Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Διαδίκτυο και Διάσπαση της Κουλτούρας Αλωνίζοντας το μεταδικτυακό χάος...
Νομίζω ότι πρέπει να αρχίσω με μια απλή προειδοποίηση προς τον ανυποψίαστο αναγνώστη: Δεν θεωρώ πως αυτό το άρθρο φτάνει σε κάποιο συγκεκριμένο συμπέρασμα, και δεν ξέρω κατά πόσο είναι χρήσιμα όλα αυτά που αναφέρω εδώ. Πρόκειται, κυρίως, για κάποιες σκέψεις μου σχετικά με το σύγχρονο Διαδίκτυο και, κατ επέκταση, για τη σύγχρονη εποχή του Διαδικτύου.
Το Διαδίκτυο, φυσικά, πιστεύω ότι είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο έκφρασης και επικοινωνίας. Αν δεν το πίστευα αυτό, τώρα δεν θα διαβάζατε τούτο το άρθρο· δεν θα ασχολιόμουν καθόλου με το Διαδίκτυο, όπως δεν ασχολούμαι και με διάφορα άλλα πράγματα που δεν μου αρέσουν (για παράδειγμα, ανοίγω την τηλεόραση μερικές φορές τον χρόνο, και ποτέ δεν κοιτάζω τα αθλητικά). Το Διαδίκτυο είναι χρήσιμο και σημαντικό για αρκετούς λόγους.
α) Σου δίνει τη δυνατότητα να ανακαλύψεις πράγματα που αλλιώς δεν υπήρχε περίπτωση να καταφέρεις να βρεις, ή, τουλάχιστον, οι πιθανότητες να τα βρεις θα ήταν ελάχιστες. Μπορεί οι νέες γενιές να μη θυμούνται την εποχή χωρίς το Διαδίκτυο, αλλά εγώ τη θυμάμαι και ξέρω πως τότε ήταν τρομερά δύσκολο να βρω, κατά πρώτον, βιβλία που να με ενδιαφέρουν. Η ελληνική αγορά εκείνης της εποχής, πολύ απλά, δεν με κέντριζε· δεν ήταν τα πράγματα που ήθελα να διαβάσω. Μετά, γνώρισα το Διαδίκτυο: και το Amazon. Χρειάζεται να πούμε κι άλλα;
β) Το Διαδίκτυο δίνει διέξοδο σε πολλούς καλλιτέχνες που αλλιώς, μέσα από το Σύστημα ή τα παρακλάδια του Συστήματος, δεν θα μπορούσαν να διαδώσουν διάφορα έργα τέχνης. Και, παρότι συνήθως δεν περιαυτολογώ, εδώ μπορώ άνετα να φέρω παράδειγμα τον εαυτό μου. Θα ήταν ασύμφορο, με τα παλιά μέσα, να κυκλοφορήσω τα βιβλία μου. Πολύ απλά, τα κόστη του τυπογραφείου είναι ασύμφορα στην Ελλάδα όταν γράφεις μεγάλα βιβλία. Επομένως, αν θέλεις να έχεις
ελπίδα ότι ίσως θα βρεις κάποιον να τα εκδώσει, ή αν δεν θέλεις να πνιγείς στο κόστος, πρέπει να συμβιβαστείς και να γράφεις, το πολύ, 300σέλιδα βιβλία... αποδεικνύοντας, όμως, έτσι τι; Ότι γράφεις χειρότερα από,τι θα μπορούσες να γράψεις; Δεν είμαι από εκείνους που πιστεύουν ότι η ποιότητα εξαρτάται από το μέγεθος, αλλά
είμαι από εκείνους που πιστεύουν ότι πρέπει να εκφράζεσαι όπως αισθάνεσαι πως πρέπει εκφραστείς και όχι καταπιεστικά υπό την απειλή οποιασδήποτε «κοινώς αποδεκτής» μαλακίας. Το Διαδίκτυο προσφέρει μια διέξοδο ώστε να κάνουν πολλοί άνθρωποι πράγματα που, παλιά, ο μηχανισμός του Συστήματος προσπαθούσε, για διάφορους λόγους, να καταπνίξει. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό.
