Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Αν σας αρέσουν τα μυθιστορήματα και διηγήματα που βρίσκετε εδώ
τελείως δωρεάν, μπορείτε να το δείξετε κάνοντας μια δωρεά με τον πιο ασφαλή
τρόπο στο διαδίκτυο.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Το Όπλο του Τσέχοφ Ήταν Τυχαία Εκεί Σχετικά με την τυχαιότητα και τη ζωντάνια στην αφηγηματική τέχνη
Υπάρχει μια θεωρία η οποία ονομάζεται «το όπλο του Τσέχοφ».
Δεν αναφέρεται αποκλειστικά στη λογοτεχνία αλλά σε κάθε είδους αφηγηματική
τέχνη, όπως το θέατρο και τον κινηματογράφο. Ίσως θα μπορούσες να υποθέσεις πως
μπορεί να εφαρμοστεί και στα ηλεκτρονικά παιχνίδια και σε άλλα
αφηγηματικά παιχνίδια.
Αυτή η θεωρία λέει, εν ολίγοις, το εξής: Όταν ένα στοιχείο παρουσιάζεται μέσα στην αφήγηση, αυτό το στοιχείο πρέπει να δράσει με κάποιο τρόπο.
Και το πιο απλό παράδειγμα είναι ότι, αν γράψεις πως ένα τουφέκι (το αφηγηματικό στοιχείο) κρέμεται στον τοίχο, τότε πρέπει μέσα στην αφήγηση αυτό το τουφέκι να χρησιμοποιηθεί με κάποιο τρόπο. Δεν μπορεί απλά να είναι εκεί για ντεκόρ· πρέπει κάποιος να το πιάσει και να πυροβολήσει.
Αυτό, βέβαια, είναι μια σχετική υπεραπλούστευση της θεωρίας, την οποία όμως χρησιμοποιεί ο ίδιος ο Τσέχοφ. Η θεωρία αναφέρεται σε διαφόρων ειδών στοιχεία, όχι μόνο σε όπλα. Ένας διάλογος είναι ένα στοιχείο, ένα περιστατικό είναι ένα στοιχείο, όπως και ένας χαρακτήρας ή μια αναφορά σε μια οργάνωση ή μια χώρα, και τα λοιπά.
Αν αναφέρεις μια χώρα μέσα στην ιστορία σου, αυτή η χώρα πρέπει να παίξει κάποιο ρόλο στην αφήγηση. Ένας διάλογος δεν μπορεί ποτέ να είναι άσκοπος: πρέπει να προωθεί την πλοκή κάπως. Ένας χαρακτήρας δεν μπορεί ποτέ να είναι τυχαία εκεί: πρέπει κι αυτός να έχει κάποιο ρόλο να παίξει.
Το ερώτημα είναι: Έχει δίκιο ο κύριος Τσέχοφ; Θέλουμε, όντως, τα πράγματα να είναι έτσι στην αφηγηματική τέχνη; Είναι
καλύτερα έτσι;
Νομίζω πως μέχρι ενός σημείου, ναι, έχει δίκιο. Μια ιστορία αποτελείται από διάφορα στοιχεία που, καθώς το ένα αλληλεπιδρά με το άλλο, βγάζουν τελικά κάποιο νόημα. Αν τα στοιχεία δεν αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, αν είναι άσχετα το ένα με το άλλο, τότε δεν δημιουργείται κανενός είδους αφήγηση· απλά έχεις διάφορα ασύνδετα γεγονότα σαν να διαβάζεις αναφορές από μια εφημερίδα, οσοδήποτε λογοτεχνικές.
Από την άλλη, όμως, η ζωή δεν είναι προσχεδιασμένη. Τα πάντα που παρουσιάζονται δεν είναι στοιχεία μιας ευρύτερης αφήγησης. Είναι τυχαία πράγματα από δω κι από κει. Ακόμα κι όταν κάποια «κεντρική ιστορία» συμβαίνει, τα τυχαία γεγονότα, οι τυχαίες αναφορές, τα τυχαία άτομα δεν σταματούν να παρουσιάζονται. Η ζωή είναι, εκ φύσεως, χαοτική.
Αλλά στην αφηγηματική τέχνη ζητάμε, συνήθως, να επιβάλουμε μια τάξη στο χάος, ώστε τελικά να έχουμε κάτι που βγάζει
νόημα. Και αυτό δεν είναι παράλογο, γιατί αλλιώς δεν θα αφηγούμασταν μια ιστορία.
