Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Αν σας αρέσουν τα μυθιστορήματα και διηγήματα που βρίσκετε εδώ
τελείως δωρεάν, μπορείτε να το δείξετε κάνοντας μια δωρεά με τον πιο ασφαλή
τρόπο στο διαδίκτυο.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Περί Γραφής: Κεντρικοί Χαρακτήρες Ή χωρίς καθόλου κεντρικούς χαρακτήρες
Υπάρχουν δύο βασικά είδη ιστοριών σε ό,τι αφορά το πλήθος των χαρακτήρων, καθώς και ένα ακόμα είδος που προκύπτει από αυτά τα δύο.
Τα δύο βασικά είδη είναι: ή ένας κεντρικός χαρακτήρας, ή κανένας κεντρικός χαρακτήρας. Το τρίτο είδος, που προκύπτει από αυτά τα δύο, είναι να έχουμε έναν κεντρικό χαρακτήρα αλλά, συγχρόνως, και πολλούς άλλους που κινούνται γύρω του όμως έχουν ενδιαφέρον και από μόνοι τους.
Ορισμένοι πιστεύουν ότι το μυθιστόρημα (ή και το διήγημα) υποχρεωτικά έχουν έναν κεντρικό χαρακτήρα πάντα. Δε νομίζω ότι αυτό είναι σωστό. Αν μη τι άλλο, μου μοιάζει πολύ απόλυτο για να είναι σωστό. Και έχουμε και παραδείγματα όπου, καταφανώς, δεν ισχύει.
Ένα παράδειγμα ιστοριών με έναν κεντρικό χαρακτήρα είναι οι ιστορίες με τον Έλρικ, του Michael Moorcock. Δεν μπορείς να αμφισβητήσεις ότι ο Έλρικ πάντα είναι το κεντρικό πρόσωπο. Το ίδιο ισχύει και για άλλους ήρωες του Moorcock, και το ίδιο ισχύει και σε πολλά άλλα βιβλία. Απλώς εδώ είπα να αναφέρω ένα πολύ γνωστό παράδειγμα με κεντρικό χαρακτήρα.
Ιστορίες με πολλούς χαρακτήρες που κανένας δεν είναι κεντρικός είναι η Dragonlance και το A Song of Ice and Fire. Όσο κι αν προσπαθήσεις, σε τέτοιου είδους ιστορίες δεν μπορείς να πεις ότι υπάρχει κεντρικός χαρακτήρας. Έχουμε πολλούς χαρακτήρες που όλοι έχουν το δικό τους ενδιαφέρον.
Γνωστό παράδειγμα για την τρίτη περίπτωση – ένας κεντρικός χαρακτήρας και πολλοί γύρω του – μπορούμε να βρούμε σε κάποιες ιστορίες με τον Κόναν του R. E. Howard, όπου ναι μεν ο Κόναν είναι κεντρική φιγούρα, χωρίς αμφιβολία, αλλά γύρω του κινούνται διάφοροι που μοιάζει να έχουν ενδιαφέρον περισσότερο κι από εκείνον ίσως. Το ξέρω ότι αυτές οι ιστορίες δεν είναι και το καλύτερο δυνατό παράδειγμα, γιατί είναι σχετικά μικρές (διηγήματα) και οι χαρακτήρες υποχρεωτικά περιορισμένοι· αλλά τώρα δεν μπορώ να σκεφτώ κανένα άλλο πολύ γνωστό παράδειγμα τέτοιας αφηγηματικής μορφής.
Στα δικά μου βιβλία, όπως θα έχουν παρατηρήσει όσοι έχουν διαβάσει κάποια από αυτά, συνήθως έχω πολλούς χαρακτήρες. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θεωρώ τη μία μορφή καλύτερη από την άλλη. Όλες οι αφηγηματικές μορφές έχουν τη χρησιμότητά τους και τη γοητεία τους.
