρτινο. Έτσι, επειδή είναι χάρτινο.
Πρόκειται για μια τελείως ανεγκέφαλη προκατάληψη που υπάρχει σ’αυτή τη χώρα, η οποία νομίζω πως οφείλεται σε τρεις παράγοντες:
α) οι εκδότες φοβούνται μη χάσουν τα κέρδη τους επειδή τα ηλεκτρονικά βιβλία μπορούν πολύ πιο εύκολα να κυκλοφορήσουν δωρεάν, ή παράνομο, απ’ό,τι τα έντυπα·
β) οι εκδότες αισθάνονται αβεβαιότητα σχετικά με το αν οι αναγνώστες μπορούν να προσαρμοστούν στο ηλεκτρονικό βιβλίο·
γ) τα ηλεκτρονικά βιβλία είναι «του διαβόλου», ή «όχι πραγματικά βιβλία», ή «προσπαθούν να μας τα επιβάλλουν για να μας καταστρέψουν», και άλλα τέτοια.
Αυτό, βέβαια, είναι απλά ένα δείγμα τού γιατί, γενικώς, τίποτα δεν πάει μπροστά στην Ελλάδα αλλά ή πάνε όλα προς τα πίσω ή σέρνονται μέσα σε ένα ατέρμονο τέλμα, και οι καλλιτέχνες δεν μπορούν να βγάλουν λεφτά, και καμιά επιχειρηματική δραστηριότητα δεν μπορεί να φέρει σοβαρό κέρδος όταν έχει να κάνει με τις τέχνες ή με κάτι το καινούργιο ή το δημιουργικό. Όταν προσπαθείς να κάνεις κάτι, έχεις να αντιμετωπίσεις (α) το κατεστημένο που είναι βλαμμένο και αρτηριοσκληρωτικό, και (β) τις γελοίες προκαταλήψεις και δεισιδαιμονίες του καθενός.
Υπάρχει, λοιπόν, δυστυχώς, ανάμεσα σε άλλα κακά σε τούτο τον τόπο, και αυτή η προκατάληψη εναντίον των ηλεκτρονικών βιβλίων, ακόμα και σήμερα, ύστερα από όλα αυτά τα χρόνια. Οι ίδιοι άνθρωποι που όλη μέρα, βλακωδώς, σκρολάρουν το κινητό τους νομίζοντας ότι είναι τηλέφωνο και όχι κομπιούτερ αισθάνονται τρόμο να διαβάσουν ένα βιβλίο στην ίδια οθόνη που έτσι κι αλλιώς συνέχεια κοιτάζουν... Τρέχα-γύρευε.
Επομένως, το κλίμα στην Ελλάδα δεν είναι και τόσο καλό για τα ηλεκτρονικά βιβλία.
Αλλά μη φρικάρετε. Έτσι κι άλλως, το κλίμα στην Ελλάδα δεν είναι τόσο καλά ούτε για τα χάρτινα βιβλία – ή για οτιδήποτε άλλο το καλλιτεχνικό.
Αυτή η προκατάληψη, όμως, ισχύει και μπορεί να θεωρηθεί ως ένα από τα πλεονεκτήματα του χάρτινου βιβλίου σε τούτη τη χώρα. Αλλά δεν θα το αναφέρω στα πλεονέκτημα παρακάτω, γιατί δεν είναι – ξέρεις – «πραγματικό» πλεονέκτημα (όπως και το ηλεκτρονικό βιβλίο δεν είναι «πραγματικό» βιβλίο – εκτός αν το επιδοτεί το Κράτος, ίσως, ή κάποιος άλλος φορέας, οπότε το πράγμα αλλάζει δια μαγείας...).
Τα πλεονεκτήματα του χάρτινου βιβλίου
1) Δεν χρειάζεται ενέργεια. Αν και σήμερα παντού σχεδόν υπάρχει ενέργεια, αυτό είναι ένα καταφανές πλεονέκτημα. Μπορείς να διαβάσεις χάρτινο βιβλίο ακόμα και με το κεράκι πλάι σου, όπου κι αν είσαι.
2) Το χάρτινο βιβλίο δεν σπάει, δεν παθαίνει τεχνικές βλάβες. Εντάξει, μπορεί να σκιστεί, αλλά αυτό δεν είναι το ίδιο όπως το να σπάσει μια συσκευή και μετά να μην λειτουργεί καθόλου. (Αν και η συσκευή δεν είναι ηλεκτρονικό βιβλίο: είναι απλώς μια συσκευή. Αλλά καταλαβαίνετε τι εννοώ.)