γ) Το Διαδίκτυο δίνει μεγαλύτερη εμβέλεια στην εναλλακτική δημοσιογραφία και, γενικά, στα εναλλακτικά μέσα πληροφόρησης. Τα μεγάλα ΜΜΕ δεν μονοπωλούν πλέον την πληροφόρησή μας· μπορείς να ανακαλύψεις χίλιες-δύο πηγές πληροφόρησης αν έχεις τη διάθεση να ψάξεις.
δ) Το Διαδίκτυο είναι μια ατελείωτη πηγή έμπνευσης. Μπορείς απλά να περιπλανιέσαι τυχαία, πατώντας συνδέσμους, γράφοντας ό,τι λέξη σού κατεβαίνει σε διάφορες μηχανές αναζήτησης, και αμέσως αρχίζουν να σου έρχονται ιδέες για διάφορες καλλιτεχνικές δραστηριότητες. (Τεχνική γνωστή στο λεξικό μου και ως
δικτυομαντεία.)
ε) Το Διαδίκτυο δίνει τη δυνατότητα στον κόσμο να συσπειρώνεται ευκολότερα γύρω από έναν κοινό σκοπό, μέσω της κοινωνικής δικτύωσης και όχι μόνο. Μπορείς να συμβάλλεις ακόμα και με μια υπογραφή μόνο, με το email σου και το όνομά σου σε διάφορους κοινωφελείς σκοπούς και αγώνες, ή μπορείς να βοηθήσεις ακόμα περισσότερο διαδίδοντας τα πράγματα που θεωρείς αξιόλογα ή ενδιαφέροντα.
Όπως καταλαβαίνετε, λατρεύω το Διαδίκτυο. Αλλά επειδή λατρεύω κάτι αυτό δεν σημαίνει πως δεν είμαι πάντα σκεπτικός σχετικά μαυτό και δεν παρατηρώ και αρκετές αρνητικές πτυχές ή, απλά, πράγματα που με προβληματίζουν.
Το Διαδίκτυο, μέρα με τη μέρα ώρα με την ώρα, ίσως μεγαλώνει, πράγμα που έχει και θετικά και αρνητικά στοιχεία και αποτελέσματα. Ένα από αυτά είναι και η διάσπαση της κουλτούρας. Εκτός από την «κουλτούρα του Διαδικτύου» που είναι κάτι το πολύ μαζικό και γενικό, ούτως ή άλλως δεν υπάρχει καμια άλλη νέα κουλτούρα, ούτε και νέα ρεύματα· ή, αν κάποια δημιουργούνται, δεν έχουν μεγάλη εμβέλεια ή και, πολλές φορές, εξαφανίζονται σχετικά σύντομα. Δεν βλέπεις να έχει δημιουργηθεί κάτι όπως το Ροκ-εν-Ρολ στη μουσική, ούτε κάποιο σημαντικό καινούργιο ρεύμα στη ζωγραφική, όπως ήταν ο σουρεαλισμός ή ο ιμπρεσιονισμός. Το ίδιο ισχύει για τη λογοτεχνία και για τα κοινωνικά ρεύματα.
Θυμηθείτε τι γινόταν το 60, το 70... Τώρα; Καμία σχέση! Τα πάντα μοιάζει να έχουν παγώσει σε ένα Αιώνιο Παρόν· μια κρυσταλλική, σχεδόν παραμυθένια κατάσταση. Γιαυτό κιόλας, νομίζω, πως βλέπουμε μια έντονη ροπή προς το ρετρό. Τα παλιά πράγματα μάς τραβάνε. Γιατί; Επειδή δεν έχουμε κάτι καινούργιο, πιστεύω, για να μας συγκινήσει, για να μας κάνει να το ερωτευτούμε.