Τα βασικά πλεονεκτήματα τού να έχεις έναν κεντρικό χαρακτήρα είναι ότι έχεις την ευκαιρία να δεθείς περισσότερο μαζί του (και ως συγγραφέας και ως αναγνώστης) και να τον γνωρίσεις πιο πολύ. Επικεντρώνεσαι επάνω του. Ασχολείσαι με τις λεπτομέρειές του. Τον μαθαίνεις σαν να ήταν κοντινός συγγενής σου, ή καλός φίλος σου. Ακόμα κι αν δεν τον συμπαθείς, ακόμα κι αν ο χαρακτήρας σού είναι (εσκεμμένα από τον συγγραφέα ή μη) αντιπαθητικός, τον γνωρίζεις. Κι αυτό έχει σημασία.
Επίσης, ένας τέτοιος χαρακτήρας μπορεί να γίνει καλτ φιγούρα, που λέμε. Αν και δεν συμβαίνει συχνά, έχουμε πολλούς τέτοιους χαρακτήρες, όπως ο Έλρικ, ο Κόναν, ο Τζέιμς Μποντ. Ακόμα και ο Ηρακλής – μια φιγούρα από τη μυθολογία – είναι ανάμεσά τους. Οι χαρακτήρες που είναι κεντρικοί σε μια αφήγηση – έστω κι αν δεν γίνουν τόσο γνωστοί όσο ο Έλρικ – γίνονται μέσα στο μυαλό μας φιγούρες. Ότι είναι ο τάδε ή η τάδε. Ξεχωριστός ή ξεχωριστή. Ακόμα κι αν δεν είναι τόσο τρομερός χαρακτήρας μέσα στην αφήγηση. Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος φοβερός μαχητής, ή κάτι άλλο το ιδιαίτερο. Και μόνο που είναι κεντρικός φτάνει. Τον γνωρίζουμε καλά, αφού συνέχεια μαζί του ασχολούμαστε, και για εμάς γίνεται σημαντικός.
Αυτό, συνήθως, δεν μπορείς να το πετύχεις με πολλούς χαρακτήρες μέσα στην αφήγηση. Κανένας δεν ξεχωρίζει τόσο.
Το μειονέκτημα, πάλι, του να έχεις έναν κεντρικό χαρακτήρα είναι ότι η ιστορία κινδυνεύει να φαίνεται μονοδιάστατη – ότι τα πάντα αφορούν μόνο έναν άνθρωπο, οσοδήποτε κοσμοϊστορικά κι αν είναι. Επίσης, μπορεί να βαρεθούμε να διαβάζουμε συνέχεια για έναν χαρακτήρα. Ή, αν αυτός ο χαρακτήρας δεν μας αρέσει, δεν έχουμε καμιά εναλλακτική λύση: είμαστε υποχρεωτικά δεμένοι μαζί του. Δεν υπάρχουν εναλλαγές.
Στην αντίθετη μορφή, στις ιστορίες με πολλούς χαρακτήρας, ισχύουν περίπου τα ανάποδα. Έχουμε πολλούς εναλλακτικούς χαρακτήρες, και διαβάζουμε μια για τον έναν, μια για τον άλλο· ή για δύο και τρεις μαζί. Αυτό, συνήθως, είναι αρκετό για να μη βαριόμαστε, και δίνει άλλο δυναμισμό στην ιστορία. Δεν φαίνεται μονοδιάστατη, γιατί δεν αφορά μόνο έναν άνθρωπο: αφορά πολλούς. Οι λύσεις στα προβλήματα δεν δίνονται πάντα από τον ίδιο χαρακτήρα· ούτε τα προβλήματα σχετίζονται πάντα με έναν χαρακτήρα. Τα προβλήματα επηρεάζουν, κατά περίσταση, διάφορους, και το πώς θα λυθούν είναι αποτέλεσμα των πράξεων, πάλι, διάφορων χαρακτήρων. Είναι πιο δύσκολο να προβλέψεις τι θα γίνει παρακάτω, ή ποια θα είναι η κατάληξη.