3) Το χάρτινο βιβλίο κάνει ωραίο δωράκι. Μπορείς να το τυλίξεις με όμορφο χαρτάκι, να του βάλεις και μια όμορφη κορδελίτσα, και να το πας σε κάποιον (ασχέτως αν θα το διαβάσει ποτέ) για κάποια γιορτή. Αυτό δεν γίνεται με το ηλεκτρονικό βιβλίο, προφανώς.
4) Μπορείς να σημειώνεις πράγματα επάνω στις σελίδες του χάρτινου βιβλίου, ή ακόμα και να κάνεις σκιτσάκια, πολύ εύκολα. Μπορείς να τσακίσεις τις σελίδες. Είναι ένα φυσικό αντικείμενο που το έχεις στα χέρια σου.
5) Μπορείς να το χρησιμοποιήσεις για να γεμίσεις τη βιβλιοθήκη σου ώστε να φαίνεται ωραία. Δηλαδή, εκτός των άλλων, το χάρτινο βιβλίο είναι και διακοσμητικό. (Και δεν το λέω ειρωνικά. Στο σπίτι μου έχει καταντήσει να πλησιάζω να έχω περισσότερες βιβλιοθήκες από άδειους τοίχους. Και είναι όλες πνιγμένες στο βιβλίο.)
6) Το χάρτινο βιβλίο έχει φετιχιστική σημασία ως φυσικό αντικείμενο. Υπάρχουν βιβλία που, πολύ απλά, δένεσαι μαζί τους συναισθηματικά. Σου αρέσει που τα βλέπεις και που τα πιάνεις. (Σε ορισμένους, δε, αρέσει και να τα σνιφάρουν.) Κοιτάζεις το τρομερό εξώφυλλο και γουστάρεις, ναι, εκεί μπροστά σου, όχι μέσα σε κάποια οθόνη. Υπάρχουν βιβλία που τα έχεις από χρόνια και γυρίζεις και τα βλέπεις και... τι αναμνήσεις σού φέρνουν. Το χάρτινο βιβλίο μπορεί να είναι «μαγικό» αντικείμενο.
7) Το χάρτινο βιβλίο μπορεί να έχει και πρακτικές χρήσεις, όπως να μπλοκάρεις μια πόρτα μ’αυτό, ή μπορείς να βάλεις πολλά βιβλία το ένα πάνω στο άλλο για να στρώσεις ένα κομμάτι χαρτί που είχε γίνει ρολό. Σοβαρά τώρα: τα φυσικά αντικείμενα έχουν διάφορες χρήσεις που τα ψηφιακά δεν θα μπορέσουν ποτέ να έχουν.
8) Με τα χάρτινα βιβλία υπάρχει πάντα η μαγεία τού να ψάχνεις μέσα στα ατελείωτα ράφια ενός (παλαιο- ή μη) βιβλιοπωλείου μέχρι να ανακαλύψεις έναν κρυμμένο θησαυρό, κάτι που, εκείνη την ώρα που το αντικρίζεις, σου φαίνεται θαυμαστό σαν δώρο από το σύμπαν.
Αλλά πάμε τώρα στα...
Μειονεκτήματα των χάρτινων βιβλίων
1) Τα γράμματα επάνω στο χάρτινο βιβλίο είναι φιξαρισμένα. Ούτε να τα μεγαλώσεις μπορείς, ούτε να τα μικρύνεις, ούτε να ορίσεις άλλη γραμματοσειρά, ούτε τίποτα. Είτε σ’αρέσει είτε όχι. Αυτό είναι. Λάβε (μολών ή μη).
2) Αν το χάρτινο βιβλίο χαλάσει ή καταστραφεί – αν καεί, αν γίνει κουρέλι, αν βραχεί και δεν διαβάζεται, ή οτιδήποτε άλλο – πάει, αυτό ήταν. Δεν έχει backup. Ή, μήπως...
3) ...έχει; Η αντιγραφή χάρτινων βιβλίων είναι σχετικά δύσκολη, ή έχει ένα κάποιο κόστος. Πρέπει να βγάλεις φωτοτυπίες, ή να καθίσεις να το σκανάρεις. Δεν μπορείς να κάνεις απλά copy/paste ένα αρχείο και να το στείλεις στον φίλο σου ή να το κρατήσεις για backup.
