Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Αν σας αρέσουν τα μυθιστορήματα και διηγήματα που βρίσκετε εδώ
τελείως δωρεάν, μπορείτε να το δείξετε κάνοντας μια δωρεά με τον πιο ασφαλή
τρόπο στο διαδίκτυο.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Το Πρόβλημα της Ανιαρής Γραφής Κάποιες φορές, δεν είναι τόσο εύκολο να βρεις τι φταίει
Τα τελευταία χρόνια έχω διαβάσει μυθιστορήματα που η γραφή τους είναι πραγματικά ανιαρή. Μπορεί η πλοκή να είναι όμορφα πλεγμένη, μπορεί οι χαρακτήρες να είναι καλοσχεδιασμένοι, μπορεί το σκηνικό να έχει ενδιαφέρον· αλλά η γραφή, ο τρόπος που ο συγγραφέας στήνει τις προτάσεις και τις παραγράφους του, είναι βαρετή. Δεν σε τραβάει να το διαβάσεις.
Το πρόβλημα είναι πολύ πιο μπερδεμένο από,τι φαίνεται, γιατί δεν υπάρχει φανερή αιτία. Ναι, μπορείς να δεις ότι κάτι συμβαίνει με τον τρόπο γραφής, αλλά είναι δύσκολο να καθορίσεις τι
ακριβώς φταίει. Πιθανώς, σε τελική ανάλυση, να μην είναι παρά θέμα γούστου. Ίσως για εμένα μόνο η γραφή αυτών των μυθιστορημάτων να είναι ανιαρή. (Και δεν αναφέρω παραδείγματα επειδή δεν θέλω να προκαταλάβω κανέναν εναντίον κάποιου μυθιστορήματος ή συγγραφέα.) Παρόλαυτά, ακόμα και σε όσους αρέσουν τα συγκεκριμένα βιβλία που εγώ βρίσκω βαρετά, ούτε κι αυτοί νομίζω πως θα μπορούσαν να πουν γιατί ακριβώς η γραφή
δεν είναι βαρετή.
Υπάρχουν άλλα μυθιστορήματα που η πλοκή τους δεν είναι τόσο όμορφα πλεγμένη, που οι χαρακτήρες τους δεν είναι και πολύ καλοσχεδιασμένοι, που το σκηνικό δεν έχει και κανένα ενδιαφέρον· κι όμως, η γραφή είναι συναρπαστική. Δεν είναι καθόλου ανιαρή. Και κάτι σε κάνει να μη θέλεις να τα αφήσεις από τα χέρια σου, παρότι μπορεί να δυσανασχετείς με τα άλλα μειονεκτήματά τους.
Γιατί; Οφείλεται στη δομή του λόγου. Στο πώς ο συγγραφέας στήνεις τις προτάσεις και τις παραγράφους. Αλλά, και πάλι, είναι δύσκολο να καθοριστεί.
Εδώ, όμως, περισσότερο με απασχολεί γιατί η γραφή κάποιων μυθιστορημάτων είναι ανιαρή, όχι γιατί κάποιον άλλων είναι συναρπαστική. Νομίζω ότι εν μέρει εξαρτάται από τον ενθουσιασμό του συγγραφέα γιαυτό που γράφει, ή και για το ίδιο το γεγονός ότι γράφει. Ορισμένοι συγγραφείς, σύγχρονοι κυρίως, μου δίνουν την εντύπωση ότι τους αρέσει η σκέψη, η ιδέα, αυτού που γράφουν αλλά δεν τους αρέσει το γεγονός ότι κάθονται και το γράφουν. Δε βρίσκουν τη διαδικασία συναρπαστική, κι αυτό, στο τέλος, περνάει στο κείμενο.
Η ανιαρή γραφή, ωστόσο, μπορεί να μην οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στη δομή των προτάσεων και των παραγράφων, αλλά και στον τρόπο που είναι δομημένη η ιστορία. Και δεν αναφέρομαι στην πλοκή. Αναφέρομαι στο πώς ο καθένας
παρουσιάζει την πλοκή.
Και υπάρχουν ακόμα δύο πιθανές αιτίες, νομίζω. Η πρώτη είναι η πιθανή έλλειψη εμπειρίας του συγγραφέα πράγμα για το οποίο, ασφαλώς, δεν μπορείς να τον κατηγορήσεις, αφού όλοι από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε. Η δεύτερη είναι οι περιορισμοί τους οποίους θέτουν στον εαυτό τους πολλοί σύγχρονοι συγγραφείς (κυρίως αγγλόφωνοι) προκειμένου να ανταποκριθούν σε συγκεκριμένες απαιτήσεις και μοτίβα της αγοράς, με τη λογική ότι αν δεν γράψεις με τον τάδε τρόπο κανένας δεν θα σε πάρει σοβαρά ή κανένας δεν θα εκδώσει το βιβλίο σου.
