Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Αν σας αρέσουν τα μυθιστορήματα και διηγήματα που βρίσκετε εδώ
τελείως δωρεάν, μπορείτε να το δείξετε κάνοντας μια δωρεά με τον πιο ασφαλή
τρόπο στο διαδίκτυο.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Ηρωική Φαντασία: Ένα Δεξιό Είδος; Ο πολιτικός προσανατολισμός στην ηρωική και στην επική φαντασία
Πριν από αρκετά χρόνια ο Michael Moorcock (γνωστός, καλτ συγγραφέας του φανταστικού, για όσους δεν ξέρουν) είχε δώσει μια συνέντευξη σε μια γαλλική ραδιοφωνική εκπομπή, την οποία μπορείτε να βρείτε και να ακούσετε
εδώ*. (Παρότι η εκπομπή είναι γαλλική, η συνέντευξη είναι στα αγγλικά.) Ανάμεσα σε άλλα πράγματα που λέει ο Moorcock, αναφέρει και ότι η ηρωική φαντασία είναι δεξιά, από πολιτικής άποψης, και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμα και φασιστική. Αυτό με εξέπληξε ώς ένα βαθμό· αποφάσισα, λοιπόν, να σκεφτώ λιγάκι το όλο θέμα.
* Μέχρι στιγμής αυτός ο σύνδεσμος δούλευε κανονικά· τώρα δεν φαίνεται να δουλεύει. Όπως και νάχει, δεν είναι απαραίτητο να ακούσει κανείς την εκπομπή για να διαβάσει αυτό το άρθρο. Την έχω κατεβάσει σε mp3 και θα την ανέβαζα εδώ, αλλά είναι 76 ΜΒ και βαριέμαι. (Να δούμε πότε η OTE θα φτιάξει επιτέλους τις γραμμές της, να έχουμε ανθρώπινες ταχύτητες για upload...)
Ο Moorcock ισχυρίζεται ότι η ηρωική φαντασία είναι φασιστική, κυρίως, λόγω θεματολογίας αλλά και συμβολισμών σπαθιά, σημαίες, ήρωες πάνω σε άλογα, και τα λοιπά. Είναι αυτό σωστό ως συλλογισμός; Εξαρτάται, θα έλεγα, και τελείως ανάλογα με την περίπτωση.
Κατ αρχήν, τα σύμβολα από μόνα τους δεν σημαίνουν τίποτα. Τα πάντα εξαρτώνται από ποιους χρησιμοποιούνται και για ποιο σκοπό. Ακόμα και ο αγκυλωτός σταυρός, για παράδειγμα, σε παλιότερες εποχές ήταν σύμβολο γονιμότητας. Οι Ναζί είναι άθλιοι λόγω της ιδεολογίας τους, όχι λόγω του αγκυλωτού σταυρού. Αν είχαν μια παπαρούνα κι ένα περιστέρι για σύμβολο, πάλι το ίδιο θα ήταν. Το σύμβολο, από μόνο του, δεν λέει τίποτα· είναι απλά ένα σχήμα. Κατά συνέπεια, και το σπαθί από μόνο του δεν είναι φασιστικό σύμβολο, ούτε το στέμμα από μόνο του είναι φασιστικό σύμβολο.
Επιπλέον, πολλοί επαναστάτες που θα τους θεωρούσαμε από αριστερούς έως αναρχικούς κουβαλούσαν σπαθιά και τόξα, καβαλούσαν άλογα, και φορούσαν, σε κάποιες περιπτώσεις, ακόμα και στέμματα. Παραδείγματα από την Ιστορία: Ο Ρομπέν των Δασών, ο οποίος περίμενε να έρθει ο Ριχάρδος ο Λεοντόκαρδος (βασιλιάς, στέμμα, άλογο, πανοπλίες, σημαίες, και όλα τα σχετικά σύμβολα) για να σώσει τον λαό από τον τυραννικό ξάδελφό του. Ο Σπάρτακος, ο οποίος επαναστάτησε εναντίον των Ρωμαίων με σπαθιά και με τσεκούρια, σκοτώνοντας εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες, στο πέρασμά του (μια πράξη όχι και τόσο ανθρωπιστική, από μόνη της).
Δε νομίζω, λοιπόν, ότι τα σύμβολα μπορούν να κάνουν ένα λογοτεχνικό είδος δεξιό ή αριστερό, ή φασιστικό ή μη. Το γεγονός ότι μέσα σε κάποιες ιστορίες υπάρχουν άνθρωποι με σπαθιά, απλά σημαίνει πως υπάρχουν άνθρωποι με σπαθιά: και όχι, απαραίτητα, τίποτε άλλο πέρα από αυτό.