4) Τα χάρτινα βιβλία, ειδικά αν είναι βαριά ή μεγάλα, κουράζουν το χέρι όταν διαβάζεις για ώρα· και συχνά ούτε στέκονται όπως τα θες. Πρέπει να κρατάς τις σελίδες ανοιχτές για να μην κλείσουν.
5) Είναι πολύ δύσκολο να βρεις χάρτινο βιβλίο δωρεάν. Τουλάχιστον, πολύ πιο δύσκολο απ’ό,τι ηλεκτρονικό βιβλίο. Νόμιμα ή μη.
6) Τα χάρτινα βιβλία είναι, συνήθως, πιο ακριβά από τα ηλεκτρονικά.
7) Τα χάρτινα βιβλία πιάνουν πιο πολύ χώρο. Πολύ πιο πολύ χώρο. Σκέψου μόνο ότι μέσα σε έναν σκληρό δίσκο μπορείς να έχεις χιλιάδες ηλεκτρονικά βιβλία: και ο σκληρός δίσκος είναι πιο μικρός από ένα χάρτινο βιβλίο.
8) Για όσους ενδιαφέρονται για το περιβάλλον, το χάρτινο βιβλίο το βλάπτει. Μα δεν σκέφτεστε τα καημένα τα δέντρα; Κάφροι. (Και δεν θέλω να εννοήσω ότι δεν είναι σοβαρό θέμα· απλώς, λίγο πλάκα κάνω.)
9) Δεν μπορείς να κουβαλήσεις και πολλά χάρτινα βιβλία μαζί σου σ’ένα ταξίδι, εκτός αν γεμίσεις όλες σου τις βαλίτσες και τις κάνεις σαν κοτρόνες.
10) Ο χρόνος – εντάξει, ο πολύς χρόνος – φθείρει το χάρτινο βιβλίο, το διαλύει στο τέλος, όπως όλα τα φυσικά αντικείμενα, ακόμα και το ανθρώπινο σώμα. Για τα ψηφιακά αντικείμενα δεν ισχύει αυτό· είναι αθάνατα μέσα στην ηλεκτρονική τους πραγματικότητα.
Νομίζω ότι έχω ήδη αναφέρει αρκετά. Μετά από εκείνο το πρώτο μπαμ με την εμφάνιση των ηλεκτρονικών βιβλίων, αυτή μού φαίνεται να είναι, περίπου, η κατάσταση τώρα. Όχι και καμιά σπουδαία εξέλιξη, όπως έχει αποδειχτεί, όλα αυτά τα χρόνια. Θα μπορούσαν να είχαν γίνει άλματα, προς διάφορες κατευθύνσεις, με τα ηλεκτρονικά βιβλία, ειδικά στην Ελλάδα που τα λεφτά δεν μας περισσεύουν. Τα ηλεκτρονικά βιβλία ανοίγουν δρόμους που αλλιώς δεν θα υπήρχαν. Και χωρίς το χάρτινο βιβλίο να ξεχνιέται. Μπορούν, κάλλιστα, να συνυπάρχουν και τα δύο είδη βιβλίου επ’άπειρον.
Δυστυχώς, όλα αυτά δεν θέλουμε να τα δούμε. Ακολουθούμε μια μυωπική λογική που είναι παρόμοια με αυτήν που χρόνια ακολουθούσαν στην Ελλάδα και η οποία μας οδηγεί σε δρόμους μη δημιουργικούς, μη παραγωγικούς, στείρους, ανέμπνευστους, βαρετούς. Τα ίδια και τα ίδια, και ούτε και λεφτά δεν βγαίνουν από όλ’ αυτά. Όφελος κανένα, δηλαδή.
Για όσους όμως θέλουν να χρησιμοποιήσουν το ηλεκτρονικό βιβλίο, είναι μια διέξοδος και για τους συγγραφείς και για τους αναγνώστες. Δεν είναι ανάγκη όλα να γίνονται μέσα από το σύστημα, που έχει ήδη αποδειχτεί ανεπαρκές, ούτως ή άλλως, και ανίκανο να υποστηρίξει την οποιαδήποτε καλλιτεχνική δραστηριότητα πέρα από τη στείρα και την κρατικά επιδοτούμενη.