Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Σειρά Barsoom: A Princess of Mars· The Gods of Mars· The Warlord of Mars· Thuvia, Maid of Mars· The Chessmen of Mars του Edgar Rice Burroughs
Υποθέτω πως οι περισσότεροι γνωρίζουν ότι αυτά τα βιβλία διαδραματίζονται στον πλανήτη Άρη. Δεν είναι όμως ο Άρης που ξέρουμε σήμερα· είναι ο Μπαρσούμ: ένας Άρης βγαλμένος από τη φαντασία του Edgar Rice Burroughs.
Εκείνη την εποχή και μιλάμε για το 1912 που γράφτηκε το πρώτο βιβλίο της σειράς,
A Princess of Mars δεν γνώριζαν τόσα για τον Άρη όσα γνωρίζουμε τώρα, και αυτό, νομίζω, έκανε τη φαντασία τους πιο δημιουργική σχετικά με τον εν λόγω πλανήτη. Σήμερα, επειδή ξέρουμε όσα ξέρουμε, η φαντασία μας έχει στερέψει. Τι να γράψεις για τον Άρη όταν το ρομποτάκι της NASA τον εξερευνεί και σου στέλνει βίντεο; (Αλλά δεν είναι έτσι·
ακόμα μπορείς να γράψεις ιστορίες στον δικό σου Άρη, του
μυαλού σου.)
Εκείνη την εποχή, επίσης αλλά και παλιότερα ήταν αρκετά συνηθισμένο πολλές ιστορίες φαντασίας που διαδραματίζονταν σε άλλους κόσμους να ξεκινούν με μια μετάβαση από τον δικό μας κόσμο στον φανταστικό. Αυτή η μετάβαση χρησιμοποιείτο ακόμα κι όταν δεν ήταν απαραίτητη όταν, για παράδειγμα, η ιστορία
δεν αφορούσε έναν ήρωα που πράγματι μεταφέρεται από τον δικό μας κόσμο σε κάποιον άλλο. Στο
Worm Ouroboros, που γράφτηκε το 1922, ο συγγραφέας,
E. R. Eddison, παρουσιάζει στην αρχή έναν άνθρωπο από τον κόσμο μας ο οποίος πέφτει να κοιμηθεί, ονειρεύεται, και το πνεύμα του μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο του
Worm Ouroboros για να παρακολουθήσει την ιστορία. Αυτός ο μυστηριώδης ονειρευτής δεν αναφέρεται πουθενά αλλού μέσα στο μυθιστόρημα· υπάρχει απλά και μόνο για να γίνει η μετάβαση, η ύπαρξη της οποίας τότε, για τη λογοτεχνία της περιόδου, υποθέτω πως ήταν απαραίτητη. Σήμερα αυτό δεν γίνεται τόσο συχνά· όταν θέλεις να γράψεις μια ιστορία που διαδραματίζεται σε έναν φανταστικό κόσμο, απλά αρχίζεις να γράφεις σαυτό τον κόσμο, χωρίς να χρειάζεται καμια σύνδεση με τον δικό μας.
Στο A Princess of Mars η μετάβαση γίνεται όταν ο πρωταγωνιστής, που είναι και ο αφηγητής της ιστορίας, πέφτει κάτω και, καθώς κοιτάζει τον Άρη στον ουρανό, το πνεύμα του μεταφέρεται εκεί. Και το σώμα του επίσης. Και ανακαλύπτει, ξαφνικά, ότι βρίσκεται αλλού και ότι έχει κάποιες πολύ παράξενες ιδιότητες σε σχέση με τους κατοίκους αυτού του κόσμου, οι οποίες οφείλονται στη διαφορετικότητα της βαρύτητας του Άρη. Ο ήρωάς μας, ο John Carter, μπορεί να κάνει απίστευτα μεγάλα άλματα, αλλά είναι και πιο γρήγορος και πιο δυνατός από έναν οποιονδήποτε Αριανό.
Όταν λέμε, όμως, «Αριανός» μη σας έρχονται στο μυαλό τίποτα πράσινα ανθρωπάκια με κεραίες. Ή μάλλον, υπάρχουν κάτι πράσινα ανθρωποειδή, αλλά είναι μεγαλόσωμα και έχουν τέσσερα χέρια και ζουν στις ατελείωτες, επικίνδυνες ερήμους του Μπαρσούμ. Επίσης, υπάρχουν και οι λεγόμενοι Κόκκινοι Άνθρωποι, οι οποίοι είναι κανονικοί άνθρωποι, απλά κοκκινόδερμοι και πολεμοχαρείς, σαν να ακολουθούν κάτι όπως το αρχαίο νορβηγικό ιδεώδες κάνοντας μια πολύ γενική σύγκριση.
Παρότι αυτή η σειρά θεωρείται συνήθως «επιστημονικής φαντασίας», τίποτα το επιστημονικό δεν έχει, και ο Μπαρσούμ περισσότερο κόσμο ηρωικής φαντασίας θυμίζει. Σκεφτείτε τον κόσμο του Κόναν αλλά με τελείως παράξενα πλάσμα.
