Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Ανοιχτή Επιστολή προς την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας ...και προς όποιον άλλο ενδιαφέρεται για τα ηλεκτρονικά βιβλία
Θέλω να θίξω ένα πρόβλημα που υφίσταται με την καταχώρηση ηλεκτρονικών βιβλίων στην ΕΒΕ (Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας) για το ISBN· πρόκειται για κάτι το οποίο βλάπτει και τους εκδότες/συγγραφείς ηλεκτρονικών βιβλίων αλλά και την ίδια τη Βιβλιοθήκη, και δεν είναι ούτε σωστό ούτε λογικό, όμως αν δεν δώσουν σημασία αρκετοί ενδιαφερόμενοι, ίσως να μην αλλάξει ποτέ.
Σύμφωνα με τον κανονισμό της ΕΒΕ, ο εκδότης ηλεκτρονικού βιβλίου οφείλει να ζητά ξεχωριστό ISBN για την κάθε μορφή του βιβλίου αυτού. Δηλαδή, άλλο ISBN για το pdf, άλλο για το epub, άλλο για το mobi, άλλο για το txt, κ.ο.κ. Από τη στιγμή που θα έχει ζητηθεί ISBN, ο εκδότης υποχρεούται να προσκομίσει στην ΕΒΕ τέσσερα (παλιότερα ήταν τρία) CD με το ηλεκτρονικό βιβλίο στη δεδομένη μορφή.
Επομένως, αν κάποιος εκδότης κυκλοφορήσει ένα ηλεκτρονικό βιβλίο σε μορφές pdf, epub, mobi, txt, html, pdb, fb2, πρέπει να προσκομίσει στην ΕΒΕ (7 x 4 =) 28 CD.
28 CD για, ουσιαστικά, ένα και μόνο βιβλίο!
Και οι μορφές που αναφέρω παραπάνω ως παράδειγμα δεν είναι καν όλες οι μορφές ηλεκτρονικού βιβλίου που υπάρχουν. Οι μορφές ηλεκτρονικού βιβλίου είναι πάρα πολλές (Wikipedia link).
Αυτή η απαίτηση της ΕΒΕ αποτελεί τρομερή επιβάρυνση για τους εκδότες ηλεκτρονικών βιβλίων οι οποίοι, μέσα στη φυσιολογική τους εκδοτική δραστηριότητα, δεν εκδίδουν CD. Το ηλεκτρονικό βιβλίο δεν κυκλοφορεί σε CD, και ποτέ δεν κυκλοφορούσε.
Το να ζητά η ΕΒΕ τέσσερα CD για κάθε μορφή ηλεκτρονικού βιβλίου δεν είναι το ίδιο όπως το να ζητά τέσσερα χάρτινα βιβλία από έναν εκδότη χάρτινων βιβλίων. Ο εκδότης χάρτινων βιβλίων, ούτως ή άλλως, μπορεί να έχει τυπώσει ήδη 1000 ή 2000 αντίτυπα· δεν είναι τίποτα το σπουδαίο να προσκομίσει στην ΕΒΕ τέσσερα από αυτά.
Ο εκδότης, όμως, των ηλεκτρονικών βιβλίων σε καμία περίπτωση δεν θα εξέδιδε CD με ηλεκτρονικά βιβλία. Πρέπει να το κάνει αποκλειστικά και μόνο για την ΕΒΕ.
Ούτε τα ηλεκτρονικά βιβλία μπορούν να συγκριθούν με τα τραγούδια, τα οποία (αν και πολλά από αυτά πλέον κυκλοφορούν μόνο μέσω διαδικτύου) εκδίδονται σε «άλμπουμ» που σημαίνει CD ή βινύλιο. Ο εκδότης μουσικής βγάζει εκατοντάδες CD· μπορεί εύκολα να δώσει μερικά στην ΕΒΕ. Ο εκδότης ηλεκτρονικών βιβλίων δεν βγάζει κανένα CD.
