Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Θεοί και Θρησκείες στη Φανταστική Λογοτεχνία Κατηγοριοποίηση του θεϊκού στοιχείου, και προβληματισμοί για τη χρήση του
Αν παρατηρήσει κανείς, υπάρχουν κάποιοι συγκεκριμένοι, επαναλαμβανόμενοι τρόποι που οι θεοί παρουσιάζονται συνήθως στη φανταστική λογοτεχνία. Στις περισσότερες ιστορίες επικρατεί πολυθεϊσμός· ο μονοθεϊσμός φαίνεται πως είναι σπάνια περίπτωση, ίσως επειδή κατά κανόνα οι ιστορίες διαδραματίζονται σε αρχαϊκά σκηνικά. Αλλά αυτό ισχύει, σε μεγάλο βαθμό, ακόμα και στην επιστημονική φαντασία που διαδραματίζεται σε άλλους πλανήτες: κι εκεί συνήθως πολλούς θεούς έχουμε, όχι έναν. Μάλιστα, η επιστημονική φαντασία και η φανταστική λογοτεχνία δεν έχουν και πολλές διαφορές στο πώς παρουσιάζουν το θεϊκό στοιχείο – πράγμα που με κάνει να πιστεύω ακόμα περισσότερο ότι, ως επί το πλείστον, αυτά τα δύο είδη δεν είναι, ουσιαστικά, δύο:
απλά η επιστημονική φαντασία είναι περιπέτειες στο διάστημα.
Η χρήση του θεϊκού στοιχείου εντάσσεται, νομίζω, στις εξής κατηγορίες:
οι θεοί δεν υπάρχουν·
οι θεοί δεν παίζουν σημαντικό ρόλο·
οι θεοί έχουν μορφές ανθρώπων, θηρίων, ή τεράτων·
οι θεοί είναι τελείως ακατανόητοι·
οι θεοί είναι σύμβολα·
οι θεοί είναι δυνάμεις·
οι θεοί είναι ψευδοθεοί·
οι θεοί είναι συγκεκριμένων παρατάξεων·
οι θεοί είναι... παράξενοι.
Όταν οι θεοί δεν υπάρχουν, απλά... δεν υπάρχουν. Δεν γίνεται καμιά αναφορά σε θεούς. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν υφίστανται άλλες υπερβατικές δυνάμεις στον κόσμο, όμως δεν λατρεύονται σαν θεοί, ούτε βλέπουμε ιερατεία. Ως παράδειγμα, το πρώτο πράγμα που μου έρχεται στο μυαλό – και σίγουρα το ξέρουν, έστω ακουστά, οι περισσότεροι ενασχολούμενοι με τη φανταστική λογοτεχνία – είναι η σειρά Wheel of Time, του Robert Jordan. Ακόμα ένα παράδειγμα είναι, φυσικά, ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών, του Τόλκιν. Δεν υπάρχουν θεοί, αν και υπάρχουν υπερβατικές δυνάμεις και υπερβατικές οντότητες. Δεν βλέπεις ιερείς ή ιερατεία.
Όταν οι θεοί δεν παίζουν σημαντικό ρόλο, δεν έχουν καμιά βαρύτητα μέσα στην ιστορία. Ναι μεν υπάρχουν στον φανταστικό κόσμο και γίνονται αναφορές σε αυτούς και στα ιερατεία τους, αλλά είναι σαν να μιλάς για τον καιρό – όπως ότι οι ταξιδιώτες πέρασαν μπροστά από τον μεγάλο ναό της τάδε θεάς για την οποία κατά τα άλλα δεν ξέρουμε τίποτα και δεν μας ενδιαφέρει να μάθουμε. Αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να σκεφτώ κάποιο συγκεκριμένο δημοφιλές παράδειγμα όπου οι θεοί χρησιμοποιούνται έτσι, εκτός ίσως μόνο από το A Song of Ice and Fire του GRR Martin, αλλά όχι σε ολόκληρη τη σειρά, μόνο σε ένα μέρος της, γιατί, από ένα σημείο και μετά, η θρησκεία αρχίζει να παίζει πιο σημαντικό ρόλο – αν και ποτέ καθοριστικό ρόλο, νομίζω· πάντα είναι λιγάκι στο παρασκήνιο.