Εκτός από αυτά, οι πολλοί χαρακτήρες είναι «αναλώσιμοι» με την καλή έννοια. Δηλαδή, ο καθένας μπορεί να πεθάνει ανά πάσα στιγμή αλλά η ιστορία μπορεί να συνεχιστεί. Ναι μεν δεν είναι καλό να σκοτώνονται συνέχεια χαρακτήρες (γιατί μετά η ιστορία ίσως να χάσει τελείως το νόημά της), όμως και κάποιος ή κάποιοι να σκοτωθούν η ιστορία δεν διαλύεται. Ενώ, αντιθέτως, τον έναν κεντρικό χαρακτήρα που είναι άμεσα συνδεδεμένος με την ιστορία δεν μπορείς να τον σκοτώσεις, γιατί τότε σταματάς την ίδια την ιστορία.
Αλλά και οι πολλοί χαρακτήρες έχουν, επίσης, τα δικά τους μειονεκτήματα. Όταν γράφεις για πολλούς, κανένας δεν γίνεται σημαντικός, κανένας δεν γίνεται «καλτ» – ή, τουλάχιστον, είναι πιο σπάνιο. Υπάρχει, επιπλέον, ο κίνδυνος όλοι να μοιάζουν ασήμαντοι ή αδιάφοροι, γιατί σε κανέναν δεν δίνεται βάρος. Ή, αν δίνεται σε όλους βάρος, μπορεί αυτό να καταντήσει ανιαρό επειδή διαβάζουμε (ή γράφουμε) για ένα σωρό χαρακτήρες και η ιστορία δεν προχωρά παρά μόνο πολύ αργά. Σε τελική ανάλυση, όταν έχουμε πολλούς χαρακτήρες, για ποιον να ενδιαφερθούμε πρώτα;
Η απάντηση, βέβαια, είναι: για όποιον μας αρέσει περισσότερο· ή, για όλους μαζί· ή, για την ιστορία γενικά. Όμως αναφέρω τώρα τα πιθανά μειονεκτήματα αυτής της μορφής.
Η τρίτη μορφή, που προκύπτει από τις δύο προηγούμενες, συνδυάζει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι προτιμότερη, φυσικά. Όπως πάντα, όλα εξαρτώνται από το τι γράφεις και πώς το γράφεις. Όταν έχουμε έναν κεντρικό χαρακτήρα και πολλούς άλλους γύρω του, μπορεί αυτοί οι άλλοι να φαίνονται ασήμαντοι ή και βαρετοί μπροστά του, και να μη θέλουμε να ασχοληθούμε μαζί τους. Ή μπορεί να έχουν περισσότερο ενδιαφέρον από τον κεντρικό χαρακτήρα, οπότε μετά να αναρωτιόμαστε γιατί ο κεντρικός χαρακτήρας είναι κεντρικός! Στην καλή περίπτωση, βέβαια, δεν συμβαίνει τίποτα από αυτά: έχεις και έναν κεντρικό χαρακτήρα που αισθάνεσαι να τον γνωρίζεις και που γίνεται καλτ μέσα στο μυαλό σου, και έχεις συγχρόνως και διάφορους άλλους γύρω του που επίσης σου κινούν το ενδιαφέρον και θες να μάθεις τι κάνουν. Ο κεντρικός χαρακτήρας, όμως, συνήθως τους επισκιάζει, τους κάνει να φαίνονται λιγότερο σημαντικοί. Είναι αναπόφευκτο σ’αυτή την αφηγηματική μορφή. Αν δεν συμβαίνει, δεν έχεις κεντρικό χαρακτήρα. Ακόμα κι αν ο χαρακτήρες δεν είναι αντικειμενικά σημαντικός – ούτε τρομερός πολεμιστής, ούτε μεγάλος άρχοντας, ούτε έχει τίποτα ιδιαίτερες δυνάμεις – πάλι τους άλλους θα τους επισκιάζει, απλά και μόνο επειδή ο συγγραφέας εσκεμμένα εστιάζεται περισσότερο σ’αυτόν. Τα προβλήματα πρέπει, υποχρεωτικά, να αφορούν κυρίως τον κεντρικό χαρακτήρα, και εκείνος πρέπει να είναι που θα δώσει λύση – έστω και με τη βοήθεια άλλων. Αν δεν συμβαίνει αυτό, τότε δεν έχεις κεντρικό χαρακτήρα, και είσαι στην προηγούμενη αφηγηματική μορφή: εκείνη με τους πολλούς χαρακτήρες – όπως το A Song of Ice and Fire ή η Dragonlance.