Πώς είναι δυνατόν η ΕΒΕ να του ζητά να της προσκομίσει κάτι το οποίο δεν εκδίδει;
Ας δούμε μερικά δεδομένα όπως είναι ρεαλιστικά.
Πολλοί εκδότες ηλεκτρονικών βιβλίων είναι ή μικροεκδότες ή οι ίδιοι οι συγγραφείς. Οι περισσότεροι από αυτούς προσφέρουν, μάλιστα, τα ηλεκτρονικά βιβλία δωρεάν: δεν τα εμπορεύονται. Η ΕΒΕ, με αυτό τον κανονισμό της, τους επιβαρύνει και οικονομικά αλλά και από άποψη χρόνου. Χρειάζεται αρκετός χρόνος για να γράψεις τόσα CD και να τους κολλήσεις ετικέτες τυπωμένες επαγγελματικά και να τα βάλεις και σε θήκες οι οποίες επίσης έχουν ετικέτες τυπωμένες επαγγελματικά (αφού ακριβώς αυτό είναι που ζητά η ΕΒΕ – αλλιώς δεν τα δέχεται).
Το έχω κάνει, πολλές φορές, και ξέρω τη διαδικασία. Απαιτεί χρόνο, τον οποίο αφιερώνεις αποκλειστικά και μόνο για την ΕΒΕ. Επιπλέον, εγώ έχω κάποια ευχέρεια και με τα ηλεκτρονικά συστήματα και με τα τυπογραφικά συστήματα. Μπορώ να γράψω CD και να φτιάξω ετικέτες και να τις κόψω και να τις κολλήσω, και να κάνω το ίδιο και για τις θήκες. Αυτό δεν ισχύει όμως για όλους τους εκδότες ηλεκτρονικών βιβλίων. Αν κάποιος δεν έχει ευχέρεια, θα πρέπει να πληρώσει εξωτερικό επαγγελματία για να του φτιάξει τα CD στη μορφή που τα θέλει η ΕΒΕ. Δηλαδή, θα έχει ακόμα περισσότερα έξοδα πέρα από τα υλικά. Γιατί η ΕΒΕ να επιβαρύνει οικονομικά κάποιον ο οποίος θέλει να εκδώσει (συνήθως δωρεάν)ένα ηλεκτρονικό βιβλίο σε διάφορες μορφές;
Η ΕΒΕ δεν επιβαρύνει κανέναν άλλο εκδότη με τέτοιο τρόπο εκτός από τους εκδότες ηλεκτρονικών βιβλίων.
Το να κυκλοφορεί ένα ηλεκτρονικό βιβλίο σε πολλές μορφές (epub, pdf, txt, οτιδήποτε) είναι σύνηθες. Υπάρχουν, μάλιστα, πολλά websites (όπως Archive.org, Smashwords, κ.α.) που παράγουν, με αυτοματοποιημένο τρόπο, διάφορες μορφές ηλεκτρονικού βιβλίου. Η κάθε διαφορετική μορφή δεν αποτελεί και διαφορετική έκδοση.
Νομίζω πως η ΕΒΕ έχει παρανοήσει το τι σημαίνει μορφή ηλεκτρονικού βιβλίου. Και το ακόμα χειρότερο είναι πως φαίνεται να έχει παρανοήσει το πώς κυκλοφορούν τα ηλεκτρονικά βιβλία. Τα ηλεκτρονικά βιβλία δεν κυκλοφορούν σε CD – οι εκδότες τους δεν βγάζουν ποτέ CD· δεν υπάρχει λόγος – κυκλοφορούν μέσα στο διαδίκτυο και μέσα σε σκληρούς δίσκους.
Το αποτέλεσμα είναι να επιβαρύνει τους εκδότες των ηλεκτρονικών βιβλίων (που συνήθως δεν έχουν υπαλλήλους για να τους εξυπηρετούν) με τρόπο παράλογο.