Θυμάμαι τι γινόταν στην κουλτούρα της λογοτεχνίας του φανταστικού όταν είχα αρχίσει, πολύ πιο μικρός, να ασχολούμαι. Είχες, για παράδειγμα, κάποιους «βασικούς συγγραφείς»: τον Robert Jordan, τον R.E. Feist, τον David Eddings, τον Terry Brooks. Αυτοί ήταν οι Συγγραφείς του Είδους. Δεν το αμφισβητούσες. Ήταν βασιλιάδες τέλος. Σου άρεσαν όλα αυτά που έγραφαν; Συνήθως όχι. Ακόμα και τότε κάποια βιβλία του Eddings που είχα διαβάσει μου φαίνονταν ανούσια τελείως, ενώ ο Terry Brooks παραήταν παιδικός παρότι υποτίθεται πως δεν είναι για παιδιά. Και ο Jordan, παρότι αρκετά καλός για το είδος του, δεν μπορούσε να με συγκινήσει. Πολλές φορές, δε, εμπνεόμουν αντίστροφα απ αυτούς τους ανθρώπους. Έβλεπα τι έκαναν εκείνοι και αποφάσιζα ότι δεν ήθελα να κάνω κι εγώ το ίδιο. Και τα λέω αυτά για να δείξω πως δεν θεωρώ ότι εκείνη η εποχή ήταν ιδανική. Αν μη τι άλλο, ήσουν πιο περιορισμένος στο τι μπορούσες να βρεις για να διαβάσεις.
Και σήμερα, όμως, πάλι περιορισμένος είσαι. Εξαιτίας της πληθώρας.
Δεν μπορώ να ξεχωρίσω εύκολα τι να διαβάσω ανάμεσα στους καινούργιους συγγραφείς, και πολλές φορές πιάνω κάτι, δεν το βρίσκω ικανοποιητικό, και το παρατάω. Δεν επιμένω καν, ενώ παλιά μπορεί να επέμενα λόγω της έλλειψης των βιβλίων. Σήμερα, λόγω της πληθώρας, το αφήνω και πάω σε άλλο ελπίζοντας. Θυμάμαι, για παράδειγμα, ότι παλιά είχα αρχίσει να διαβάζω την τριλογία
Farseer της Robin Hobb. Δεν μου άρεσε. Έως και καθόλου, μπορώ να πω. Και το ένα βιβλίο με συγκινούσε
λιγότερο από το προηγούμενο. Παρ όλ αυτά, κάθισα και διάβασα και τα τρία βιβλία! Σήμερα θα το έκανα;
Σίγουρα όχι. Θα το είχα παραπατήσει από τις πρώτες 100 σελίδες, μάλλον.
Και δεν μπορώ, πολλές φορές, να αποφασίσω αν αυτό είναι καλό ή κακό. Σε τελική ανάλυση, ακόμα κι όταν διαβάζεις ένα βιβλίο που δεν σαρέσει τόσο, πάλι κάτι μαθαίνεις (αν και αντίστροφα, ίσως). Από την άλλη, γιατί να χάνεις τον χρόνος σου και να μη διαβάσεις ένα βιβλίο που είναι και της αρεσκείας σου και επιμορφωτικό;
Μετά, όμως, είναι και το πρόβλημα της έλλειψης κέντρου. Αυτοί οι συγγραφείς οι «βασικοί συγγραφείς» παλιότερα αποτελούσαν κέντρο. Στις αρχές του Διαδικτύου, πήγαινες σε κάποιους ιστότοπους και έβλεπες τους πάντες που ασχολούνταν με το είδος να συζητάνε γιαυτούς. Άλλοι τούς έβριζαν, άλλοι τούς επαινούσαν. Σήμερα δεν υπάρχουν Κεντρικοί Συγγραφείς εκτός από τους παλιούς, ξανά. Σήμερα ο καθένας μοιάζει να διαβάζει διαφορετικά βιβλία. Υπάρχει μια διάσπαση. Δεν υπάρχει κέντρο· υπάρχουν μόνο διάφοροι πυρήνες από δω κι από κει, κι ο καθένας φαίνεται να μιλά στον εαυτό του, ή στον εαυτό του και σε τέσσερις, πέντε άλλους που έχουν οριακά παρόμοιες εμπειρίες με εκείνον.