Οι θεοί με μορφές ανθρώπων, θηρίων, ή τεράτων είναι ένα πολύ συνηθισμένο μοτίβο στη φανταστική λογοτεχνία. Πού να πρωτοκοιτάξεις; Παρουσιάζεται σε πάρα πολλά βιβλία· δες, εκτός των άλλων, όλα τα βιβλία του Dungeons & Dragons. Νομίζω πως είναι κατάλοιπο (αν μπορεί να χρησιμοποιηθεί τέτοια λέξη σε τέτοια περίπτωση) της μυθολογίας, όπου οι θεοί παίρνουν ανθρώπινη μορφή – ή ακόμα και μορφή ζώων ή τεράτων – και παίζουν ανάμεσα στους θνητούς και κάνουν ό,τι μπορείς να διανοηθείς. Στη μυθολογία δεν είναι πάντοτε πανίσχυροι στις μαχητικές τους ικανότητες· στη φανταστική λογοτεχνία, συνήθως είναι. Πολλές είναι οι περιπτώσεις όπου ο ήρωας, έχοντας νικήσει τους υπηρέτες ενός σκοτεινού θεού, πρέπει στο τέλος να αντιμετωπίσει και την ενσάρκωση του ίδιου του θεού, μια πανίσχυρη μορφή του.
Προσωπικά, δεν είμαι και τόσο ενθουσιώδης μ’αυτό το μοτίβο, γιατί στις περισσότερες ιστορίες που το χρησιμοποιούν ή γίνεται κατάχρηση ή παραλογισμοί. Για παράδειγμα, μπορεί ένας καλός θεός να εμφανίζεται, να βοηθά τους ήρωες σε μια κρίσιμη στιγμή, αλλά σε μια άλλη στιγμή να μην εμφανίζεται – και ποτέ δεν μαθαίνουμε γιατί. Ή μπορεί ένας κακός θεός να εμφανίζεται μόνο στο τέλος λες και πρόκειται για computer game ενώ θα μπορούσε να είχε εμφανιστεί και πιο πριν για να σφάξει τους πάντες, αν είχε όντως τέτοιες δυνάμεις, και να τελειώσει έτσι η ιστορία. Σε άλλες πάλι περιπτώσεις, οι θεοί κάνουν διάφορα πράγματα που μοιάζουν ξεκάρφωτα ή υπερβολικά, ή αναρωτιέσαι γιατί δεν τα είχαν ήδη κάνει μέχρι στιγμής. Γενικά, οι ανθρωπόμορφοι θεοί χαλάνε τις ιστορίες, κατά τη γνώμη μου. Δεν βγάζουν νόημα, γιατί, έτσι όπως παρουσιάζονται, δεν είναι ούτε άνθρωποι αλλά ούτε και θεοί. Τι διάολο είναι, λοιπόν; Με υπερήρωες μοιάζουν, ορισμένες φορές.
Θα μου πεις, βέβαια, ότι και στη μυθολογία συμβαίνει αυτό. Αλλά δεν είναι η ίδια περίπτωση. Στη μυθολογία πολλά πράγματα είναι σχεδόν αλληγορικά ή σαν παραμύθι. Αυτό δεν ισχύει και στη φανταστική λογοτεχνία. Εκεί τέτοιες περιπτώσεις φαίνονται απλά παιδαριώδεις.
Όταν, δε, υπάρχουν και οργανωμένα ιερατεία που πιστεύουν σ’αυτούς τους θεούς – και συνήθως υπάρχουν – τότε η κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη, καθώς μπορεί να δεις τον θεό να έρχεται και να μιλά αυτοπροσώπως στους ιερείς του, ή να τους βρίζει, ή να τους χτυπά με ενέργεια όταν τον δυσαρεστούν, και άλλα τέτοια γραφικά. (Πίνουν και καφέ μαζί, άραγε; Κάνουν και σεξ;)
Για να είμαι ειλικρινής, τούτη τη στιγμή δεν μπορώ να σκεφτώ ούτε μία περίπτωση που μου άρεσε όταν οι θεοί εμφανίζονται με τέτοιο τρόπο... αν και ίσως κάποτε να έχει συμβεί κι αυτό.