Από άποψη θεματολογίας, τώρα... Κι εδώ νομίζω ότι εξαρτάται από την περίπτωση. Δεν μπορείς να πεις ότι ολόκληρη η ηρωική/επική φαντασία ως είδος είναι φασιστική ή δεξιά, γιατί, πολύ απλά, αυτό δεν ισχύει. Συνήθως, βέβαια, στην ηρωική/επική φαντασία παρουσιάζονται βασιλιάδες και άλλοι ευγενείς. Αυτό δεν είναι δεξιό; Μπορεί να είναι «δεξιό» από πολιτικής άποψης από την άποψη ότι υπάρχει αριστοκρατία ως πολιτικοκοινωνικό σύστημα αλλά δεν σημαίνει και ότι η εξέλιξη της λογοτεχνικής ιστορίας έχει δεξιά ροπή. Σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, στη φανταστική λογοτεχνία οι βασιλιάδες αμφισβητούν τα ίδια τα έθιμα του λαού τους. Ο Κόναν και ο Καλ, οι δύο πολύ γνωστοί ήρωες του
Robert Howard, είναι τρανά παραδείγματα. Ο Καλ γίνεται κατά λάθος βασιλιάς της Ατλαντίδας και συνεχώς αμφισβητεί έθιμα και νόμους που θεωρεί άδικα για τον λαό. Είναι αυτό πολιτικά δεξιό; Δε νομίζω, γιατί συνήθως η Δεξιά ταυτίζεται με τον συντηρητισμό. (Υπάρχουν και εξαιρέσεις, το ξέρω, αλλά αν αναρωτηθούμε για όλες τις πολιτικές εξαιρέσεις και υποπεριπτώσεις που υπάρχουν μέσα στη Δεξιά και στην Αριστερά δεν πρόκειται να τελειώσουμε ποτέ!) Αν μη τι άλλο, θα μπορούσες να χαρακτηρίσεις τον Καλ ακόμα και «αναρχικό» βασιλιά. Και ο Κόναν, όπως φαίνεται στην
Ώρα του Δράκου, είναι ένας βασιλιάς ιδιαίτερα αγαπητός ανάμεσα στον λαό του ακόμα και ανάμεσα στους υπηρέτες ενώ αντιπαθείς στους ευγενείς και άλλους που προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τον λαό. Είναι δεξιές αυτές οι περιπτώσεις βασιλιάδων στην ηρωική φαντασία; Εμένα πιο πολύ με αριστερές μού φαίνονται, εκτός αν έχω τελείως διαστρεβλωμένη αντίληψη τού τι σημαίνει δεξιός και τι αριστερός.
Σε άλλου είδους ιστορίες, προτού γίνει βασιλιάς, ο Κόναν περιπλανιέται και αναμιγνύεται με μισθοφόρους, κλέφτες, και πειρατές. Δεξιός; Μάλλον όχι. Κι αυτό είναι ένα κλασικό μοτίβο πολλών τυχοδιωκτών στην ηρωική φαντασία.
Ο
Έλρικ, που τον έχει γράψει ο ίδιος ο Moorcock ο οποίος κατηγορεί την ηρωική φαντασία ως φασιστική, είναι επίσης ένας βασιλιάς που, όπως κι ο Καλ, αμφισβητεί τα έθιμα και τους νόμους των ευγενών του ίδιου του του βασιλείου.
Αυτές οι περιπτώσεις δεν είναι περιπτώσεις δεξιών βασιλιάδων. Δεν φέρονται έτσι οι δεξιοί βασιλιάδες. Οι βασιλιάδες, στα περισσότερα βιβλία του φανταστικού, είναι τελείως ιδιαίτερες περιπτώσεις ατόμων.
Ας κάνουμε, όμως, μια σύντομη διακοπή για να σκεφτούμε και τις περιπτώσεις πραγματικών, ιστορικών βασιλιάδων. Κάποιοι ήταν καθάρματα και τύραννοι, κάποιοι όχι. Αλλά στάσου μια στιγμή και φαντάσου πώς ξεκίνησε την ύπαρξή του αυτός ο άνθρωπος. Ήταν ένας τύπος που γεννήθηκε, χωρίς κανένας να τον ρωτήσει, μέσα σε μια βασιλική οικογένεια, και από κει και πέρα όλοι οι γύρω του προσπαθούσαν να του εξηγήσουν πώς είναι σωστό να φέρεται για την κοινωνική του θέση, ποιοι είναι οι εχθροί του, ποια πρέπει να παντρευτεί, τι πρέπει να κάνει για το καλό του βασιλείου του, πώς πρέπει να φέρεται προς τα ιερατεία, και τα λοιπά και τα λοιπά. Αν μη τι άλλο, ήταν θύμα της κοινωνικής του θέσης και ανελεύθερος. Δεν είχε και πολύ μεγάλη διαφορά από τον σημερινό άνθρωπο που προσπαθεί η κοινωνία να του επιβληθεί σχετικά με το πώς πρέπει να φέρεται και τι να κάνει. (Είχε, μάλιστα, γίνει μια μελέτη κάποτε και είχε διαπιστωθεί ότι ο μέσος σημερινός άνθρωπος ζει περίπου σαν ένας μεσαιωνικός βασιλιάς.) Συνήθως, νομίζω, πολύ χειρότερες από τον ίδιο τον βασιλιά ήταν οι διάφορες κλίκες ευγενών γύρω του και τα ιερατεία που πάσχιζαν να αποκτήσουν ολοένα και περισσότερη δύναμη, με αποτέλεσμα να καταπιέζεται ο λαός.