Ακόμα και οι ιστορίες, ωστόσο, μοιάζουν ψεύτικες όταν τα πάντα μέσα τους είναι προσχεδιασμένα και προκαθορισμένα. Αν ό,τι παρουσιάζεται μέσα στην ιστορία αφορά μόνο την ιστορία, και δεν υπάρχει πιθανότητα να είναι τυχαίο ή άσχετο, τότε χάνεται η αληθοφάνεια και το ενδιαφέρον σε μεγάλο βαθμό. Σε μια ιστορία όπου τα πάντα είναι προκαθορισμένα, όπου τα πάντα είναι συγκεκριμένα κομμάτια ενός συγκεκριμένου παζλ, ένας περαστικός που ο κεντρικός χαρακτήρας συναντά «τυχαία» στο πάρκο δεν είναι ποτέ, στην πραγματικότητα, τυχαίος. Το ξέρουμε, εκ των προτέρων, ότι έχει κάποιο ρόλο να παίξει. Ίσως να είναι ο δολοφόνος· ίσως να είναι ένας μυστηριώδης τύπος που θα υποβοηθήσει αργότερα στο να ανακαλυφθεί ο δολοφόνος· ή ίσως να είναι το θύμα του δολοφόνου.
Ο περαστικός που συναντήσαμε στο πάρκο, σύμφωνα με τον κύριο Τσέχοφ, αποκλείεται να είναι ένας τυχαίος με τον οποίο είπαμε δυο, τρεις φιλοσοφίες της ζωής απλά για να τις πούμε.
Αυτό είναι περιοριστικό, νομίζω, και μάλλον αφαιρεί κάτι από τις αφηγήσεις παρά προσθέτει. Δεν έχει ενδιαφέρον να διαβάζω μια ιστορία όπου ξέρω πως τα πάντα είναι ένα στημένο παιχνίδι. Δεν μοιάζει αληθινό. Μοιάζει με
ψέμα. Και δεν θέλεις η ιστορία σου να μοιάζει με ψέμα· θέλεις να μοιάζει με κάτι που ο άλλος μπορεί, οσοδήποτε φανταστικό κι αν είναι, να το μπερδέψει με την πραγματικότητα. Και η πραγματικότητα δεν είναι στημένη με τέτοιο τρόπο.
Επειδή κάποιος έχει ένα πιστόλι επάνω στο γραφείο του, αυτό δεν σημαίνει πως το πιστόλι πρέπει κιόλας να χρησιμοποιηθεί. Επειδή έχει το αγαλματίδιο ενός σκοτεινού θεού επάνω στη βιβλιοθήκη του, δεν σημαίνει πως το συγκεκριμένο αγαλματίδιο πρέπει να έχει και μαγικές ιδιότητες ή πρέπει να κρύβει κάποιο μυστικό. Μπορεί απλά να είναι εκεί επειδή ο παππούς του ήταν συλλέκτης σπάνιων αντικειμένων ο παππούς του, που δεν έχει καμια σχέση με την παρούσα πλοκή, γιατί είναι νεκρός.
Οι αληθινοί άνθρωποι έχουν αληθινές ζωές, και μέσα στις αληθινές ζωές μπλέκονται διάφορα τυχαία πράγματα. Αν όλα όσα αναφέρεις στην ιστορία είναι αποκλειστικά και μόνο για την προώθηση της πλοκής, τότε υποχρεωτικά κλέβεις από την αφήγηση αυτή την αληθοφάνεια. Της κλέβεις τη ζωντάνια.
Και ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα, έχω ανακαλύψει, είναι να νομίζεις πως αυτό που διαβάζεις, ή αυτό που γράφεις, έχει τη δική του ζωή. Τέτοιο πράγμα δεν επιτυγχάνεται όταν όλα είναι στημένα. Πολύ απλά,
δεν γίνεται.
Ναι, μπορείς να γράψεις μια αρκετά καλή ιστορία έτσι· δεν το αμφιβάλλω. Μπορεί η ιστορία σου να είναι ακόμα και εξαιρετική· ούτε αυτό το αμφιβάλλω. Αλλά αποκλείεται να έχει την ίδια ζωντάνια με μια άλλη ιστορία που δεν είναι τόσο στημένη, ακόμα κι αν αυτή η ιστορία δεν είναι και πολύ «καλή», σύμφωνα με ορισμένα κριτήρια.