Όταν οι θεοί είναι τελείως ακατανόητοι, η κατάσταση είναι και τελείως διαφορετική. Εδώ έχουμε να κάνουμε με ιστορίες όπως του Lovecraft ή του Dunsany, όπου οι θεοί είναι πολύ μυστηριώδεις για τους θνητούς, δεν μπορεί να τους συλλάβει ο ανθρώπινος νους, και γενικά συμβαίνουν πράγματα εξωφρενικά μαζί τους αλλά σχεδόν ποτέ δεν εμφανίζονται με μορφή ανθρώπου ή θηρίου. Ή, αν εμφανίζονται, η μορφή αυτή είναι κάτι σαν παραίσθηση ή δεν παίζει και κανέναν σημαντικό ρόλο. Δεν πρόκειται να δεις έναν θεό να κατεβαίνει από το βουνό του και, με το σπαθί του, να σκοτώνει τα τέρατα ενός στρατού. Οι θεοί δεν μοιάζουν με υπερφυσικούς ανθρώπους ακόμα κι αν μπορεί, παρ’ελπίδα, να πάρουν ανθρώπινη μορφή. Ιερατεία αμφίβολο είναι αν υπάρχουν· κι αν όντως υπάρχουν, ή είναι κι αυτά υπερβολικά μυστηριώδη, ή αγνοούνται κατά κανόνα μέσα στην αφήγηση. Οι θεοί, γενικά, δεν είναι κάτι στο οποίο πιστεύεις – δεν διαμορφώνουν θρησκείες γύρω τους – είναι κάτι το οποίο φοβάσαι μη σε καταπιεί.
Οι θεοί μπορεί να είναι σύμβολα απλώς. Και τότε δεν έχει σημασία αν πραγματικά υπάρχουν ή όχι. Σημασία έχει μόνο τι συμβολίζουν. Σημασία εδώ έχουν τα ιερατεία, κυρίως, και οι θρησκείες. Συνήθως οι ιερείς δεν διαθέτουν τίποτα σπουδαίες υπερφυσικές δυνάμεις· περισσότερο σαν πολιτικά πρόσωπα είναι, ή σαν σοφοί. Ναι, αυτό το σκηνικό μοιάζει με τον πραγματικό κόσμο στην Αρχαία Ελλάδα ή στην Αρχαία Ρώμη, ή παλιότερα. Προσπαθώ να σκεφτώ τώρα κάποιο πολύ δημοφιλές βιβλίο φαντασίας που χρησιμοποιεί έτσι τους θεούς, αλλά δεν μπορώ να θυμηθώ κανένα. Κάποια που ίσως ο αναγνώστης δεν έχει διαβάσει είναι: Kushiel’s Dart, της Jaqueline Carey, και The Darkness That Comes Before, του R. Scott Bakker. Δεν είναι και τόσο άγνωστα, απλά όχι τόσο γνωστά όσο ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών.
Οι θεοί μπορεί να είναι δυνάμεις και μόνο. Αυτό σημαίνει ότι δεν πρόκειται ποτέ να τους δεις να παίρνουν κάποια μορφή. Πιθανώς να υπάρχουν διάφορες μυθολογικές αναπαραστάσεις τους, όμως δεν είναι τίποτα περισσότερο από αυτό. Οι ίδιοι οι θεοί δεν έχουν μορφή, αλλά μπορούν να κάνουν διάφορα θαύματα είτε από μόνοι τους είτε, συνήθως, μέσω των ιερωμένων τους. Στο A Song of Ice and Fire κάτι τέτοιο φαίνεται να ισχύει από ένα σημείο και μετά, κυρίως με τον θεό R’hllor. Στα περισσότερα δικά μου βιβλία, επίσης, ισχύει το ίδιο για τους θεούς: δεν έχουν μορφή, είναι απλά δυνάμεις. Γενικά, δεν μπορώ να θεωρήσω πιστευτό οι θεοί να έχουν συγκεκριμένη μορφή, ή ακόμα και πολλές συγκεκριμένες μορφές. Μπορώ να θεωρήσω πιστευτό το να έχει ονομαστεί κάποιο θηρίο ή κάποιο τέρας «θεός», αλλά χωρίς πραγματικά να είναι εκείνο που συνήθως θα λέγαμε θεός – δηλαδή, κάτι απλωμένο σ’όλο τον κόσμο, με δική του συνείδηση, μυστηριώδη ύπαρξη, και ακατανόητες δυνάμεις.
