Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Αν σας αρέσουν τα μυθιστορήματα και διηγήματα που βρίσκετε εδώ
τελείως δωρεάν, μπορείτε να το δείξετε κάνοντας μια δωρεά με τον πιο ασφαλή
τρόπο στο διαδίκτυο.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Η Φύση και οι Νόμοι της Τι είναι ένας φυσικός νόμος αν όχι εσωτερική λογική και συνέπεια;
Παίρνεις ένα αντικείμενο, το σηκώνεις στον αέρα. Το αφήνεις, και το αντικείμενο πέφτει. Είναι κάτι που ισχύει. Όλοι το ξέρουν, θέλοντας και μη. Κάποιος, κάποτε, του έδωσε περισσότερη σημασία, κι έτσι συμπέρανε ότι τα πάντα πάνε προς τα κάτω. Υπάρχει κάτι που τα τραβάει προς τα εκεί. Το είπαν, τελικά, βαρύτητα αυτό, για να του δώσουν ένα όνομα.
Αργότερα, έγινε μια άλλη, πιο γενική παρατήρηση. Στο Διάστημα, το μεγαλύτερο σώμα έλκει το μικρότερο. Αυτό είναι, επίσης, βαρύτητα. Συμβαίνει.
Γιατί συμβαίνει;
Συμβαίνει επειδή συμβαίνει, μεγάλε. Κανένας δεν ξέρει ακριβώς
γιατί. Κι αυτό ισχύει για πάρα πολλά πράγματα στις φυσικές επιστήμες. Ξεκινάς από μια παρατήρηση που συμβαίνει επειδή συμβαίνει και από εκεί προχωράς σε άλλα συμπεράσματα με πειραματισμούς και τα λοιπά. (Η παρατήρηση που συμβαίνει επειδή συμβαίνει λέγεται, συνήθως,
αξίωμα· αλλά η ακριβής ορολογία δεν μας ενδιαφέρει τώρα.)
Αυτό ισχύει είτε έχεις να κάνεις με τον κόσμο όπου ζούμε είτε με κάποιον φτιαχτό, φανταστικό κόσμο. Και, ναι, έτσι συνδέονται όλα αυτά με τη φανταστική λογοτεχνία. Το θέμα αφορά τους νόμους της φύσης σε φανταστικούς κόσμους. Είναι ανάγκη να είναι
ίδιοι με τους νόμους του γνωστού μας κόσμου; Όχι. Είναι ανάγκη να μοιάζουν με τους νόμους του γνωστού μας κόσμου; Συνήθως ναι, αλλιώς δεν θα καταλαβαίναμε τι γράφουμε.
Το πιο βασικό, όμως, είναι πως ακόμα και οι φυσικοί νόμοι ενός φανταστικού κόσμου πρέπει να έχουν
εσωτερική λογική και συνέπεια. Τουλάχιστον σε μικρή κλίμακα, οι άνθρωποι που ζουν σαυτόν τον φανταστικό κόσμο πρέπει να μπορούν να εξηγήσουν λογικά πώς λειτουργεί, αλλιώς δεν θα ήταν δυνατόν να ζήσουν εκεί. Αν πηδούσες από μια ταράτσα και άλλοτε έπεφτες, άλλοτε πήγαινες προς τα πάνω, άλλοτε προς τα δεξιά, άλλοτε προς τα αριστερά, το όλο σκηνικό θα ήταν τόσο χαοτικό που δεν θα ήταν βιώσιμο. Αν έχεις ορίσει ότι όλα έλκονται προς τα κάτω, τότε όλα πρέπει να έλκονται προς τα κάτω. Για να συμβεί κάτι άλλο, θα πρέπει να είναι εξαίρεση και θα πρέπει να υπάρχει ένας πολύ καλός λόγος γιαυτό.
Σε μεγάλη κλίμακα, τα πράγματα ίσως να αλλάζουν. Για παράδειγμα, οι φυσικοί νόμοι που ξέρουμε ότι ισχύουν στη Γη δεν ισχύουν απαραιτήτως και στο Διάστημα. Και όσο πιο πολύ εξερευνούμε το σύμπαν μας, τόσο περισσότερο συμπεραίνουμε ότι δεν ξέρουμε τίποτα γιαυτό, ότι όλα μας τα συμπεράσματα είναι συμβάσεις για να καταλαβαίνουμε τι μας γίνεται, ότι παλεύουμε για ένα ίχνος κατανόησης μέσα σε μια απεραντοσύνη που ξεπερνά τη νοημοσύνη μας.