Τελείως παράξενα. Και επίσης παράξενες τεχνολογίες, ιδεώδη, και κοινωνικά συστήματα. Έχει τρομερό ενδιαφέρον ως σκηνικό. Είναι πάρα πολύ δημιουργικό, και νομίζω πως αρκετοί σύγχρονοι συγγραφείς φαντασίας θα είχαν πολλά να μάθουν από αυτό. Ο Edgar Rice Burroughs, στον Μπαρσούμ, κυριολεκτικά
δίνει ρέστα.
Η γραφή στο A Princess of Mars, όμως, ομολογουμένως δεν είναι και τόσο καλή, και ο διάλογος είναι, συχνά, αστείος. Οι χαρακτήρες μιλάνε σαν Γάλλοι ιππότες μιας εποχής που ποτέ δεν υπήρξε, και συνήθως κάνουν μεγάλους μονόλογους. Δεν είναι και ό,τι καλύτερο. Επιπλέον, η πλοκή είναι αυτό που σήμερα θα λέγαμε
πρόχειρη. Πάει ένας ήρωας και κομματιάζει τα πάντα κυνηγώντας τους κακούς που θέλουν να του κλέψουν τη γυναίκα. Κι όλα αυτά ούτε καν με κάποιο έξυπνο τέχνασμα. Είναι μια ωραία περιπέτεια, όμως· και κλασική δίχως αμφιβολία.
Το δεύτερο βιβλίο, The Gods of Mars, είναι καλύτερο από το
A Princess of Mars. Δίνει κι άλλες πληροφορίες για τον Μπαρσούμ, και η πλοκή είναι λιγάκι πιο έξυπνη. Λιγάκι. Κυρίως, όμως, βασίζεται στην τύχη και σε τρελές συμπτώσεις όπως, πχ, ο ήρωας να συναντά τον καλύτερό του φίλο με το που φτάνει στον Μπαρσούμ (και μάλιστα σένα απομονωμένο μέρος, μια κρίσιμη ώρα!), να βρίσκει μια κρυφή πόρτα ακριβώς όταν τη χρειάζεται, και άλλα παρόμοια. Ωστόσο, είπα ότι η πλοκή είναι γενικά καλύτερα από ό,τι στο πρώτο βιβλίο, δεν είπα; Και το σκηνικό του Μπαρσούμ εξακολουθεί να είναι μαγευτικό και υπέροχο.
Το Warlord of Mars ξεκινά ενώ ο John Carter τρέχει να σώσει τη γυναίκα του, την Πριγκίπισσα Dejah Thoris, από τους κακούς της ιστορίας και έτσι συνεχίζει μέχρι το τέλος: O John Carter κυνηγά τους κακούς, οι κακοί τού ξεφεύγουν (τραβώντας μαζί και την Dejah Thoris), και ξανά-μανά, μέχρι που φτάνουν στα άκρα του κόσμου, σένα παγωμένο βασίλειο, και εκεί ε, μη θέλετε να μάθετε και spoilers. Το τρίτο βιβλίο είναι, παρ όλ αυτά, αισθητά καλύτερο και από το πρώτο και από το δεύτερο, ή εγώ είχα πια αρχίσει να συνηθίζω τη ζωή στον Μπαρσούμ. Ο διάλογος, όμως, είναι όντως πιο αληθοφανής, αλλά και η πλοκή πιο έξυπνη παρότι εξακολουθεί να έχει πολλούς από μηχανής θεούς που παρουσιάζονται με τρόπο που σε κάνουν να μορφάζεις περίεργα από δυσπιστία.
Αυτή θεωρείται η κλασική τριλογία του Μπαρσούμ. Και πράγματι, είναι σαν μια συνεχόμενη ιστορία με μικρές διακοπές ανάμεσα στο κάθε βιβλίο. Τα επόμενα βιβλία στηρίζονται, ουσιαστικά, σαυτή την πρώτη τριλογία. Θα περίμενε, ίσως, κανείς να είναι χειρότερα, αλλά είναι καλύτερα. Είναι τόσο καλύτερα που δεν ήθελα να το πιστέψω στην αρχή.
Το Thuvia, Maid of Mars δεν είναι γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο· δεν είναι πια ο John Carter ο πρωταγωνιστής μας, αλλά ο γιος του, ο Carthoris. Κι εδώ υπάρχει μια όμορφη πριγκηπέσα που την απαγάγουν οι κακοί η Thuvia αλλά η πλοκή δεν έχει
καμία σχέση με τα προηγούμενα της σειράς. Είναι σκάλες πιο έξυπνη. Μου έδωσε την αίσθηση ότι είναι από εκείνες τις πλοκές που δημιουργούνται από μόνες τους όταν ο συγγραφέας αφήνει τους χαρακτήρες να δράσουν ο καθένας σύμφωνα με τις επιθυμίες και τα πάθη του δηλαδή, από εκείνες τις πλοκές που προτιμώ να διαβάζω. Αυτή η ιστορία κάνει τόσες λαβυρινθώδεις στροφές, μέσα σε τόσο λίγο χώρο κειμένου, που σύντομα αρχίζεις να ζαλίζεσαι. Δεν λείπουν, βέβαια, κάποια κιτς πράγματα σημάδι της εποχής, ίσως αλλά αυτά, τουλάχιστον εμένα, δεν με πείραξαν καθόλου· απλώς προσδίδουν στο όλο ύφος.