Αυτοί είναι οι ψευδοθεοί. Δεν είναι πραγματικά θεοί. Είναι κάτι άλλο που, λόγω συνθηκών, περιβάλλοντος, ή προκαταλήψεων, οι κάτοικοι ενός φανταστικού κόσμου λατρεύουν ως θεό. Μπορεί να είναι ακόμα και μια γιγάντια μηχανή που ελέγχει όλες τις τηλεπικοινωνίες μιας πόλης, ή μπορεί να είναι ένα γιγάντιο φίδι τυλιγμένο γύρω από ένα βουνό. Δεν είναι θεός· είναι απλά κάτι μεγάλο που τους φοβίζει και έτσι το λατρεύουν. Δεν είναι σαν τον Δία ή τον Ερμή ή τον χριστιανικό Θεό. Είναι κάτι που αν το σκοτώσεις, ή το σπάσεις, πεθαίνει ή καταστρέφεται. Ίσως να είναι δύσκολο να το καταφέρεις αυτό, αλλά γίνεται, χωρίς να χρειάζεται να έχεις ο ίδιος θεϊκές δυνάμεις.
Οι θεοί μπορεί, επίσης, να είναι συγκεκριμένων παρατάξεων.
Κι αυτό συμβαίνει πολύ συχνά στη φανταστική λογοτεχνία, και είναι αρκετά παράλογο αν το καλοσκεφτείς. Είναι το κλασικό με τους θεούς του Καλού και τους θεούς του Κακού. Συγκεκριμένοι θεοί λατρεύονται μόνο από συγκεκριμένες παρατάξεις και είναι πάντα εχθροί άλλων παρατάξεων. Αυτό φαίνεται παράλογο γιατί οι θρησκείες πολύ σπάνια είναι έτσι. Ας σκεφτούμε μόνο πόσες φορές στην Ιστορία δύο παρατάξεις πολεμούσαν η μία την άλλη αλλά και οι δύο προσεύχονταν στον ίδιο θεό, και νόμιζαν ότι ο θεός είναι μαζί τους και εναντίον των εχθρών τους, παρότι και οι εχθροί τους σ’αυτό τον θεό πίστευαν! Είναι κάτι που συνέβαινε συνέχεια στο παρελθόν, και συμβαίνει ακόμα και σήμερα. Ναι, είναι τρελό, αλλά ποιος είπε ότι οι άνθρωποι είναι λογικοί; Δεν βλέπω τον λόγο γιατί σ’έναν φανταστικό κόσμο δεν θα έπρεπε να ισχύει κάτι παρόμοιο. Αν μη τι άλλο, έτσι γίνονται πιο μπλεγμένες και, άρα, πιο ενδιαφέρουσες οι ιστορίες. Δε μ’αρέσουν οι ιστορίες τύπου Θεά-του-Καλού-εναντίον-Θεού-του-Κακού, μ’έναν πελώριο στρατό αποδώ κι έναν πελώριο στρατό αποκεί, εκτός αν είναι τρομερά καλογραμμένες.
Οι θεοί, βέβαια, μπορεί να είναι και πιο... παράξενοι. Τι σημαίνει αυτό; Ότι είναι κάτι το τόσο αλλόκοτο που αδυνατείς να το εντάξεις στις παραπάνω κατηγορίες. Δεν μπορώ αυτή τη στιγμή να σκεφτώ παράδειγμα, αλλά σίγουρα κάτι πρέπει να υπάρχει αφού μπορείς να το διανοηθείς.