Αλλά δεν θα κάνω τώρα πολιτική ανάλυση του φεουδαρχικού συστήματος, γιατί δεν είναι αυτό το θέμα του άρθρου.
Πάμε πίσω στη φανταστική λογοτεχνία.
Μπορεί, φυσικά, κάποιος να αντιπαραθέσει το γεγονός ότι μεγάλο μέρος της ηρωικής φαντασίας είναι γραμμένο σε σκηνικά αρχαϊκού τύπου με ευγενείς και ολιγαρχίες δεξιά πολιτεύματα. Αλλά, και πάλι, αυτό από μόνο του δεν σημαίνει τίποτα. Η κάθε ιστορία πρέπει, υποχρεωτικά, να έχει και κάποιο πολιτικό υπόβαθρο· δεν μπορεί να είναι γραμμένη σε πολιτικό ή κοινωνικό κενό, εκτός αν γράφεις για ταρζανοειδείς ήρωες στη ζούγκλα οι οποίοι πολεμάνε λιοντάρια. Το όλο θέμα είναι πώς είναι γραμμένη η ιστορία, και όχι το υπόβαθρό της. Από εκεί φαίνεται ο πολιτικός προσανατολισμός της.
Μια ιστορία που μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι βρίσκεται πιο πολύ προς τα δεξιά είναι, ίσως, ο
Άρχοντας των Δαχτυλιδιών, από την άποψη και μόνο ότι οι χαρακτήρες δεν αμφισβητούν τις κοινωνίες τους. Αλλά, και πάλι, οι άρχοντες δεν παρουσιάζονται ως τυραννικοί, ή, τουλάχιστον, η απειλή που αντιμετωπίζουν είναι σίγουρα πιο τυραννική από τους ίδιους. Ο Τόλκιν δεν ασχολείται με την πολιτική στο επίπεδο που μπορεί να ασχοληθεί ένας σύγχρονος αναλυτής με αυτήν. Όμως θα μπορούσα να καταλάβω γιατί ίσως κάποιος να χαρακτήριζε τον
Άρχοντα των Δαχτυλιδιών ως δεξιά ιστορία, από πολιτικής άποψης.
Καταλήγοντας, λοιπόν, πιστεύω πως είναι γενικολογία να χαρακτηρίζεις ένα ολόκληρο είδος ως δεξιό ή ως αριστερό, γιατί δεν είναι το ίδιο το είδος που έχει σημασία αλλά η κάθε ιστορία ξεχωριστά και πώς τη γράφει ο καθένας. Και όλες οι ιστορίες, θέλοντας και μη, θα έχουν κάποιον πολιτικό προσανατολισμό, ακόμα κι αν ο συγγραφέας δεν το κάνει επίτηδες. Είναι φυσικό επακόλουθο, επειδή οι ιστορίες (όπως είπα και παραπάνω) δεν διεξάγονται σε πολιτικοκοινωνικό κενό αλλά στηρίζονται σε κάποιο υπόβαθρο. Σημασία έχει να είναι καλές από αφηγηματικής και λογοτεχνικής άποψης. Οι καλύτερες ιστορίες είναι αυτές που ο συγγραφέας απλά γράφει και βγαίνουν όπως οι ίδιες θέλουν. Οι χειρότερες ιστορίες είναι αυτές που ο συγγραφέας προσπαθεί, εσκεμμένα, να κάνει κατήχηση σχετικά με τα πολιτικά του πιστεύω, είτε είναι προς τα δεξιά είτε είναι προς τα αριστερά. Αυτές οι ιστορίες δεν μοιάζουν φυσικές, κι έτσι χάνουν την αξία τους ως αληθοφανείς αφηγήσεις. Σε τελική ανάλυση, δεν διαβάζουμε λογοτεχνία για να μας κάνουν κατήχηση αλλά για να γουστάρουμε.