Ο εκδότης ενός ηλεκτρονικού βιβλίου, αν θέλει να λάβει ISBN, σίγουρα έχει την υποχρέωση να προσκομίσει στην ΕΒΕ το ηλεκτρονικό βιβλίο (σε όλες τις μορφές), αλλά όχι μέσα σε CD. Το αν η ΕΒΕ θέλει να γράφει τα ηλεκτρονικά βιβλία σε CD για να τα τοποθετεί στο αρχείο της, αυτό είναι δική της δουλειά, όχι του εκδότη. Ο εκδότης πρέπει να προσκομίσει εκείνο που εκδίδει, όχι κάτι που δεν εκδίδει. Ο εκδότης δεν είναι υπάλληλος της ΕΒΕ.
Νομίζω πως αυτό είναι ένα αρκετά σοβαρό πρόβλημα για όλους τους εκδότες ηλεκτρονικών βιβλίων οι οποίοι επιθυμούν τα βιβλία τους να έχουν ISBN και να είναι στο αρχείο της ΕΒΕ. Νομίζω, επίσης, πως αυτή η τακτική της ΕΒΕ θίγει τους εκδότες αλλά, εν τέλει, και την ίδια την ΕΒΕ.
Ο λόγος που θίγει την ίδια την ΕΒΕ είναι ο εξής: Οι εκδότες είναι λογικό να αποφεύγουν να πάρουν ISBN αφού τους ζητούνται τόσα CD. Αυτό δεν είναι υπέρ μιας εθνικής βιβλιοθήκης, που οφείλει να σε κάνει να θέλεις να είναι το βιβλίο σου στο αρχείο της, όχι να προσπαθείς να το αποφύγεις για να γλιτώσεις χρήμα και χρόνο.
Πιστεύω πως οφείλουν αρκετοί ενδιαφερόμενοι να δώσουν σημασία σε αυτό το θέμα, αν είναι κάποτε να αλλάξει.
Προσωπικά, έχω να προτείνω δύο λύσεις.
Λύση 1η: Να κάνει η ΕΒΕ εκείνο που κάνουν και πολλές άλλες δημόσιες υπηρεσίες (η Εφορία, οι δήμοι, κτλ): να αρχίσει να δέχεται ηλεκτρονικά αρχεία. Να μπορείς να στείλεις το ηλεκτρονικό βιβλίο είτε μέσα από τον ιστότοπο της είτε με email. Και αποκεί και πέρα, το τι θα κάνει η ΕΒΕ για να το βάλει στο αρχείο της είναι δικό της θέμα. (Καλό θα ήταν να έχει ένα ηλεκτρονικό αρχείο για τα ηλεκτρονικά βιβλία, όπως γίνεται σε πολλές άλλες χώρες αν δεν κάνω λάθος. Αλλά, αν δεν θέλει να το κάνει αυτό, μπορεί να γράφει η ίδια τα CD.)
Λύση 2η: Να ζητά, τουλάχιστον, λιγότερα CD από τους εκδότες ηλεκτρονικών βιβλίων, ακόμα κι αν η κάθε μορφή παίρνει το δικό της ISBN. Να ζητά τέσσερα CD, μέσα στο καθένα από τα οποία θα υπάρχουν όλες οι μορφές του ηλεκτρονικού βιβλίου, και στην ετικέτα θα γράφονται όλα τα ISBN και σε παρένθεση η μορφή που αντιστοιχεί στο καθένα. Για παράδειγμα, ISBN xxxx-xxxx-xxxx-xxxx (pdf), ISBN xxxx-xxxx-xxxx-xxxx (epub), ISBN xxxx-xxxx-xxxx-xxxx (txt).
Αυτή τη δεύτερη λύση εξακολουθώ να τη θεωρώ επιβάρυνση για τους εκδότες (που κανονικά δεν θα έγραφαν κανένα CD) αλλά, τουλάχιστον, είναι μικρότερη επιβάρυνση. Δεν είναι λογικό κάποιος που βγάζει ένα ηλεκτρονικό βιβλίο σε τέσσερις μορφές να πρέπει να προσκομίσει στην ΕΒΕ 16 CD.