Αλλά ας ξεκινήσουμε από τον ενθουσιασμό για την ίδια τη διαδικασία της γραφής. Όταν αυτός λείπει, τότε νομίζω πως και η γραφή γίνεται ανιαρή. Όταν είναι αγγαρεία να γράψεις προτάσεις, τότε θα είναι αγγαρεία και κάποιος άλλος να διαβάσει αυτές τις προτάσεις.
Ο αυτοσχεδιασμός πιστεύω ότι παίζει ρόλο για να πυροδοτείται ο ενθουσιασμός κάποιου. Βέβαια, όλοι οι συγγραφείς έχουν στο μυαλό τους περίπου τι θέλουν να γράψουν· κανένας δεν ξεκινά να γράφει τελείως τυχαία τις περισσότερες φορές, τουλάχιστον. Πολλοί, όμως, φτιάχνουν συγκεκριμένο προσχέδιο σχετικά με το τι θα γράψουν από την αρχή ώς το τέλος ενός μυθιστορήματος. Φτιάχνουν ένα σχεδιάγραμμα που τους λέει τι θα γίνει σε κάθε κεφάλαιο. Ξέρουν ήδη όλη την ιστορία· μετά, το μόνο που έχουν να κάνουν είναι να καθίσουν και να τη γράψουν: να γεμίσουν τα κενά.
Αυτό, έτσι όπως το βλέπω εγώ τουλάχιστον, είναι βαρετό. Δεν πυροδοτεί τον ενθουσιασμό· τον σκοτώνει. Ποιος θέλει απλά να κάθεται να γράφει προτάσεις όταν ήδη έχει διηγηθεί την ιστορία μέσα στο μυαλό του; Είναι αγγαρεία, και η γραφή καταλήγει να είναι ανιαρή.
Το ξέρω ότι αρκετοί, στις συμβουλές που δίνουν για συγγραφείς, λένε να φτιάχνεις σχεδιάγραμμα για την ιστορία. Δεν συμφωνώ. Πιστεύω περισσότερο σε αυτούς που λένε ότι πρέπει να έχεις μια γενική ιδέα για το τι συμβαίνει και από κει και πέρα νακολουθείς το ένστικτό σου. (Εμένα, προσωπικά, αυτή η μέθοδος και πάντα αυτήν χρησιμοποιώ ποτέ δεν με έχει αφήσει στη μέση. Οι ιστορίες πάντοτε κάπου καταλήγουν, γιατί αυτό είναι που θα συμβεί αν ακολουθήσεις μια οποιαδήποτε κατάσταση με λογικά, φυσικά βήματα.)
Οι συγγραφείς που θεωρώ ότι δεν είναι ανιαροί έχω παρατηρήσει ότι συνήθως είναι εκείνοι που ακολουθούν το ένστικτό τους, όχι κάποιο προσχέδιο. Πάρτε για παράδειγμα την πολύ γνωστή σειρά του GRR Martin,
A Song of Ice and Fire. Ανιαρή; Με τίποτα! Και ο Martin έχει δηλώσει σε συνεντεύξεις ότι δεν ακολουθεί προσχέδιο.
Μα, μπορεί να πει κάποιος, ο Martin δείχνει πια να έχει χαθεί μέσα στην ιστορία που γράφει και να μην ξέρει ακριβώς τι γράφει και να μην ξέρει και πώς να το τελειώσει!
Πράγματι, αυτό φαίνεται να έχει συμβεί με τον Martin. Αλλά η γραφή του είναι ανιαρή; Όχι. Κι αυτό οφείλεται στον ίδιο του τον ενθουσιασμό. Ο άνθρωπος, πολύ απλά, γουστάρει αυτό που γράφει. Γουστάρει νακολουθεί τους χαρακτήρες του σε διάφορες περιπέτειες. Γιαυτό κιόλας η ανάγνωση των βιβλίων του είναι τόσο ευχάριστη. Σε αντίθεση, πολλοί άλλοι σύγχρονοι συγγραφείς του φανταστικού έχουν γραφή ανιαρή, παρότι κι αυτοί διηγούνται μεγάλες ιστορίες με πολλούς χαρακτήρες σε αρχαίους κόσμους. Γιατί; Μα, αν δεις τι λένε στις συνεντεύξεις τους, είναι φανερό ότι ακολουθούν προσχέδιο!
Δεν ισχυρίζομαι εδώ ότι το προσχέδιο είναι η ρίζα του κακού. Πιστεύω απλά πως είναι
μία αιτία. Μία εξήγηση για το φαινόμενο της ανιαρής γραφής, το οποίο είναι κάτι που όταν το δεις το καταλαβαίνεις αλλά δυσκολεύεσαι να το εξηγήσεις.