Και οι ιδέες εξακολουθούν να είναι τρομερές όπως και στα προηγούμενα βιβλία. Ο συγγραφέας, προφανώς, δεν έχει τελειώσει με την παρουσίαση του Μπαρσούμ· ακόμα παρουσιάζει καινούργια πράγματα, πατώντας επάνω στα παλιά και δημιουργώντας μια άψογη μίξη.
Ο διάλογος δεν είναι και πολύ καλός, για τα σημερινά δεδομένα, αλλά ούτε και άσχημος· διαβάζεται άνετα. Το τρίτο πρόσωπο που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας θα μας φαινόταν σήμερα λιγάκι περίεργο, γιατί κάνει και ο ίδιος μερικούς σχολιασμούς μέσα στην ιστορία. Ευτυχώς, ωστόσο, αυτό δεν συμβαίνει πολύ συχνά· κυρίως, αφήνει τις σκέψεις και τις αισθήσεις των χαρακτήρων να μας αποκαλύπτουν τι γίνεται. Οι οποίοι χαρακτήρες είναι, ως προσωπικότητες, πολύ πιο ολοκληρωμένοι από,τι στα πρώτα τρία βιβλία. Όταν τελείωσε το
Thuvia, Maid of Mars, για να είμαι ειλικρινής, λυπήθηκα λιγάκι. Ήθελα κι άλλο.
Διάβασα, λοιπόν, το Chessmen of Mars. Είναι κι αυτό γραμμένο σε τρίτο πρόσωπο αλλά με περισσότερη δεξιοτεχνία, και βασικοί ήρωες είναι η κόρη του John Carter, η Tara of Helium, καθώς κι ένας Αριανός άρχοντας, ο Gahan, Jed of Gathol. Αυτή τη φορά ξέρουμε ποιος είναι και ο αφηγητής της ιστορίας· παρότι είναι γραμμένη σε τρίτο πρόσωπο, την αφηγείται ο John Carter στον συγγραφέα. (Ναι, είναι κι αυτό ένα κιτς της εποχής, αλλά μπορούμε άνετα να το αγνοήσουμε ή να το θεωρήσουμε έναν όμορφο εξωτισμό.) Το βιβλίο είναι μια καταπληκτική περιπέτεια, γεμάτη θαυμαστά πλάσματα και περίεργα σκηνικά. Κάποια πράγματα που παρουσιάζει όπως το γεγονός ότι οι Αριανοί δεν γερνάνε δεν είμαι βέβαιος ότι συμβαδίζουν με αυτά στις προηγούμενες ιστορίες: εκτός του ότι δεν έχει αναφερθεί τίποτα παρόμοιο πουθενά, νομίζω πως ίσως να έχουν αναφερθεί και αντικρουόμενα πράγματα. Όπως και νάχει, δεν είναι κάτι που με απομάκρυνε από το
Chessmen of Mars.
Ο διάλογος είναι καλός παρά την εποχή του, και η πλοκή ίσως η πιο έξυπνη από όλες που έχω μέχρι στιγμής διαβάσει σαυτή τη σειρά. Κάποια μειονεκτήματα τα έχει, φυσικά όπως όταν πάλι παρουσιάζεται μια κρυφή πόρτα ακριβώς όταν τη χρειάζεται η ηρωίδα αλλά δεν μπορούμε να τα έχουμε όλα δικά μας. Πρέπει να έχεις υπόψη σου την εποχή που γράφτηκαν αυτές οι ιστορίες. Όταν αποκτήσεις τη σωστή προοπτική, τα πάντα φαίνονται καλύτερα.
Η σειρά Barsoom, βέβαια, δεν είναι μόνο τα πέντε βιβλία που έχω διαβάσει. Έχει τουλάχιστον άλλα τόσα, αλλά σκοπεύω να τα διαβάσω κι αυτά. Αν μη τι άλλο, οι ιδέες του Burroughs με έχουν ενθουσιάσει. Είναι από εκείνους τους συγγραφείς που, καθώς διαβάζεις, κάθε τόσο υποχρεωτικά λες από μέσα σου:
Κοιτά να δεις τι σκέφτηκε πάλι ο άνθρωπος! Και τέτοιους συγγραφείς δεν τους συναντάω κάθε μέρα. Όταν τους συναντήσω, είναι ένα δώρο.