Και νομίζω πως αυτό το φαινόμενο είναι πιο αισθητό στη λογοτεχνία επειδή, πολύ απλά, δεν είναι εύκολο να διαβάσεις πάρα πολλά βιβλία· χρειάζεται χρόνος, πολύς χρόνος. Αντιθέτως, είναι πιο εύκολο να ακούσεις πολλά τραγούδια, ή να δεις πολλούς πίνακες ζωγραφικής. Μπορώ κάθε μέρα να δω 100 πίνακες ζωγραφικής, αν θέλω. Μπορώ να διαβάσω 100 βιβλία; Ούτε καν σε έναν χρόνο!
Τα λογοτεχνικά περιοδικά, δε, παρουσιάζονται σαν μανιτάρια στο Διαδίκτυο. Σήμερα δεν υπάρχει κάποιο κεντρικό περιοδικό, όπως το
Weird Tales, για παράδειγμα. Τα κοιτάς, το ένα μετά το άλλο, δεν μπορείς να αποφασίσεις ποιο να διαβάσεις, και καταλήγεις να μην διαβάσεις
κανένα. Και μπορεί σε κάποια από αυτά να υπάρχουν μερικές πολύ καλές ιστορίες. Αλλά, μέσα στο χάος, πού να τις βρεις; Πρέπει να κάθεσαι όλη μέρα και να κάνεις αυτή τη δουλειά πράγμα αδύνατο, εκτός αν όντως αυτή είναι η δουλειά σου ή η βασική σου ενασχόληση. Η μέρα έχει 24 ώρες, και ακόμα κι ο χρόνος που τρώω τώρα για να γράψω αυτό το άρθρο μού μειώνει τον χρόνο που σκοπεύω να αφιερώσω μετά σε κάτι άλλο.
Πολλές φορές, δε, σου δίνεται η εντύπωση πως όλη αυτή η
διάσπαση που υφίσταται στο Διαδίκτυο και ο αποπροσανατολισμός είναι εσκεμμένος
από κάποιους. Τυχαίνει να συναντάς ιστοσελίδες ή βιβλία που νομίζεις ότι κάποιος
κάνει πλάκα. Μπορείς πολύ πιο εύκολα να πιστέψεις ότι είναι εκεί για λόγους
αποπροσανατολισμού ή και παρενόχλησης, παρά ότι είναι κάτι το ουσιώδες. Ο Aldous
Huxley, για παράδειγμα,
είχε αναφέρει ότι, αν δεν μπορεί κάποιος να λογοκρίνει την ελεύθερη πληροφορία, μπορεί τουλάχιστον να αραδιάσει γύρω της τόσες άλλες ανούσιες πληροφορίες ώστε να το κάνει πολύ δύσκολο να την εντοπίσεις. Και νομίζω ότι, σε κάποιο βαθμό, αυτό συμβαίνει στο σημερινό Διαδίκτυο· ή, τουλάχιστον, αυτή την εντύπωση λαμβάνεις αν το κοιτάξεις με κριτικό βλέμμα.
Και συγχρόνως μαυτά υπάρχει μια ακατάσχετη ροή διαφημιστικών μηνυμάτων, πολλά από τα οποία είναι μεταμφιεσμένα ως άρθρα, με αποτέλεσμα να χάνεται η αξιοπιστία. Ποια σημασία θα δώσεις σε κάποιον που γράφει ότι το τάδε καινούργιο μουσικό συγκρότημα είναι ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ! αν δεν είσαι σίγουρος ότι αυτή είναι η αληθινή του άποψη; Εξάλλου, προ ημερών ο ίδιος μπορεί να είχε αναφέρει ότι ένα τελείως αντίθετο συγκρότημα ήταν επίσης «ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ!»