Κάτι άλλο που έχω προσέξει σε σύγχρονους συγγραφείς είναι μια βιασύνη να πουν, όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, τα πάντα για τους χαρακτήρες και τον φανταστικό κόσμο. Προσπαθούν μέσα στην αρχή του μυθιστορήματος να περάσουν στο μυαλό του αναγνώστη όλα όσα έχουν στο δικό τους μυαλό. Το κάνουν με κάποια δεξιοτεχνία, οφείλω να ομολογήσω. Περνάνε τις πληροφορίες μέσα από τις σκέψεις των χαρακτήρων τους (οι οποίοι τυχαίνει εκείνη την ώρα να θυμηθούν, για παράδειγμα, ένα απόμακρο περιστατικό από τη νιότη τους), μέσα από διάλογο, ή μέσα από κάποιες καταστάσεις. Το πρόβλημα είναι ότι όλα αυτά είναι κατά βάθος στημένα παρότι μπορεί να μοιάζουν φυσικά. Δεν ξέρω αν ο συγγραφέας θα τα έβαζε εκεί αν δεν ήθελε να περάσει συγκεκριμένες πληροφορίες οι οποίες δεν είναι και απαραίτητες τις περισσότερες φορές. Δεν χρειάζεται, όμως, να λες αμέσως τα πάντα για έναν χαρακτήρα που πρωτοεμφανίζεται, ακόμα κι αν γράφεις από τη δική του οπτική γωνία. Οι άνθρωποι δεν σκέφτονται όλο τους το παρελθόν κάθε ώρα και στιγμή. Σκέφτονται αυτό που τους απασχολεί εκείνη τη συγκεκριμένη στιγμή. Εντάξει, εσύ, ως συγγραφέας, να ξέρεις τι είναι ο χαρακτήρας που γράφεις, αλλά ο αναγνώστης δεν χρειάζεται επίσης να τα ξέρει αμέσως όλα.
Υπάρχει μια μαγεία στο μυστήριο. Και ακόμα μια μαγεία στην ανακάλυψη και για τον αναγνώστη αλλά και για τον συγγραφέα. Ανέκαθεν το έβρισκα πολύ πιο όμορφο να ανακαλύπτω ποιος είναι ποιος καθώς μια ιστορία εξελίσσεται παρά ο συγγραφέας να μου τα σερβίρει όλα στο πιάτο στα πρώτα τρία κεφάλαια. Δεν έχει πλάκα. Είναι βαρετό. Και νομίζω πως και ο συγγραφέας το βαριέται, γιαυτό και η γραφή πολλές φορές γίνεται ανιαρή εξαιτίας αυτής της προσπάθειας υπερπληροφόρησης.
Στο Darkness Weaves, του Karl Edward Wagner, στην αρχή δεν ξέρουμε σχεδόν τίποτα για τον Kane εκτός απτο ότι είναι κάποιος παράξενος μάγος με αμφιλεγόμενη ηθική παρότι ορισμένα κομμάτια της ιστορίας είναι γραμμένα από την προοπτική του Kane. Αργότερα είναι που μας αποκαλύπτεται ποιος πραγματικά είναι, μέσα από την αφήγηση μιας βασίλισσας-μάγισσας η οποία θέλει να τον βάλει να δουλέψει για εκείνη. Η αφήγησή της είναι αυτό που θα μπορούσε κανείς να αποκαλέσει σορός πληροφοριών, info dumping, αλλά βγαίνει πολύ καλά σεκείνο το σημείο. Ο συγγραφέας δεν προσποιείται ότι γράφει κάτι άλλο ενώ μας λέει για το παρελθόν του Kane. Αποφασίζει να μας πει για τον μύθο του και το κάνει στεγνά, και με καλή αιτιολόγηση μέσα από την ίδια την ιστορία. Άψογο.
Σήμερα, δεν ξέρω αν κανένας σύγχρονος συγγραφέας θα το έκανε αυτό. Ή ίσως, ελάχιστοι. Ο China Mieville έρχεται στο μυαλό μου, ως αρκετά γνωστό παράδειγμα αντισυμβατικού συγγραφέα.
Νομίζω πως οι σύγχρονοι συγγραφείς ακούνε κάποιες συμβουλές που μάλλον κακό κάνουν παρά καλό, σε τελική ανάλυση. Για παράδειγμα, έχει τύχει να διαβάσω ένα βιβλίο για συγγραφείς που λέει ότι πρέπει να έχεις εμφανίσει τον κακό/αντίπαλο της ιστορίας μέχρι το τρίτο κεφάλαιο. Και το παρουσιάζει αυτό ως κανόνα. Εντάξει, μπορείς να το παρουσιάσεις ως προσωπική άποψη. Αλλά ως
κανόνα; Αν ήταν έτσι όπως τα έλεγε αυτός ο τύπος, όλα τα μυθιστορήματα θα έπρεπε να είναι ίδια και πολύ, πολύ βαρετά.
Ποιος έχει όρεξη να γράφει συνέχεια επάνω σε μία και μόνο συγκεκριμένη φόρμουλα; Κανένας. Θα βαρεθεί. Και το ίδιο θα πάθει κι ο αναγνώστης.
Βρήκαμε την αιτία του προβλήματος της ανιαρής γραφής, λοιπόν; Φυσικά και όχι. Αυτές δεν είναι παρά μερικές σκέψεις. Ίσως κάποτε να το ξανασκαλίσω.