Όπως και νάχει, σαυτό το άρθρο δεν θα μιλήσουμε για κβαντομηχανική, ούτε για το Διάστημα. Ούτε καν για εξωγήινους με πολλά πλοκάμια, πράσινο δέρμα, και πελώρια μαύρα μάτια.
Σέναν φανταστικό κόσμο που πλάθουμε πρέπει να υπάρχει συνέπεια και κάποια λογική στους φυσικούς νόμους που ορίζουμε, ακόμα κι αν αυτοί οι νόμοι δεν είναι ίδιοι με εκείνους που ισχύουν στο δικό μας σύμπαν. Για παράδειγμα, στις ιστορίες μου δεν θεωρώ ότι υπάρχει βαρύτητα. Θεωρώ απλά ότι υπάρχουν κάποιες ελκτικές δυνάμεις που κάνουν, ουσιαστικά, το ίδιο πράγμα σε
μικρή κλίμακα. Δηλαδή, αν κάποιος πηδήσει από έναν γκρεμό, θα πέσει και θα τσακιστεί. Αλλά δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι στο Διάστημα (αν υπάρχει τέτοιο πράγμα στον κόσμο που έχω φτιάξει) το μεγάλο σώμα έλκει το μικρό. Το σύμπαν διατηρείται ως έχει ακολουθώντας άλλους νόμους. Οι νόμοι αυτοί βγάζουν νόημα για το δεδομένο σύμπαν· η εξίσωση είναι ισοσκελισμένη ώστε τα πάντα να μη διαλύονται. Αλλά δεν χρειάζεται αυτοί οι νόμοι να είναι ίδιοι με τους νόμους της αστροφυσικής. Για παράδειγμα, στον Άρμπεναρκ έχω δύο ήλιους που ο ένας βγαίνει από την ανατολή κι ο άλλος από τη δύση. Σύμφωνα με τους δικούς μας φυσικούς νόμους, αυτό είναι αδύνατο· αν υπάρχουν δύο ήλιοι σένα αστρικό σύστημα, θα τους βλέπεις να ανατέλλουν από
μία μεριά και οι δύο, και να δύουν σε μία μεριά και οι δύο. Στο σύμπαν, όμως, όπου βρίσκεται ο Άρμπεναρκ δεν είναι έτσι. Παίζει ρόλο αυτό, σε μικρή κλίμακα; Όχι και μεγάλο. Οι άνθρωποι εκεί πάλι ζουν, πάνω-κάτω, όπως οι άνθρωποι της Γης σε πολλά βασικά πράγματα δεν περπατάνε στο ταβάνι. Η εξίσωση είναι ισοσκελισμένη, αλλά με τον δικό της τρόπο.
Επειδή τα πράγματα είναι στημένα μέναν συγκεκριμένο λειτουργικό τρόπο στο σύμπαν που ξέρουμε, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα μπορούσαν να είναι στημένα και κάπως αλλιώς ενώ ο κόσμος εξακολουθεί να είναι βιώσιμος. Γνωρίζουμε ότι η Γη είναι σφαιρική, αλλά, αν τα δεδομένα ήταν λίγο διαφορετικά, θα μπορούσε να ήταν και επίπεδη και τα πάντα να εξακολουθούν να είναι όπως τα ξέρουμε. Μάλιστα, υπάρχουν συγγραφείς του φανταστικού που έχουν πειραματιστεί μαυτό το μοντέλο, όπως ο
Farmer.
Το κλειδί είναι η εσωτερική λογική και η συνέπεια, όπως είπα και στην αρχή. Κι αν το ψάξετε θα συμπεράνετε ότι, ακόμα και στη δεδομένη πραγματικότητα που βιώνουμε, αυτά τα δύο πράγματα ισχύουν. Αν δεν υπήρχε εσωτερική λογική, τίποτα δεν θα μπορούσε να εξηγηθεί με εξισώσεις· κι αν δεν υπήρχε συνέπεια, δεν θα ήμασταν βέβαιοι για απολύτως τίποτα και μιλάω για πράγματα τόσο βασικά όσο ότι η βαρύτητα τραβά
πάντοτε τα αντικείμενα προς τα κάτω και όχι άλλοτε προς τα κάτω άλλοτε προς τα πάνω.