Φυσικά, δεν είναι απαραίτητο οι θεοί σ’έναν φανταστικό κόσμο να εντάσσονται σε μία μόνο κατηγορία. Πιθανώς να υπάρχουν θεοί διάφορων κατηγοριών, ή ίσως οι κατηγορίες να μπλέκονται αναμεταξύ τους. Για παράδειγμα, μπορεί να έχεις θεούς ως σύμβολα που, συγχρόνως, είναι και τελείως ακατανόητοι.
Εγώ, όπως είπα, συνήθως γράφω για θεούς ως δυνάμεις, αλλά χρησιμοποιούνται και ως σύμβολα. Μάλιστα, πολλές φορές τούς παρουσιάζω μόνο ως σύμβολα, γιατί εκείνο που παίζει ρόλο είναι το ιερατείο τους, η θρησκεία τους, και ίσως να μη φαίνεται ότι οι ίδιοι οι θεοί είναι δυνάμεις. Ωστόσο, είναι δυνάμεις, πράγμα που γίνεται φανερό αναλόγως την περίπτωση, αναλόγως την ιστορία που γράφω.
Από όλες τις κατηγορίες που έχω αναφέρει παραπάνω, όπως θα έχει καταλάβει ο αναγνώστης, αντιπαθώ περισσότερο τους ανθρωπόμορφους θεούς τύπου υπερήρωα. Οι άλλες περιπτώσεις εξαρτώνται από τη χρήση που τους γίνεται. Τίποτα δεν αποκλείω ότι μπορεί να έχει ενδιαφέρον αν χρησιμοποιηθεί σωστά. Αν και νομίζω ότι γενικά δεν δίνεται στα ιερατεία τόση βαρύτητα όση θα έπρεπε στη φανταστική λογοτεχνία. Περνάνε είτε ως ασήμαντα είτε ως μέρος του υπόβαθρου του φανταστικού κόσμου. Αλλά τα ιερατεία μπορεί να παίξουν σημαντικό ρόλο, καθώς και το πώς τα θρησκευτικά πιστεύω επηρεάζουν τις ζωές των ανθρώπων. Αυτό δεν είναι κάτι που το βλέπεις συχνά στη φανταστική λογοτεχνία, για κάποιο λόγο, σαν να είναι αμελητέο. Όμως δεν είναι καθόλου αμελητέο. Ολόκληρες κοινωνίες βασίζονται στα θρησκευτικά πιστεύω τους – πολλά από τα οποία μπορεί να είναι και τελείως παράλογα, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα. Ποιος είπε ότι οι άνθρωποι είναι λογικοί; ξαναρωτάω. Δεν είναι λογικοί, ειδικά στις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις, και νομίζω ότι αυτό πρέπει να αντανακλάται ακόμα και σε κόσμους φανταστικούς. Μάλιστα, είναι κάτι που μπορεί να έχει μεγάλο ενδιαφέρον στο πώς διαμορφώνει μια ιστορία. Είναι σίγουρα πολύ πιο ενδιαφέρον απ’το να βλέπεις τον Θεό της Φωτιάς να βγαίνει μέσα από την Πύλη και να ανατινάζει τους πάντες με πύρινες λόγχες που εκτοξεύονται απ’τα ρουθούνια του.
Εκείνο που έχω παρατηρήσει είναι ότι συχνά οι θεοί ή αγνοούνται – γίνονται ένα με το υπόβαθρο του κόσμου, διακοσμητικά στοιχεία – ή υπερβάλλονται ως υπερήρωες ή τρομερά θηρία. Οι περισσότερες ιστορίες δεν αναφέρονται σε θρησκευτικά πιστεύω, δεν αναφέρονται σε δόγμα, δεν αναφέρονται στο τυπικό ιερατείων, δεν αναφέρονται στο πώς βλέπει ο ένας τον θεό και πώς τον βλέπει ο άλλος, δεν αναφέρονται σε τελετουργίες (εκτός, ίσως, από επικλήσεις για να έρθει ο θεός και να ανατινάξει τους εχθρούς). Κι αυτό είναι μειονέκτημα, κατά τη γνώμη μου. Οι θεοί και οι θρησκείες έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν πολύ καλύτερες ιστορίες.