Τώρα που το ξανασκέφτομαι βρήκα κι ένα πιο σύγχρονο, γνωστό παράδειγμα με έναν κεντρικό χαρακτήρα και πολλούς άλλους γύρω του: το Wheel of Time, του Robert Jordan. Είναι ακριβώς έτσι. Έχει έναν χαρακτήρα που είναι σημαντικός όχι μόνο για την ιστορία αλλά και για ολόκληρο τον φανταστικό κόσμο της ιστορίας, και έχει και πολλούς παράπλευρους. Χωρίς τον κεντρικό χαρακτήρα δεν θα είχαμε αυτή την ιστορία· θα είχαμε άλλη. Όμως και οι υπόλοιποι χαρακτήρες έχουν το δικό τους ενδιαφέρον.
Ακόμα ένα παράδειγμα αυτής της μορφής, που απορώ πώς δεν το σκέφτηκα αμέσως: το Dune, φυσικά. Ο Πολ Ατρείδης είναι, αναμφίβολα, ο κεντρικός χαρακτήρας, αλλά έχεις και τόσους άλλους γύρω του. Δεν είναι όπως ο Έλρικ, που είναι κατά βάση αυτός και μόνο παρότι έχεις και ένα sidekick ή και κανέναν άλλο που μπορεί να παρουσιάζεται αλλά δεν του δίνεται καμιά βαρύτητα.
Όπως λέω πάντα σ’αυτές τις περιπτώσεις, δεν υπάρχει καλύτερη ή χειρότερη τεχνική ή μορφή. Εξαρτάται από την ιστορία που θέλεις να γράψεις. Οι ιστορίες με τον Έλρικ δεν θα μπορούσαν να ήταν γραμμένες αλλιώς. Ούτε το A Song of Ice and Fire θα μπορούσε να ήταν γραμμένο με έναν και μόνο βασικό χαρακτήρα. Αν αυτά τα δύο ήταν γραμμένα αλλιώς, θα είχαμε άλλες ιστορίες τελείως. Πολλές φορές, η μορφή που θα ακολουθήσεις καθορίζει την ιστορία που θα γράψεις. Δηλαδή, αν αποφασίσεις, για παράδειγμα, να γράψεις με κεντρικό χαρακτήρα, αυτό σημαίνει ότι κατευθείαν αποκλείεις ορισμένες ιστορίες, και αντιστρόφως.
*
Κάποιες εναλλακτικές μορφές:
• Όταν δεν γνωρίζουμε τον κεντρικό χαρακτήρα από κοντά αλλά μέσα από άλλους χαρακτήρες. Όταν διαβάζεις σε πρώτο πρόσωπο από την οπτική γωνία του βοηθού του μεγάλου ερευνητή, τότε ποιος είναι ο κεντρικός χαρακτήρας; Ίσως να είναι ο μεγάλος ερευνητής και όχι ο αφηγητής μας. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και σε ιστορίες τρίτου προσώπου, όπως έχει κάνει ο R.E. Howard σε κάποια διηγήματα με τον Κόναν: διαβάζουμε πώς οι άλλοι βλέπουν τον Κόναν, όχι τι σκέφτεται και τι αντιλαμβάνεται ο ίδιος ο Κόναν. Αλλά εξακολουθεί να είναι ο κεντρικός χαρακτήρας. Αυτή η εναλλακτική μορφή μπορεί να δώσει μια άλλη διάσταση στις ιστορίες με κεντρικό χαρακτήρα χωρίς υποχρεωτικά να τις κάνει ιστορίες με κεντρικό χαρακτήρα και πολλούς άλλους συγχρόνως.