Το ζήτημα της εσωτερικής λογικής είναι πολύ πιο λεπτό από,τι
ίσως να φαντάζεται κανείς, και τα κενά λογικής ξεπροβάλλουν συνήθως μέσα από
μικρά πράγματα, όχι από μεγάλα. (Τα παραδείγματα για την άνω-κάτω βαρύτητα ήταν
απλά κάτι κραυγαλέο για να γίνει αμέσως αντιληπτό τι εννοώ.) Τις προάλλες,
διάβαζα τον καταπληκτικά ευφάνταστο κόσμο της
Talislanta και είδα ότι υπάρχουν σαυτό τον κόσμο οχήματα ξηράς με ιστία.
Αν και υπάρχουν τέτοια οχήματα και στον δικό μας κόσμο, δεν είναι πρακτικά παρά μόνο σε επίπεδα, ανοιχτά εδάφη, όπως στην παραλία, στην έρημο, ή σε μια πεδιάδα χωρίς πολλά εμπόδια. Στη θάλασσα, τα πλοία κινούνται με πανιά επειδή η επιφάνεια του νερού είναι ρευστή και δεν προβάλλει μεγάλη αντίσταση, σε αντίθεση με το έδαφος. Το πρόβλημα αυτό στην Talislanta το λύνουν με το να βάζουν στην πίσω μεριά του οχήματος ένα μηχάνημα σαν χωνί το οποίο φυσά πάνω στα ιστία κι έτσι το όχημα κινείται. Είναι ανεπιτυχές, όμως. Είναι ένα από εκείνα τα κενά εσωτερικής λογικής. Δεν είναι κενό συνέπειας (πάντα συμβαίνει, εξάλλου) αλλά δεν είναι λογικό.
Γιατί δεν είναι λογικό; Επειδή, αν όλοι οι φυσικοί νόμοι είναι περίπου όπως στη Γη (και στην Talislanta έτσι φαίνεται να είναι), τότε δεν μπορεί ένα σώμα να κινηθεί από μια δύναμη που ασκείται από το
ίδιο το σώμα προς το ίδιο το σώμα. (Βλ.
Τρίτο Νόμο του Νεύτωνα.) Αν ίσχυε αυτό, τότε και στην πραγματικότητα θα βάζαμε τεράστιους ανεμιστήρες πάνω στα ιστιοφόρα ώστε να τα σπρώχνουν όταν έχει άπνοια. Το μόνο που θα μπορούσε να γίνει, είναι ένας πελώριος ανεμιστήρας να στηθεί στο λιμάνι ώστε να σπρώξει λιγάκι το ιστιοφόρο για να απομακρυνθεί από την αποβάθρα (πράγμα ανούσιο, βέβαια και με μεγάλο κόστος γιατί μόλις το σκάφος έβγαινε στα ανοιχτά, δεν θα είχε πια αυτό το επιπλέον μπουστάρισμα στην κίνησή του).
Πειραματιστείτε και μόνοι σας αν θέλετε. Πάρτε ένα παιδικό αυτοκίνητο, βάλτε επάνω ένα πανί κι έναν δυνατό ανεμιστήρα, και δείτε ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει ρούπι. Πάρτε μετά τον ανεμιστήρα από πάνω του και τότε, ίσως
ίσως να κινηθεί λιγάκι, αν ο αέρας είναι αρκετά δυνατός.
Αυτό το σφάλμα δεν έχει να κάνει με τους αλλαγμένους φυσικούς νόμους ενός φανταστικού κόσμου. Είναι καθαρά ένα σφάλμα εσωτερικής λογικής. Γίνονται τέτοια σφάλματα· δεν το αναφέρω για να κατακρίνω την Talislanta, που, άλλωστε, θεωρώ πως είναι ένας απίστευτα ευφάνταστος και καταπληκτικός κόσμος. Είναι, όμως, ένα καλό παράδειγμα για να φανεί πώς μπορεί να παρουσιαστεί κάποιο σφάλμα εσωτερικής λογικής από εκεί που δεν το περιμένεις.