Τελευταία φαίνεται πως, για κάποιο μυστηριώδη λόγο, συχνά αναφερώ στα άρθρα μου τις ιστορίες με τον
Dray Prescot. Δεν ξέρω τι συμβαίνει· ίσως το φάντασμα του κύριου Alan Burt Akers να παίζει με το μυαλό μου. Όμως, ναι, θα αναφέρω ξανά αυτές τις ιστορίες. Μπορείς να πεις ότι, γενικά, δεν είναι και τόσο τρομερές σαν λογοτεχνία. Είναι, όμως, τρομερά
ζωντανές. Δεν ακολουθούν τον νόμο του όπλου του Τσέχοφ, σε καμία περίπτωση. Και νομίζεις ότι, αληθινά, διαβάζεις κάτι που έχει βγει κατευθείαν από μια άλλη πραγματικότητα. Μου αρέσει αυτό. Πάντα το εκτιμώ σε ένα βιβλίο, ακόμα κι αν το βιβλίο υστερεί σε άλλα θέματα.
Ωστόσο, δεν μπορείς να πεις ότι ο κύριος Τσέχοφ λέει σαχλαμάρες. Έχει κάποια βάση αυτό που λέει. Αν το «όπλο» του δεν ισχύει ώς έναν βαθμό τουλάχιστον, δεν είναι ποτέ δυνατόν να έχουμε συγκροτημένη αφήγηση: θα έχουμε απλά σκόρπιες αναφορές γεγονότων
Αλλά, για στάσου· δεν μπορούμε να έχουμε ένα λογοτεχνικό βιβλίο που αποτελείται από σκόρπια γεγονότα, χαοτικά πεταμένα από δω κι από κει; Φυσικά και μπορούμε. Μάλιστα, έχω γράψει ένα που είναι οριακά έτσι (δεν το έχω δημοσιεύσει ακόμα· είναι στον δεύτερο κύκλο του Θρυμματισμένου Σύμπαντος). Αλλά αυτή δεν είναι η συνηθισμένη μορφή αφήγησης. Ούτε μπορεί όλα τα βιβλία να είναι γραμμένα με τέτοιο τρόπο.
Νομίζω ότι, όπως και σε πολλά άλλα θέματα, ο αφηγητής οφείλει να ακολουθεί μια ενστικτώδη ισορροπία. Ναι, σίγουρα πολλά στοιχεία μέσα σε μια ιστορία πρέπει να έχουν νόημα για την αφήγηση, αλλιώς δεν θα υφίσταται ιστορία. Όμως, αν δεν υπάρχουν συγχρόνως και κάποια στοιχεία που μοιάζουν άσχετα, πάντα θα χάνεις σε ζωντάνια. Αν κάθε διάλογος, κάθε δράση, κάθε αναφορά ξέρεις ότι είναι για να προωθήσει την πλοκή, τότε καταλαβαίνεις ότι όλα είναι ένα παιχνίδι. Δεν βιώνουμε πλέον μια εναλλακτική πραγματικότητα, απλά ακούμε ένα παραμύθι, μια αλληγορία ίσως.
Σε ορισμένα από τα τυχαία στοιχεία πρέπει να δίνεται η ίδια βαρύτητα που δίνεται και στα στοιχεία που αφορούν άμεσα την πλοκή, αν θέλεις να δημιουργήσεις την αίσθηση μιας εναλλακτικής πραγματικότητας. Μπορεί ο βασικός χαρακτήρας μας να συναντήσει έναν περαστικό στο πάρκο, να ανταλλάξει μερικές κουβέντες μαζί του, να δει τις τελευταίες μόδες στις βιτρίνες, να πάει σπίτι του, να κάνει σεξ, και να παρακολουθήσει μια ταινία, χωρίς τίποτα από αυτά να σχετίζεται άμεσα με την πλοκή.
Όταν παρακολουθείς μια αφήγηση χωρίς να ξέρεις τι ακριβώς σχετίζεται με τη βασική υπόθεση αλλά το ανακαλύπτεις καθώς η ιστορία εξελίσσεται, τότε τα πάντα είναι πιο συναρπαστικά. Δεν βλέπεις απλά τα κομμάτια ενός παζλ να δένουν σταδιακά το ένα με το άλλο· βιώνεις μια εναλλακτική πραγματικότητα μέσα από την οποία προσπαθείς να βγάλεις κάποιο κεντρικό νόημα μαζί με τους χαρακτήρες.
Η αφηγηματική τέχνη δεν είναι όπως το δοκίμιο. Δεν αφηγείσαι ιστορίες για να αναπτύξεις ένα θέμα, ούτε για να εκφράσεις μια συγκεκριμένη άποψη. Αφηγείσαι ιστορίες, πρώτον, για να τις βιώσεις εσύ και, δεύτερον, ο αναγνώστης. Και αυτή η εμπειρία υποβοηθιέται από τα τυχαία στοιχεία μέσα στην αφήγηση.