• Όταν έχουμε δύο κεντρικούς χαρακτήρες αντί για έναν. Παράδειγμα, οι ιστορίες του Fritz Leiber με τον Fafhrd και τον Gray Mouser. Ιστορίες, δηλαδή, όπου δεν είναι ένας κεντρικός χαρακτήρας και ένας βοηθός/sidekick (όπως ο Elric και ο Moonglum ) αλλά δύο χαρακτήρες που είναι και οι δύο κεντρικοί συγχρόνως, χωρίς κανένας να είναι σημαντικότερος από τον άλλο. Αυτό δεν μπορείς να το εντάξεις στη μορφή με τους πολλούς χαρακτήρας· γιατί δεν είναι πολλοί: πάλι όλα είναι επικεντρωμένα γύρω από τους δύο κεντρικούς χαρακτήρες. Οπότε, είναι απλά μια εναλλακτική περίπτωση που μπορεί να δώσει ένα επιπλέον επίπεδο ενδιαφέροντος όταν μια ιστορία με μόνο έναν κεντρικό χαρακτήρα θα γινόταν ανιαρή. Δυστυχώς, δεν είναι πολλοί οι συγγραφείς που ακολουθούν αυτό το παράδειγμα. Συνήθως, έχουν έναν μόνο κεντρικό χαρακτήρα και ίσως να ρίξουν και κάποιον βοηθό από δίπλα.
• Όταν έχουμε πολλούς χαρακτήρες που όλοι είναι κεντρικοί. Μα είναι αυτό δυνατόν; Θεωρητικά, είναι. Μπορεί να έχεις μια μεγάλη ιστορία με τέσσερις, πέντε χαρακτήρες που ο καθένας ακολουθεί τη δική του πλοκή μέσα στην αφήγηση και, σ’αυτή την πλοκή, είναι σαν κεντρικός χαρακτήρας: είναι ο πιο σημαντικός και εκείνος που επισκιάζει τους άλλους. (Στο A Song of Ice and Fire συμβαίνει μερικές φορές αυτό, αλλά όχι συχνά, ούτε εκ συστήματος. Μάλλον τυχαία.)
• Σκέψου τη δική σου εναλλακτική μορφή. Η λογοτεχνία πάντα πρέπει να εξελίσσεται. Πάντα πρέπει να πειραματιζόμαστε.
(ΣημείωσηΣημείωση για τα Περί Γραφής
Αν είσαι φυσιολογικός αναγνώστης δε χρειάζεται να
διαβάσεις αυτό το κομμάτι. Αν είσαι από εκείνους που θα σκεφτούν
«Και ποιος νομίζει ότι είναι αυτός που θα μιλήσει για τη συγγραφή;»,
ή «Πολύ σπουδαίος δεν την έχει δει για να μας λέει πώς θα
γράφουμε;», ή κάτι παρόμοια κολακευτικό για το άτομό μου, τότε είσαι
το Πράσινο Ανθρωπάκι, και μπορείς να συνεχίσεις να διαβάζεις.
Αγαπητό Πράσινο Ανθρωπάκι,
Στα Περί Γραφής
μιλάω για ορισμένες από τις συγγραφικές μου εμπειρίες, και δίνω
κάποιες συμβουλές ή κατευθυντήριες γραμμές για νέους (όχι,
απαραιτήτως, ηλικιακά) συγγραφείς. Δεν είναι τίποτα περισσότερο από
αυτό: εμπειρίες, σκέψεις, συμπεράσματα. Το διαβάζεις, κι αν
πιστεύεις ότι σου λέει κάτι ενδιαφέρον, έχει καλώς· αν πιστεύεις ότι
δε σ'ενδιαφέρει, ή αν διαφωνείς κάθετα, το αγνοείς. Τουλάχιστον,
αυτό κάνω εγώ όταν διαβάζω παρόμοια άρθρα: αν θεωρώ ότι λέει κάτι
ενδιαφέρον, το διαβάζω με ευχαρίστηση· αν θεωρώ ότι δεν με
ενδιαφέρει, το αγνοώ.
Να το έχεις αυτό υπόψη σου όταν διαβάζεις τα
Περί Γραφής. Δεν είναι δεσμευτικά, ούτε κανένας νόμος· είναι,
απλώς, μερικές σκέψεις, γνώμες, και εμπειρίες μου.
για τα Περί Γραφής.)