Και θα αναφέρω ακόμα ένα σφάλμα εσωτερικής λογικής που έχει να
κάνει περισσότερο με την κοινωνία και λιγότερο με την κίνηση των σωμάτων. Στο A Song of Ice and Fire, ο Martin παρουσιάζει έναν κόσμο όπου οι χειμώνες διαρκούν χρόνια παρότι ο ήλιος δεν είναι άλλοτε πιο κοντά άλλοτε πιο μακριά. Δεν μας ενδιαφέρει γιατί ισχύει αυτό, διότι δεν ξέρουμε αν στο Διάστημα του κόσμου του
A Song of Ice and Fire τα πράγματα είναι όπως στο δικό μας Διάστημα. Ωστόσο, στη «Γη» του κόσμου του
A Song of Ice and Fire τα πράγματα είναι, περίπου, όπως και στη δική μας Γη· και μιλάω για τη χλωρίδα και την πανίδα. Είναι δυνατόν η κοινωνία σέναν τέτοιο κόσμο να μην έχει κάποιες πολύ βασικές διαφορές από μια κοινωνία στον δικό μας κόσμο; Κατά πρώτον, αυτοί οι άνθρωποι θα έπρεπε να είχαν τεράστιες και μιλάμε για
τεράστιες αποθήκες, τόσα χρόνια που κρατούν οι χειμώνες τους. Πότε σπέρνουν και πότε θερίζουν; Τι τρώνε τα νύχια τους; Με τα ζώα που πέφτουν σε χειμέρια νάρκη, τι γίνεται; Κοιμούνται χρόνια ολόκληρα; Και έστω ότι μπορούν να το κάνουν αυτό οι άνθρωποι πότε βγαίνουν για να τα κυνηγήσουν και να ικανοποιήσουν τη βασική ανάγκη της τροφής; Ο Martin τα αγνοεί όλα αυτά. Ο κόσμος του είναι όπως ο δικός μας σε όλα... με τη μικρή λεπτομέρεια ότι οι χειμώνες διαρκούν χρόνια ολόκληρα. Πράγμα που, φυσικά, δεν θα μπορούσε να ισχύει.
Και πάλι, αναφέρω ένα παράδειγμα σφάλματος από κάτι που μου αρέσει (είμαι λάτρης του
A Song of Ice and Fire· το θεωρώ καταπληκτικά γραμμένο σε χαρακτήρες και πλοκή) για να δείξω ότι σφάλματα εσωτερικής λογικής συμβαίνουν και στα καλύτερα σπίτια.
Όταν όμως έχεις προσέξει την εσωτερική λογική και τη συνέπεια, πραγματικά είσαι ελεύθερος να φτιάξεις ό,τι φυσικούς νόμους σού κατέβει σέναν φανταστικό κόσμο. Μπορεί να ισχύει το οτιδήποτε, αλλά πρέπει να έχεις υπόψη σου και τα αποτελέσματα του οτιδήποτε. Δεν χρειάζεται να είσαι πυρηνικός φυσικός για να το κάνεις. Η κοινή λογική και μια σχετική έρευνα στο διαδίκτυο και σε κάποια εγκυκλοπαίδεια είναι, συνήθως, αρκετά.
Δυστυχώς, δεν είναι και τόσοι πολλοί οι συγγραφείς που αποτολμούν εναλλακτικούς φυσικούς νόμους για τους κόσμους τους, και είναι ένα θέμα που πραγματικά μου αρέσει όταν γίνεται καλά. Δεν με ενδιαφέρει τόσο η μελλοντολογία αν και παραδέχομαι ότι
έχει κάποιο ενδιαφέρον όσο η εναλλακτικότητα. Το να μου πεις ότι, μετά από πενήντα χρόνια, μπορεί να έχουμε υπολογιστές που μιλάνε και κλωνοποιημένους παπαγάλους δεν με συγκλονίζει. Το να μου πεις πώς θα
μπορούσε να ήταν ένας κόσμος, αυτό μού κεντρίζει πολύ περισσότερο το ενδιαφέρον.
Για παράδειγμα, J.G. Ballard, The Crystal World: μια ιστορία που ψάχνεται με την ιδέα τού τι θα γινόταν αν, ξαφνικά, για άγνωστο λόγο, ένα μέρος του κόσμου μας άρχιζε να κρυσταλλοποιείται κι αυτή η κρυσταλλοποίηση εξαπλωνόταν και εξαπλωνόταν και εξαπλωνόταν... Μάλλον, ποτέ δεν θα συμβεί· αλλά αυτό δεν έχει καμία σημασία. Ό,τι μπορείς να σκεφτείς είναι πραγματικό, κάπου, κάπως, κάποτε. Αν δεν ήταν δεν θα μπορούσες να το σκεφτείς· θα ήταν ασύλληπτο, σαν κάτι που έχει βγει από ιστορία του Lovecraft πολύ αποτρόπαιο για να περιγραφεί.