Το πιο σημαντικό, όμως, απ όλα είναι, πιστεύω, εκείνο που ανέφερα στην αρχή: ότι δεν βλέπουμε καινούργια ρεύματα ούτε στις καλές τέχνες ούτε στην κοινωνία. Μέσα σε όλη αυτή την υπερπληροφόρηση του Διαδικτύου, κάτι χάνεται. Ή ίσως εμείς να είμαστε πια τόσο αποτελματωμένοι που η συλλογική μας νοημοσύνη να μη γεννά καινούρια ρεύματα αλλά να επικρατεί μια θολερή στασιμότητα.
Πάρτε για παράδειγμα τον σύγχρονο κινηματογράφο. Πολλές από τις ταινίες είναι remake παλιότερων ταινιών, και ακόμα και οι καινούργιες ταινίες δεν φαίνεται να έχουν να παρουσιάσουν κάτι το
πραγματικά καινούργιο. Δεν έχει παρουσιαστεί κάτι όπως ήταν το Star Wars, που τότε είχε ταρακουνήσει τα νερά της εποχής του. Τώρα γίνεται remake του
RoboCop... και πριν απ αυτό βλέπαμε remake του Total Recall... Σου δίνεται η εντύπωση ότι δεν υπάρχουν φρέσκιες ιδέες για ταινίες, αλλά μόνο μπαγιάτικες βγαλμένες από το ψυγείο.
Και στη λογοτεχνία, πάνω-κάτω, το ίδιο φαίνεται να ισχύει. Αλλά εκεί τα βιβλία είναι και τόσα πολλά που δεν μπορείς να ξέρεις. Ίσως κάποιος τύπος τώρα να έχει γράψει ένα εξωφρενικό αριστούργημα το οποίο δεν έχει τύχει να βρεις. Όπως και νάχει, πάντως, δεν φαίνεται να δημιουργούνται νέα ρεύματα: ούτε στη λογοτεχνία, ούτε στη μουσική, ούτε στη ζωγραφική, ούτε και, γενικώς, πουθενά. Κι αυτό μού μοιάζει θλιβερό, γιατί σημαίνει δύο πράγματα:
α) Οι καλλιτέχνες δυσκολεύονται να βρουν νέες πηγές έμπνευσης.
β) Το κοινό δεν έχει κάτι καινούργιο με το οποίο να ενθουσιαστεί.
Αλλά ο ενθουσιασμός και η έμπνευση είναι ζωή. Όταν είσαι εμπνευσμένος και με διάθεση να δημιουργήσεις, τότε είσαι Αληθινά Ζωντανός. Όταν, επίσης, είσαι ενθουσιασμός για κάτι που κάνει κάποιος άλλος κι αισθάνεσαι ότι αυτό εκφράζει κι εσένα, ότι μιλάει στην ψυχή σου, τότε πάλι είσαι Αληθινά Ζωντανός.
Και τώρα χρειαζόμαστε αυτή τη ζωντάνια όσο ποτέ.
Μπορεί κάποιοι να πουν ότι φταίει η παγκόσμια οικονομική κρίση για την κατάσταση.
Μαλακίες, λέω εγώ. Υπήρχαν περίοδοι με οικονομικές κρίσεις όπου είχαν γεννηθεί καταπληκτικά ρεύματα και κοινωνικά και καλλιτεχνικά. Σουρεαλισμός, για παράδειγμα, η κουλτούρα των χίπις, και διάφορα άλλα. Δεν ήταν τα πράγματα ρόδινα με την οικονομία τότε. Δεν χρειάζονται πολλά λεφτά για να κάνεις καλή τέχνη, για να έχεις πολιτισμό, για να έχεις μια κοινωνία Αληθινά Ζωντανή. Χρειάζεται
έμπνευση και ενθουσιασμός. Χρειάζεται να ξυπνήσεις το παιδί μέσα σου και να παραγκωνίσεις λίγο τη σοβαροφάνεια και την τρομολαγνεία που προσπαθεί να επιβάλει το Σύστημα.